Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter på tema snö här och har gått från The Snow Child till Snömannen av Jo Nesbø. Det är första boken jag läser av honom och den är lite typiskt deckare-klichéig (jag tror jag nyss skapade ett nytt ord) sådär, men ändå spännande och fängslande.

I julklapp fick jag massor av bokstäver! Bland annat Gilead av Marilynne Robinson, Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones, The Grownup av Gillian Flynn, The Little Friend av Donna Tartt och Vi kom över havet av Julie Otsuka. Mycket att bita i! Nån som läst något av ovanstående? :)

Vi kom över havet tyckte jag mycket om. Den hängde kvar länge och vi-perspektivet gav mycket.

The Little Friend är en fantastisk roman. Ett projekt att ta sig igenom men med ett fint barnporträtt, spänning och språkligt imponerande såklart.

The Grown Up är jag nyfiken på. Berätta gärna när du läst.

Jag fick Min europeiska familj av Karin Bojs :D (hade bokat på biblioteket men nu är den min på riktigt. Dröjer ett tag innan jag hunnit dit i högen dock.)
Jag fick också den! Har redan börjat på den och älskar den redan! Jag har Ut ur Kalahari av Lasse Berg hemma också, den är på samma tema och väldigt bra så jag ska nog läsa om den. Den innehåller ju dock inte den senaste forskningen vilket Bojs bok gör.

Har fortfarande inte läst ut mina drömmars stad men tar den i små portioner för det är bara misär. Blir lite tröttsamt.

Senast ändrad av en moderator:
Hade jag inte lyssnat på den här boken så hade jag nog inte kommit igenom den. Jag tyckte nog att Sweeth Tooth var lite liknande, bra i början, seg i mitten och förbluffande/bra slut (men det kanske mest är en tillfällighet). Men jag är inne på att ge honom någon mer chans iaf.

Vilka böcker är det du gett dig på att läsa?
Amsterdam och Lördag. Har tidigare börjat på On Chesil beach.

Nu är jag äntligen klar med "Atlas shrugged", hade bog aldrig orkat läsa hela, men 62h ljudbok funkade ändå helt ok när minst 10h i veckan är bilpendling...
Boken i sig var helt ok, men mänga långa filosofiska monologer från olika karaktärer blev lite mycket emellanåt!

Får se vad jag skall ta nu :)

Jag har precis lyssnat igenom God Jul - en berättelse som är skriven och inläst av Jonas Karlsson. Helt briljant verkligen! Jag har suttit och skrattat/fnissats mellan mina igenkännande nickar. Alltså jag är så glad för att @Lillelorden tipsade mig om den :up:

Härnäst blir det Koltrasten som trodde att den var en ambulans och även den är inläst av författaren (det återstår att se om jag förstår all skånska :D). Just nu blir det rent generellt mycket ljudböcker, vilket är lite trist på sitt sött, för jag har inte ro "i hjärnan" för att fokusera på läsning. Det gör lite ont i mig för det är ju typ min bästa hobby, men samtidigt är jag tacksam för att ljudböcker fungerar som ett alternativ och att jag iaf kan läsa lite mellan varven :)

Jaha, nu kommer min sista uppdatering om min spanska franska bok. Det absolut bästa med den var att den slutade på redan 93 %!! Tydligen ville han tacka hela världen så själva tackdelen var aslång och boken slutade långt tidigare än jag trott. Prisa Gud etc.

Jaha, vad hände i den då? Jo, vi får höra om hennes senaste fall som fick henne att försöka ta livet av sig: en 15-årig flicka försvann och hittades aldrig. Efter någon månad får de hennes hjärta skickat till polisstationen och Den Enfaldiga Kvinnan blev så upprörd att hon försökte ta livet av sig (obs, ej enfaldig pga självmordsförsök utan pga bokstavligt talat ALLT annat hon gör i boken).

I alla fall, McÄckel går igenom hela fallet i telefonen och OMG har ju träffat 15-åringen! 6 månader efter att hjärtat kom till polisstationen! Vilket fantastiskt sammanträffande! Han bestämmer sig för att han MÅSTE börja nysta i det här så han flyger till UK (han bor i USA) och lämnar sin son ensam med nån släkting på självaste julafton. Spela roll liksom, ungen är bara skilsmässobarn och ska fira sin första jul med pappan. Väl på plats så blablabla inser han att han måste träffa Den Enfaldiga Kvinnan för att prata med henne så han flyger till Paris, utan att ringa först, och dyker upp utanför hennes affär. SOM MAN JU GÖR :meh:.

Meanwhile så har Den Enfaldiga Kvinnan i sin tur börjat nysa i mysteriet Hur Kan Ett Par Skilja Sig När De Ser Så Lyckliga Ut. Long story short så har inte McPsykopats exfru faktiskt varit otrogen utan hon har dödat en rik businessman (som man ju gör) i självförsvar och det var därför hon begärde skilsmässa. Hur gick det till? Jorå:

1. Hon var på semester på samma hotell på Bahamas som den rika mannen för att be honom avskriva företagets skulder till honom.
2. Han säger "okejrå men då vill jag ligga med dig".
3. Hon säger nej tack varpå han försöker våldta henne.
4. Hon slår honom till döds med en statyett i huvudet.
5. Hon knuffar honom till en båt och åker ut på havet och hyttar i honom.
6. Han blir uppäten av en haj.
7. Hon ringer sin makes (McPsykopat) bästa vän som också är en del av deras företag.
8. Han flyger till Bahamas så de kan fejka att de var där på romantisk semester tillsammans så hon får alibi.
9. Allt är frid och fröjd och ingen märker att businessmannen är död och uppäten förrän typ 100 år senare eftersom de vara så himla smarta och checkade in honom på sin flight fastän han är död.
10. Tyvärr måste hon skilja sig från McPsykopat eftersom han nu tror att hon är otrogen.

Tydligen är ovanstående mer rimligt och troligt än "hon tröttnade på sin störda man och var otrogen med hans hunky kompis".

I alla fall: McPsykopat är den som löser fallet med Är hon död eller inte?-femtonåringen pga han har ju penis såklart och trots att han och Den Enfaldiga Kvinnan bara känt varandra i typ två dagar så är de PERFEKTA för varandra och blir ihop på slutet. Precis som att han åkte till Paris för att träffa henne, efter att ha snoopat runt i hennes telefon, så åkte hon till USA för att träffa honom, efter att ha hackat sig in i nåns dator för att ta reda på huruvida exfrugan var otrogen eller inte. Det hela beskrivs som typ lite småroligt romantiskt fastän det är så RUBBAT JÄVLA OBEHAGLIGT BETEENDE.

Bonus: När Creepy McÄckel berättar för oss läsare om varför han blev så kär i sin exfru tar han upp hur hon, bland annat, var en sån fantastisk kvinna att hon kunde ha 10 par vackra högklackade skor och ändå vara kapabel att diskutera klassisk musik. Till skillnad från oss andra kvinnor som bara kan föra intellektuella samtal med fotriktiga tofflor på fötterna :meh:.

Jaha, nu kommer min sista uppdatering om min spanska franska bok. Det absolut bästa med den var att den slutade på redan 93 %!! Tydligen ville han tacka hela världen så själva tackdelen var aslång och boken slutade långt tidigare än jag trott. Prisa Gud etc.

Jaha, vad hände i den då? Jo, vi får höra om hennes senaste fall som fick henne att försöka ta livet av sig: en 15-årig flicka försvann och hittades aldrig. Efter någon månad får de hennes hjärta skickat till polisstationen och Den Enfaldiga Kvinnan blev så upprörd att hon försökte ta livet av sig (obs, ej enfaldig pga självmordsförsök utan pga bokstavligt talat ALLT annat hon gör i boken).

I alla fall, McÄckel går igenom hela fallet i telefonen och OMG har ju träffat 15-åringen! 6 månader efter att hjärtat kom till polisstationen! Vilket fantastiskt sammanträffande! Han bestämmer sig för att han MÅSTE börja nysta i det här så han flyger till UK (han bor i USA) och lämnar sin son ensam med nån släkting på självaste julafton. Spela roll liksom, ungen är bara skilsmässobarn och ska fira sin första jul med pappan. Väl på plats så blablabla inser han att han måste träffa Den Enfaldiga Kvinnan för att prata med henne så han flyger till Paris, utan att ringa först, och dyker upp utanför hennes affär. SOM MAN JU GÖR :meh:.

Meanwhile så har Den Enfaldiga Kvinnan i sin tur börjat nysa i mysteriet Hur Kan Ett Par Skilja Sig När De Ser Så Lyckliga Ut. Long story short så har inte McPsykopats exfru faktiskt varit otrogen utan hon har dödat en rik businessman (som man ju gör) i självförsvar och det var därför hon begärde skilsmässa. Hur gick det till? Jorå:

1. Hon var på semester på samma hotell på Bahamas som den rika mannen för att be honom avskriva företagets skulder till honom.
2. Han säger "okejrå men då vill jag ligga med dig".
3. Hon säger nej tack varpå han försöker våldta henne.
4. Hon slår honom till döds med en statyett i huvudet.
5. Hon knuffar honom till en båt och åker ut på havet och hyttar i honom.
6. Han blir uppäten av en haj.
7. Hon ringer sin makes (McPsykopat) bästa vän som också är en del av deras företag.
8. Han flyger till Bahamas så de kan fejka att de var där på romantisk semester tillsammans så hon får alibi.
9. Allt är frid och fröjd och ingen märker att businessmannen är död och uppäten förrän typ 100 år senare eftersom de vara så himla smarta och checkade in honom på sin flight fastän han är död.
10. Tyvärr måste hon skilja sig från McPsykopat eftersom han nu tror att hon är otrogen.

Tydligen är ovanstående mer rimligt och troligt än "hon tröttnade på sin störda man och var otrogen med hans hunky kompis".

I alla fall: McPsykopat är den som löser fallet med Är hon död eller inte?-femtonåringen pga han har ju penis såklart och trots att han och Den Enfaldiga Kvinnan bara känt varandra i typ två dagar så är de PERFEKTA för varandra och blir ihop på slutet. Precis som att han åkte till Paris för att träffa henne, efter att ha snoopat runt i hennes telefon, så åkte hon till USA för att träffa honom, efter att ha hackat sig in i nåns dator för att ta reda på huruvida exfrugan var otrogen eller inte. Det hela beskrivs som typ lite småroligt romantiskt fastän det är så RUBBAT JÄVLA OBEHAGLIGT BETEENDE.

Bonus: När Creepy McÄckel berättar för oss läsare om varför han blev så kär i sin exfru tar han upp hur hon, bland annat, var en sån fantastisk kvinna att hon kunde ha 10 par vackra högklackade skor och ändå vara kapabel att diskutera klassisk musik. Till skillnad från oss andra kvinnor som bara kan föra intellektuella samtal med fotriktiga tofflor på fötterna :meh:.

:rofl::rofl::rofl:

Tack för dagens asgarv.

Strax klar med Koltrasten som trodde att den var en ambulans. Boken var inte alls vad jag hade tänkt mig, men otroligt intressant med en hel del "aha-upplevelser" angående ljud (och oljud) i samhället. Boken får mig dessutom att vilja ljudsanera mitt liv (och omvärlden med för den delen, avskyr ex bakgrundsmusik i affärer :mad: ) samt ge upp hoppet om mänskligheten lite grann.

Nästa bok som lyssning (det är väl ett av få konstgjorda ljud i min tillvaro som jag gillar :D) blir I skymningen sjunger koltrasten (märker ni fågeltemat :angel: :D).

Dessutom går det sakta men säkert framåt med Mänsklig krocket och förutom svårigheterna att komma in i boken (som mest beror på mig skulle jag tro) så är den riktigt bra, med otroligt intressanta/roliga/annorlunda person- och miljöbeskrivningar :)

Nu kommer jag med en stark rekommendation: Mary av Aris Fioretos.

En ung flicka får veta att hon är gravid. Samtidigt pågår ett studentuppror; man har ockuperat Tekniska Högskolan och hennes älskade tillhör ledarna. Samma kväll, innan hon kan träffa honom, eskalerar våldet, upproret slås ner och man arresterar alla som rör sig på gatorna i närheten. Flickan fängslas och eftersom hon inte avslöjar något får hon stanna. Boken handlar om fängelset, hennes "samtal" med sin kropp och det som växer inne i henne och gemenskapen mellan henne och de andra kvinnorna. En fantastisk och samtidigt förfärlig bok med ett väldigt vackert språk.

Boken är baserad på det som hände i Aten 1973 utan att det sägs rakt ut.

LÄS!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar