Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var nog betagen i Vi är alla helt utom oss, tyckte inte den var seg. :) Jag lider av någon slags bokstress och läser sällan ut en bok även om jag tycker den är bra, men denna läste jag verkligen. Jag kan faktiskt förstå invändningar och att man kanske tycker att vissa passage är onödiga eller nåt annat, men jag var nog såld så jag köpte allt. :D

Ok bästaste bokgänget, nu behöver jag tips inför semestern! Hade tänkt ge mig på När hundarna kommer, men efter att ha legat däckad i feber i flera dagar så känner jag att hjärnan behöver något enklare. Jag gillar Backman och Lucy Dillon bla, så något i den stilen. Helst ska det finnas på storytel ;) någon som har något tips? :)

Hehe, igår tog den fart och jag läste en 100 sidor till. Nu känns den inte lika skruvad utan faktiskt väldigt bra. :)

Jag kollade upp vad han skrivit i övrigt och kommer nog att köpa både Will Grayson, Will Grayson och den om killarna och kyssen så småningom. Dessutom fanns det ju en parallhistoria till Jag, En, med Rhiannons berättelse.

Taxk för att du tipsade om honom! :up:

Jag har precis läst Will Grayson, Will Grayson och alltså! Den var helt fantastisk - mycket bättre än Jag, en! Du får gärna min bok om du vill ha den, jag hade tänkt sälja den för en femtiolapp som går till välgörenhet (UNHCR eller @niphredil s organisation) men du får den för jag vet att du ändå engagerar dig ;)

Ok bästaste bokgänget, nu behöver jag tips inför semestern! Hade tänkt ge mig på När hundarna kommer, men efter att ha legat däckad i feber i flera dagar så känner jag att hjärnan behöver något enklare. Jag gillar Backman och Lucy Dillon bla, så något i den stilen. Helst ska det finnas på storytel ;) någon som har något tips? :)
Jag tycker om Läsarna i Broken Wheel rekommenderar - den är lite lagom söt, bra skriven, har lite humor men ändå djup (typ, har jag för mig att jag tyckte iaf :D)

Om du inte läst/lyssnat på Blomsterspråket så skulle kanske även det kunna vara ett alternativ, den är lite i stil med Dillons.(fast jag såg nu att de nog inte finns på storytel, men den är hur som rätt enkel att läsa)

Och om du inte lyssnat på den så är Mördarens Apa helt fenomenal. Det är lite skrön-aktigt om än om en apa snarare än en gubbe eller så :D Jag älskade den boken..

Jag tycker om Läsarna i Broken Wheel rekommenderar - den är lite lagom söt, bra skriven, har lite humor men ändå djup (typ, har jag för mig att jag tyckte iaf :D)

Om du inte läst/lyssnat på Blomsterspråket så skulle kanske även det kunna vara ett alternativ, den är lite i stil med Dillons.(fast jag såg nu att de nog inte finns på storytel, men den är hur som rätt enkel att läsa)

Och om du inte lyssnat på den så är Mördarens Apa helt fenomenal. Det är lite skrön-aktigt om än om en apa snarare än en gubbe eller så :D Jag älskade den boken..
Både Broken Wheel och Motorcyklarna är avverkade ;) Mördarens Apa lät intressant, den ska jag nog testa!
Tänkte nog inte ta med någon fysisk bok, hoppas på att det finns nån låneshylla på hotellet istället. Eller jo, jag har en pocket att ta med, Änglarna i Wattholma. Inte helt min stil av bok men den är från mina trakter typ :)

Jag läste precis ut Underkastelse av Houellebecq och åh jag vet inte, känner mig alldeles för politiskt oinsatt för att kunna dra några vettiga slutsatser från den boken? Den handlar om en professor i litteraturvetenskaps liv med start år 2022, då en muslimsk regering tar makten i Frankrike och driver igenom ganska dramatiska politiska förändringar. Jag upplevde inte boken som direkt anti-muslimsk, snarare som ett lösningsförslag på de problem en desillusionerad nutidsmänniska står inför av typen seriella relationer som skapar större själsliga tomheter för varje människa som kickas ut ur ens liv.

Främsta skillnaden i det nya samhällets som skildras är att patriarkatet blir starkare och lagstiftat - kvinnor får inte vistas i offentligheten och män kan ta sig flera hustrur, en 40-åring för matlagning och en 15-åring för "andra behov". Den här nya samhällsstrukturen motiveras genom att vägen till den egentliga lyckan stavas underkastelse. Kvinnorna borde därmed vara än lyckligare än männen eftersom de inte behöver nöja sig med enkom lyckan i att lyda gud, utan får även lyda sin herre mannen också :love:!!!! nu tog min "recension" en lite flamsig vändning kanske men på ett sätt är huvudpersonen rätt bortskämd också, han är rätt säkert på att "mannens kärlek till kvinnan endast motsvaras av den grad hon kan uppfylla hans begär". ok inte direktcitat men nåt ditåt.

Var ganska spännande med skildringen av "helt normala pojk- och flickvänner" i Frankrike också, innan det nya herraväldet är på plats. Asrimligt att 45-åriga professorer har en räcka förhållanden med studentskor som knappt fyllt 20. Haha alltså i boken är det så självklart att en 45-årig man är sexig för en 20-åring eftersom att män åldras väl och mycket av dragningskraften består i en intellektualitet. Tycker ändå inte riktigt det är så i Sverige??? Eller har jag sett för lite?? Aja hur som bra bok ändå!!

Både Broken Wheel och Motorcyklarna är avverkade ;) Mördarens Apa lät intressant, den ska jag nog testa!
Tänkte nog inte ta med någon fysisk bok, hoppas på att det finns nån låneshylla på hotellet istället. Eller jo, jag har en pocket att ta med, Änglarna i Wattholma. Inte helt min stil av bok men den är från mina trakter typ :)

Attans, då får jag ju tipsa om fler böcker :p
Hur är det med ex Nemert? Gillar du hennes böcker? Jag vet att jag gillade röd måne av henne (faktiskt mest av alla hennes böcker).

Jag lyssnade på Plan B för ett tag sedan också och den gillade jag verkligen. Har du läst den med? En del igenkänningshumor tyckte jag (mycket om 30-års krisen :D)

Drottningen vänder blad är också en sådär lite mysig roman, precis som Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som eiffeltornet om du inte redan läst dem.

Attans, då får jag ju tipsa om fler böcker :p
Hur är det med ex Nemert? Gillar du hennes böcker? Jag vet att jag gillade röd måne av henne (faktiskt mest av alla hennes böcker).

Jag lyssnade på Plan B för ett tag sedan också och den gillade jag verkligen. Har du läst den med? En del igenkänningshumor tyckte jag (mycket om 30-års krisen :D)

Drottningen vänder blad är också en sådär lite mysig roman, precis som Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som eiffeltornet om du inte redan läst dem.
Tack för flera bra tips! :bow:

Apropå ingenting så ska jag nog få biljetter till premiären av En man som heter Ove i julklapp :love:

Neeej! Snälla, jag måste ju få veta fortsättningen. Tror du han löser fallet innan flaskan är urdrucken, som det yttersta beviset på hennes inkompetens. När han ringer och berättar det så blir hon så kär att de gifter sig?
Jag misstänker att du har rätt :meh:. Kan plocka upp en flaska vin själv nån kväll och försöka ta mig igenom resten, för din skull! Men alltså seriöst, det har tagit mig EVIGHETER att läsa de där 33% och vanligtvis läser jag snabbt. Den är så fruktansvärt dåligt :arghh:.

@Anna Du är så otroligt rar som har projektet i åtanke när du säljer böcker :heart.

Jag har precis läst Will Grayson, Will Grayson och alltså! Den var helt fantastisk - mycket bättre än Jag, en! Du får gärna min bok om du vill ha den, jag hade tänkt sälja den för en femtiolapp som går till välgörenhet (UNHCR eller @niphredil s organisation) men du får den för jag vet att du ändå engagerar dig ;)
Åh så kul att den är så bra! Och tack snälla men det är klart att du ska sälja den och ge pengarna till niffes menskopp!

Klar med Sekten på Dimön och den var så himla intressant. Alltså, skrämmande, obehaglig och samtidigt så bra. Jag har lyssnat på den med en klump i magen för jag antar att det här lika gärna skulle kunna vara sanning (eller iaf delar av det).

@Anna Du är så otroligt rar som har projektet i åtanke när du säljer böcker :heart.

Såklart! Jag tycker att ni är fantastiska! Dessutom är det ju trevligt att sprida ut donationerna åt lite olika håll, tycker jag.

Såhär: Jag har varit arbetslös i många år, då jag inte har kunnat ge särskilt många kronor till välgörenhet och organisationer. Nu kan jag det - både för att jag har råd ändå, men även för att jag har insett att jag inte måste äga varenda jefvla bok jag läser utan säljer av dem på Bokbörsen - och det är så himla härligt. Jag blir jätteglad varje gång jag får ett mail om en beställning för då får jag genast börja fundera på vart pengarna ska gå! Och nu när jag kan "ge tillbaka" vill jag gärna sprida den hjälpen jag kan ge så brett som möjligt. :)

Jag läser just nu Turning Forty av Mike Gayle. Brittisk ladlit-författare, hittar inte något översatt till svenska på en snabb googling - känns udda om han inte skulle ha översatts, men kanske är ladlit (alltså typ manliga motsvarigheten till chicklit) inte så vanligt här? Jag kommer inte på en enda svensk författare som skriver sådant men jag är nog bara trög i skallen såhär tidigt på morgonen.

I alla fall - jag älskade hans böcker förr, men nu är jag inte lika övertygad. Lite samma sak som när jag läste Jane Green efter ett längre uppehåll, jag har tyckt att hon var fantastisk men när jag läste en av hennes böcker för ett tag sedan blev jag besviken. Undrar om det är jag eller författarna som har förändrats?

Jag misstänker att du har rätt :meh:. Kan plocka upp en flaska vin själv nån kväll och försöka ta mig igenom resten, för din skull! Men alltså seriöst, det har tagit mig EVIGHETER att läsa de där 33% och vanligtvis läser jag snabbt. Den är så fruktansvärt dåligt :arghh:.

Hmm när det är riktigt illa men man är lite nyfiken kan man ju läsa mitten och slutet :p (eller strunta i det, vi vet ju nog hur det går egentligen :D)

Läs mitten och slutet ;) (Det gör jag ibland när de är för dåliga men man liksom vill veta. Å andra sidan är det ju jag som liksom vill veta så hm dumt att uppoffra sig när vi kan misstänka att han inte kommer att sitta fängslad för allmänfarlig läskighet i slutet.)

Själv läste jag nyss ut Peacemaker, gör inte det för i helskotta, sluta när 30 sidor är kvar senast, börja inte heller egentligen för den är ganska tråkig. Resten är spoiler eller ngt, så läst inte om ni hade tänkt plåga er igenom den.

Den maskerar sig som en vanlig hederlig pralinätar-sci fi med hästar, revolvrar och onda företag mitt i en stad. I mitten började man undra om de inte skulle börja knyta ihop snart. När 30 sidor var kvar började man undra hur de skulle lyckas avsluta någonting där deckarbiten knappt hade inletts, lite nyfiken blir man ju. När 0 sidor var kvar insåg jag att man tydligen kan dra in Regeringen, Onda företaget, Illegala invandrare, Mytiska män som är fåglar, Den goda maffian från den skumma stadsdelen, Den onda woodomaffian från den skumma stadsdelen, FBI (i Australien?) där huvudpersonens strippa till pojkvän såklart jobbade undercover, Den stora internationella magivaktsorganisationen, där huvudpersonens kompanjon jobbade undercover, och såklart datanörden på jobbet, en vanlig hederlig kompetent legomördare som hon hade stött på (trevligast i boken), den duktiga journalisten, pappans journaler från innan han dog (som inte sa någonting alls) och såklart Mamma, som försvann när hon var liten men nu är chef för stora internationella... organisationen och rekryterar huvudpersonen dit, nu sista sidan, på ett ondsint och oempatiskt vis. Voila. Jisses. De tio sidorna kunde jag gärna lämnat olästa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 474
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.