Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kommer jag med en stark rekommendation: Mary av Aris Fioretos.

En ung flicka får veta att hon är gravid. Samtidigt pågår ett studentuppror; man har ockuperat Tekniska Högskolan och hennes älskade tillhör ledarna. Samma kväll, innan hon kan träffa honom, eskalerar våldet, upproret slås ner och man arresterar alla som rör sig på gatorna i närheten. Flickan fängslas och eftersom hon inte avslöjar något får hon stanna. Boken handlar om fängelset, hennes "samtal" med sin kropp och det som växer inne i henne och gemenskapen mellan henne och de andra kvinnorna. En fantastisk och samtidigt förfärlig bok med ett väldigt vackert språk.

Boken är baserad på det som hände i Aten 1973 utan att det sägs rakt ut.

LÄS!
Den är inte svår? Jag har alltid haft för mig att Fioretos är lite tung.

Passade på att lyssna på Alla borde vara feminister mellan koltrastarna. Alltså, det var verkligen en vettig och viktig text och jag tycker det är riktigt bra att den delas ut till 2orna på gymnasiet som diskussionsunderlag (dock tvivlar jag på att alltför många kommer göra något vettigt av det, men alltid påverkar det någon). Sen kan jag lätt haka upp mig på språket istället för att ta del av innehållet, vilket såklart är asdumt, men det blir lite mycket "jag känner en.." även på den korta tiden.

Men oavsett så tycker jag den tar upp en hel del bra grejer som jag hoppas att fler kommer ta åt sig och att boken (föreläsningen) kommer få ännu större genomslag i Sverige och världen.

Försöker läsa Färjan. Det känns som om författaren förätit sig på Stephen King, ungefär. Få se om jag orkar läsa färdigt. Jag blir inte ens skrämd, bara lite äcklad.

Jag läser till min egen stora förtjusning en deckare som jag gillar! De flesta gillar jag inte, det ges ut alldeles för mycket skit i genren.

Och jag vet inte ens varför jag gillar den. Språket är ändamålsenligt men inte märkvärdigt, här finns inga miljöbeskrivningar, huvudpersonen är nummer 729 av lata, bittra, cyniska, sexistiska män. Ändå fastnade jag från första sidan. Det är nog humorn och författarns järngrepp om sin historia som fångat mig.

Det är alltså Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsson jag läser.

@mandalaki Det är en författare jag inte försökt mig på, så tack för tipset!

Själv avslutade jag Färjan. På framsidan står det: "Mats Strandberg vet hur man skriver skräck. Jag biter på naglarna. Gråter och skrattar. Och jag kommer aldrig mer att åka färja". /Åsa Larsson

Och jag ba va?:confused: Inte det minsta skräckinjagande. Bet inte av en enda nagel, grät inte en tår och skrattade inte heller. Rätt grotesk skildring med blod och andra substanser överallt. Enda anledningen att läsa färdigt var för att se vilka som skulle klara sig. Påminn mig om att låta bli vampyrböcker nästa gång. :banghead:

Så var Sjöfararna slut. Funderar på att avsluta serien där. Förutom att jag beställt hem nästa del.

Som ny ljudbok har jag tänkt mig Wolf Hall.

Frukostläser Fakiren som fastnade i ett Ikeaskåp, rätt skruvad och rolig! :D Men nu har jag varit och lånat en kasse facklitteratur som ska plöjas i ämnet tryckta tyger i världen i allmänhet och Sverige i synnerhet... :D Rätt spännande men lite tungt ibland. :D

Frukostläser Fakiren som fastnade i ett Ikeaskåp, rätt skruvad och rolig! :D Men nu har jag varit och lånat en kasse facklitteratur som ska plöjas i ämnet tryckta tyger i världen i allmänhet och Sverige i synnerhet... :D Rätt spännande men lite tungt ibland. :D
Det lär som ett intressant ämne att fördjupa sig i. :D Hur kommer det sig att du ska läsa om tyger?

Det lär som ett intressant ämne att fördjupa sig i. :D Hur kommer det sig att du ska läsa om tyger?
:D Vi skulle välja en konsumtionsvara och följa dess historia, socker, kaffe, te och porslin kändes det som om det redan hade skrivits mängder om så jag valde något som kändes intressantare. :D Frågan är om jag satte mig själv på pottkanten därmed, men det kan nog bli bra i slutändan. :D

Har förstått att många tycker om den. Jag har lyssnat 45 minuter nu och hoppas den blir bättre. Än så länge känns den mest rörig.

Ja, det är framförallt många namn, tycker jag. Efter ett tag så blev det lättare att både hålla isär dem och att släppa dem som inte är så viktiga för handlingen. Men definitivt förvirrande att nästan alla heter Thomas
:)

@mandalaki Jag skulle inte lita på någon som läst Wolf Hall PÅ ENGELSKA och tyckt att den var jättebra. :angel:
I feel ya! Jag blev nyfiken på Wolf Hall första gången jag läste om den. Men så skrev en recensent att man behövde goda förkunskaper i historia för att ha behållning av den. Då släppte jag snabbt tanken på den :angel:

Dessutom har jag svårt för både böcker och filmer där folk har barett och slängkappa. Jag somnar.

Nu är jag äntligen klar med "Atlas shrugged", hade bog aldrig orkat läsa hela, men 62h ljudbok funkade ändå helt ok när minst 10h i veckan är bilpendling...
Boken i sig var helt ok, men mänga långa filosofiska monologer från olika karaktärer blev lite mycket emellanåt!

Får se vad jag skall ta nu :)
Den sägs ju vara ren ondska ;) var den?

Jag läser en bra bok! Kvinna inför rätta heter den och den är så JÄVLA SPÄNNANDE! Kan inte sluta läsa. En kvinna står inför rätta (:D) för något som vi inte vet vad det är och vi får veta vad som skett genom tillbakablickar på en otrohetsrelation hon haft vid sidan av sitt äktenskap. Är bara 30% in men kan inte lägga den ifrån mig!

Jag fick också den! Har redan börjat på den och älskar den redan! Jag har Ut ur Kalahari av Lasse Berg hemma också, den är på samma tema och väldigt bra så jag ska nog läsa om den. Den innehåller ju dock inte den senaste forskningen vilket Bojs bok gör.

Har fortfarande inte läst ut mina drömmars stad men tar den i små portioner för det är bara misär. Blir lite tröttsamt.
Jo mamma hävdar att jag måste läsa ut ur Kalahari också, + nummer två av densamma, men hon har den hemma så jag får väl låna.
Klar med Svante Pääbos bok om neandertalargenomet. Den var faktiskt ganska tråkig första 2/3 men fullt läsbar. Sista två kapitlen är bra! Rekommenderar den starkt om man har koll på de finare detaljerna i DNA...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar