Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färdig med Silkesmasken. OK för språk och karaktärer, men storyn var seg och inte trovärdig. Jag gillade föregångaren betydligt mer.

Läser en annan bok av den där människan Guillaume Musso. Den här är sämre redan från början - en man och en kvinna träffas snabbt på en flygplats och råkar få med sig varandras telefon. När de upptäcker misstaget sätter sig snubben och lusläser ALLT i hela hennes telefon - inklusive alla hennes mail och hennes mensgravidapp. Som man ju gör :meh:. Cliffhangers som "Men varför skulle en kvinna som säger sig vilja bli gravid se till att ALDRIG ha sex när hon har ägglossning??" får mig att vilja slå nån. Även det att hela cirkusen framställs som nån sorts romantisk jävla saga - ooooh han lär känna henne genom att kolla igenom hennes Facebook och mail och blir kär i hur fantaaastisk hon verkar. Snubben blir helt till sig över att hon inte gillar typisk tjejig och dålig musik och filmer utan att hon har BRA smak (dvs gubbig smak som förmodligen herr Musso själv har).

Det hela ska vara en deckare men 20% in i boken så är det mest spännande som hänt att Creepy McÄckel klurade ut att "Esteban", som hon enligt kalendern träffar en gång per vecka, inte var hennes heta sydamerikanska älskare utan hennes terapeut. Whoop-dee-fucking-doo.

Varför läser jag den? Den kostade bara 7€ och jag tänkte "äsch, den kan ju inte vara sämre än Central Park. Ack så fel jag hade! :arghh:
Urg vilket creep. Hoppas de inte blir ihop. (men det blir väl folk i sådana böcker)

Klar med den första - Falleri Falleralla. Spännande bladvändare som kanske inte är helt trovärdig - men vilken deckare är det? En av de bättre svenska deckarförfattarna tycker jag nog i alla fall. Detta är den sista i serien om Hammarbypolisen - det är skönt att se att en författare vågar avsluta en serie istället för att fortsätta i all evighet.

Lite reflektioner kring Det är något som inte stämmer

Alltså, först och främst så är det skitjobbigt att lyssna/läsa om huvudpersonens ångest. Den är verkligen väldigt träffande när hon skriver om den (och visst är det väl rätt rimligt att anta att det mesta är självupplevt?)

Men! Jag stör mig något så in i norden på hennes skuldbeläggande/normativa tänkande! Att någon som har familj inte skulle vilja skilja sig om det inte finns någon annan, att en skilsmässa är det hemskaste en kan göra och att en ska hålla ihop för BARNENS skull... Det är så himla dumt att jag blir upprörd! Jag förstår att hon, om det nu är självupplevt, söker förklaringar och är ledsen/upprörd/bitter för hela situationen. Det är liksom inte det. Men jag tycker inte alls om när BARNEN ska vara en anledning till att stanna kvar i en relation som en inte vill vara kvar i.

Och nu har jag avslutat Hjort/Rosenfeldts femte roman om Sebastian Bergman och Riksmord. Den heter De underkända. Någon mördar dokusåpadeltagare eftersom hen tycker att fördumningen breder ut sig på bekostnad av bildning och kunskap.

Omdöme: Det är en bra historia, bra språk och bra karaktärer. Spännande! Den slutar som vanligt med en cliffhanger så man förstår att det kommer mera.... precis som den förra deckaren jag läste är den inte helt trovärdig och man får ingen känsla för offren. Utredarna och deras inbördes relationer spelar en större roll.

Har precis läst ut Darwins ide av Staffan Ullstrand. Den var intressant, behandlar arternas uppkomst, hur människan och djuren evolverat till sitt bästa starkaste jag för överlevnad.
Den tar även upp darwins teorier som ifrågasatte den dåtida religionens uppfattning att vi människor och djur skapats på 7dagar av Gud.
Och givetvis Darwins teori om naturligt urval och hur människan utvecklats till vart vi homo sapiens är idag.

Nu till något annat....
Är det någon som vet om var jag kan köpa en bra läslampa att fästa i boken man läser i? Som ger bra ljus över sidorna? :idea:

Jag lyckades köpa de två första böckerna in Foundation serien (Isaac Asimov), det blev två eftersom set blev en diskussion om i vilken ordning de egentligen skulle läsas. I slutändan körde jag kronologiskt snarare än efter när de var utgivna. Nu är de utlästa, jag sitter fast på ett berg utan tillgång till nya böcker.

Tur att man har världens bästa vän som skickade resten av serien som e-bok till mig igår :D

Har precis läst ut boken Kallocain av Karin Boye. Boken räknas in som en klassiker att läsa.

Jag tycker inte den är lika bra som 1984, eller brave new world, men bra nära.

Boken handlar om ett samhälle där varje människa ägs av staten, och där civilisationen styrs av militär och polisiär makt, där propaganda, hjärntvätt och övervakning är vardag. Och att angiva varandra för misstanke om fusk eller avvikande beteende mot staten är vanligt. Människor i allmänhet inte bara finner sig i kontrollen, utan tvärtom uppskattar de den höjda säkerheten de är övertygade om att kontrollen gett dem.

Statens kontrollsystem fullbordas den dag kemisten Leo Kall uppfinner en drog, som kallas Kallocain. Detta serum får människor att avslöja sina innersta tankar, och är avsett att användas för att avslöja statsfientliga tankar.

Idéen om att dina innersta tankar kan få dig dömd till döden, om du tänker egna tankar utanför "hjärntvätten" från statens sida.
Att bli dömd till fängelse eller döden för sina tankar eller avvikande beteende och att tankarna kanske innehåller något staten ogillar, får mig att dra paralleller till Obama's Preventive Detention Policy... Att de kan hålla människor i fängelse för brott de kanske "tänkt" begå i framtiden eller kanske skulle begått i framtiden. Lite som filmen Minority report med tom Cruise där polisen arresterar mördare flera år före de begått brotten.

100 sidor in i Vi är alla utom oss. Den är väldigt hoppig och babblig så hittills är jag inte begeistrad. Nu kom precis en vändpunkt i historien så förhoppningsvis blir den bättre. Den har ju fått bra omdömen i alla fall, så jag fortsätter lite till.

100 sidor in i Vi är alla utom oss. Den är väldigt hoppig och babblig så hittills är jag inte begeistrad. Nu kom precis en vändpunkt i historien så förhoppningsvis blir den bättre. Den har ju fått bra omdömen i alla fall, så jag fortsätter lite till.

Jag tyckte att den var bra men inte så otroligt bra som jag hade föreställt mig.

Jag håller på med Nemerts Bortom stjärnan och den känns väldigt lik alla andra bäcker hon har skrivit. Så helt okej, men väldigt förutsägbar hittills (och jag skulle bli väldigt förvånad om den tar en annan vändning än jag tror :D). Jag får även lite panik på det religösa men det är ju mycket pga min egen icke existerande tro såklart.

Har även påbörjat Sekten på dimön vilket är en bok jag ser fram emot att ta mig igenom baserat på baksidestexten :up:

Jag parallellar med Will Grayson, Will Grayson av John Green och David Levithan - två husgudar. Mmm, I'm lovin' it!

Jag kämpar mig mödosamt ur min lässvacka och har på senare läst:

* Flykten från läger 14 av Blaine Harden. Reportagebok om Shin som föddes i Nordkoreas beryktade fångläger och lyckades fly när han var 23. Gastkramande ur både politiskt och psykologiskt perspektiv.

* Sörja för de sina av Kristina Sandberg. Tvåan om Maj. Så grymt välskriven kvinnohistoria. Jag både lider med Maj och vill ibland bara vråla åt henne.

* Francesca av Melina Marchetta, hon som skrev rätt makalösa Jellicoe road. Trots att den är en ungdomsroman (Jellicoe alltså) fick jag läsa den på både engelska och svenska för att få ordning på den komplicerade, vackra, sorgliga väven. När jag började på Francesca igår blev jag därför förvånad över hur rolig den verkar, jag fnissade högt. Verkar MYCKET lovande.

Nu har jag läst Fault in Our Stars!

Mitt betyg är: Nja.
Motivering: Ja, historien var ju fin så vad det gällde flickan och hennes föräldrar. Gillade även vänskapen mellan henne och han Isaac. Väldigt rörande och så. Det jag tyckte sabbade boken var Augustus och Hazels relation. (Bara det - hon heter Hazel Grace och han Augustus Winter. Är det här nån dålig såpa på TV eller?). Till att börja med tyckte jag att hans karaktär var gräslig - så fruktansvärt pretentiös och tillgjord. Förutom alla småtjejerna på Tumblr, som jag förstår är helt till sig, så begriper jag inte att folk köper att den här sjuttonåringen skulle vara så? Alltså nej, bara nej.

Mvh,
dålig människa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 466
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar