Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag läst Fault in Our Stars!

Mitt betyg är: Nja.
Motivering: Ja, historien var ju fin så vad det gällde flickan och hennes föräldrar. Gillade även vänskapen mellan henne och han Isaac. Väldigt rörande och så. Det jag tyckte sabbade boken var Augustus och Hazels relation. (Bara det - hon heter Hazel Grace och han Augustus Winter. Är det här nån dålig såpa på TV eller?). Till att börja med tyckte jag att hans karaktär var gräslig - så fruktansvärt pretentiös och tillgjord. Förutom alla småtjejerna på Tumblr, som jag förstår är helt till sig, så begriper jag inte att folk köper att den här sjuttonåringen skulle vara så? Alltså nej, bara nej.

Mvh,
dålig människa.
*näthatar*

Börjat på Colm Tóibíns "Nora Webster". Jag tycker att han skriver lite i samma stil som Alice Munro. Det stora pågår i det lilla. Jag har läst Brooklyn, The Blackwater Lightship, The Empty Family (noveller), The Testament of Mary samt The Master (om Henry James). Jag rekommenderar honom varmt, en stor favorit.

För övrigt lyssnar jag fortfarande på Wolf Hall. 18 timmar hittills, 26 totalt. Jag gillar den men inte lika mycket som i början. Periodvis tycker jag att den är rörande, välskriven, nytänkande. Och sen blir den tråkig och för detaljrik. Fram och tillbaka.

Jaha, uppdatering på min dåliga spanska franska bok? (den heter "La llamada del ángel" i fall att någon blir sugen på den)

30% in i boken har Creepy McÄckel framkallat alla bilder på tjejen som fanns i hennes telefon. De ligger nu uppradade på hans bord och hans room mate tycker att det är SÅ fint att se honom SÅ fascinerad och kär i en kvinna igen. Kvinnan, som inte vet att en psykotisk fransman i USA sitter och dreglar över hennes semesterselfies, har i sin tur blivit så pass betagen av fransmannen att hon läst en bok han skrivit om sig själv (han är en superduperkänd playboy-kock) och är nu helt chockad över att han var gift förut men nu har skilt sig. "Hur kan några som ser SÅ kära ut på alla bilder skilja sig?!". Förvirringen är total eftersom kvinnan uppenbarligen är totalidiot.

I alla fall så ser room maten en bild på köksbordet från när kvinnan firade sin födelsedag. "Det ser ut som en polisstation" säger han, baserat på ingenting alls, och ber McÄckel zooma in på kaffekoppen för att se vad det står på den. De ser då att det står GMP som står för Great Manchester Police och så googlar de hennes namn + GMP och upptäcker således att hon varit polis tidigare. Det är tydligen en sån OMG-grej att det får avrunda kapitlet. Vid det här laget är jag så JÄVLA UTTRÅKAD att jag inte mäktar med att läsa mer men kämpar på.

Vid 33% in i boken kommer vi till själva twisten; han googlar henne och får reda på att hon 1) misslyckats med ett viktigt fall och 2) försökt ta livet av sig på grund av det. Eftersom hon är totalt oansvarig har hon sparat ALL information från fallet på sin telefon och eftersom han är McPsykopat har han tillbringat flera dagar med att försöka klura ut lösenordet till hennes hemliga enorma fil på telefonen. Han lyckas till slut, för lösenordet är lika dumt som kvinnan själv, och sätter sig och börjar läsa igenom hela fallet medan han dricker vin (?).

Och här hoppar boken tillbaka två år tills där hon jobbade med fallet och jag LÄGGER NER DEN HÄR SKITEN FÖR ALL FRAMTID. Jag kan inte bry mig mindre om det där jävla fallet, den idiotiska kvinnan eller den rubbade fransmannen. JAG ORKAR INTE MER.

Färdig med Vi är alla helt utom oss. Jag vet inte riktigt. Den är bra, och väldigt rörande - men också ganska seg emellanåt. Inte särskilt lättsmält. Mer hiss än diss, i alla fall. För att hissa vill jag bli betagen i boken, och det blev jag inte.

Jag är klar med Grenar av gift och längtar efter att få prata om den med bokcirkeln imorgon. Åååh!!

Jag har fastnat totalt i Sekten på dimön som verkligen är superintressant! (Undrar om det här innebär att jag är i riskgruppen för att bli indragen i en sent, jag som fastnat lätt i böcker :D).

Hur som, jag gillar den verkligen och har lite svårt att lägga den ifrån mig.

Läser just nu Disa Hannuntytär av Kristiina Vuori, verkar hästlängder bättre än @niphredil s försökt med den spansk/franska boken. Det här är visserligen en liten del romantik men annars är det Åbo på 1300-talet, vitaliebröder och lite sådant. Perfekt inledning på lovet! Stör mig endast på namnet Disa, det låter så underligt med finskt uttal (som det ju blir i mitt huvud när jag läser på finska). I förra veckan läste jag The Striker, tror att det var del tio eller så i serien Highland Guard. Alla kan nog gissa hur den slutade.

Har sällan varit så trött i slutet av en termin så nu väntar jag på att lusten till mer uppbyggande läsning ska infinna sig, om inte så kanske det finns en del elva i serien om muskulösa män i kilt...

@Anna Du gillade den, alltså? :) Själv har jag börjat på Lågor av hat - nästa Erin Kellly. :)

Ja! Jag älskade den! Det var ju allt jag gillar - aka-porr, London, spänning av den psykologiska sorten (alltså inte splatter för det gillar jag inte sådär värst, utan bara sådär creepy), häftiga vändningar... ja, jag tyckte verkligen om den. Sitter och väntar på mina bokcirkelkompisar nu, kan knappt bärga mig! Helt underbar.

Har letat upp några fler Erin Kelly som ska laddas ner typ nu, jag är väldigt pepp på mer.

Ser att hon skrivit något baserat på Broadchurch, TV-serien som alla verkar älska, också. Jag har inte sett serien men har för mig att den finns på Netflix, får kika på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 466
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.