Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, nu kommer min sista uppdatering om min spanska franska bok. Det absolut bästa med den var att den slutade på redan 93 %!! Tydligen ville han tacka hela världen så själva tackdelen var aslång och boken slutade långt tidigare än jag trott. Prisa Gud etc.

Jaha, vad hände i den då? Jo, vi får höra om hennes senaste fall som fick henne att försöka ta livet av sig: en 15-årig flicka försvann och hittades aldrig. Efter någon månad får de hennes hjärta skickat till polisstationen och Den Enfaldiga Kvinnan blev så upprörd att hon försökte ta livet av sig (obs, ej enfaldig pga självmordsförsök utan pga bokstavligt talat ALLT annat hon gör i boken).

I alla fall, McÄckel går igenom hela fallet i telefonen och OMG har ju träffat 15-åringen! 6 månader efter att hjärtat kom till polisstationen! Vilket fantastiskt sammanträffande! Han bestämmer sig för att han MÅSTE börja nysta i det här så han flyger till UK (han bor i USA) och lämnar sin son ensam med nån släkting på självaste julafton. Spela roll liksom, ungen är bara skilsmässobarn och ska fira sin första jul med pappan. Väl på plats så blablabla inser han att han måste träffa Den Enfaldiga Kvinnan för att prata med henne så han flyger till Paris, utan att ringa först, och dyker upp utanför hennes affär. SOM MAN JU GÖR :meh:.

Meanwhile så har Den Enfaldiga Kvinnan i sin tur börjat nysa i mysteriet Hur Kan Ett Par Skilja Sig När De Ser Så Lyckliga Ut. Long story short så har inte McPsykopats exfru faktiskt varit otrogen utan hon har dödat en rik businessman (som man ju gör) i självförsvar och det var därför hon begärde skilsmässa. Hur gick det till? Jorå:

1. Hon var på semester på samma hotell på Bahamas som den rika mannen för att be honom avskriva företagets skulder till honom.
2. Han säger "okejrå men då vill jag ligga med dig".
3. Hon säger nej tack varpå han försöker våldta henne.
4. Hon slår honom till döds med en statyett i huvudet.
5. Hon knuffar honom till en båt och åker ut på havet och hyttar i honom.
6. Han blir uppäten av en haj.
7. Hon ringer sin makes (McPsykopat) bästa vän som också är en del av deras företag.
8. Han flyger till Bahamas så de kan fejka att de var där på romantisk semester tillsammans så hon får alibi.
9. Allt är frid och fröjd och ingen märker att businessmannen är död och uppäten förrän typ 100 år senare eftersom de vara så himla smarta och checkade in honom på sin flight fastän han är död.
10. Tyvärr måste hon skilja sig från McPsykopat eftersom han nu tror att hon är otrogen.

Tydligen är ovanstående mer rimligt och troligt än "hon tröttnade på sin störda man och var otrogen med hans hunky kompis".

I alla fall: McPsykopat är den som löser fallet med Är hon död eller inte?-femtonåringen pga han har ju penis såklart och trots att han och Den Enfaldiga Kvinnan bara känt varandra i typ två dagar så är de PERFEKTA för varandra och blir ihop på slutet. Precis som att han åkte till Paris för att träffa henne, efter att ha snoopat runt i hennes telefon, så åkte hon till USA för att träffa honom, efter att ha hackat sig in i nåns dator för att ta reda på huruvida exfrugan var otrogen eller inte. Det hela beskrivs som typ lite småroligt romantiskt fastän det är så RUBBAT JÄVLA OBEHAGLIGT BETEENDE.

Bonus: När Creepy McÄckel berättar för oss läsare om varför han blev så kär i sin exfru tar han upp hur hon, bland annat, var en sån fantastisk kvinna att hon kunde ha 10 par vackra högklackade skor och ändå vara kapabel att diskutera klassisk musik. Till skillnad från oss andra kvinnor som bara kan föra intellektuella samtal med fotriktiga tofflor på fötterna :meh:.

(Så satte de inte barnet på barnhem och levde lyckliga i alla sina dagar :D) brr den var faktiskt ovanligt hemsk!

Sitter och försöker komma på vad vi ska bjuda på på nyår. Varken jag eller sambon orkar fixa något speciellt avancerat, särskilt inte jag som jobbar den dagen och känner stressen, vi är lite inne på tacos... :p

:D Vi skulle välja en konsumtionsvara och följa dess historia, socker, kaffe, te och porslin kändes det som om det redan hade skrivits mängder om så jag valde något som kändes intressantare. :D Frågan är om jag satte mig själv på pottkanten därmed, men det kan nog bli bra i slutändan. :D
Det blir nog skitbra. :D

Ja, det är framförallt många namn, tycker jag. Efter ett tag så blev det lättare att både hålla isär dem och att släppa dem som inte är så viktiga för handlingen. Men definitivt förvirrande att nästan alla heter Thomas
:)
Jag ger den i alla fall en chans. :up:

Den sägs ju vara ren ondska ;) var den?
Haha, jasså? Hade inte ens hört talas om den innan :o
Skall jag vara ärlig, hade jag nig aldrig orkat läsa hela, men som sagt var den ok som ljudbok. Då jag kunde ta mig igenom den på fem veckor iom pendling och stallfix...

Har börjat lyssna på "after you" av Jojo Moyes, och tycker den är mysig. Bra för att vara en uppföljare, och könns som Louisa har blvit lite mer självständig :) Skall bli spännande att se vart den tar vägen!

Jag klarar mig inte utan mina ljudböcker och har snart lyssnat igenom hela [ljudbokstjänst] engelska utbud! Lyssnar just nu på sista delen i Eragon, den är på 31 timmar och jag har lite panik.. vad sk man lyssna på sen?! Lyssnade på The Painted Man-serien fram till förra veckan, och den var nästan 100 timmar. Fantastisk serie för den som gillar lite lagom mycket fantasy!

Vill helst lyssna på serier då de fristående böckerna tar slut så fort.. och helst bara på engelska! Tips?
(Gillar de engelska uppläsarnas stil då det är mer röstteater än högläsning. Har än inte lyssnat på en svensk uppläsare jag tyckt varit bra.. men de kanske finns?)

Vill helst lyssna på serier då de fristående böckerna tar slut så fort.. och helst bara på engelska! Tips?
(Gillar de engelska uppläsarnas stil då det är mer röstteater än högläsning. Har än inte lyssnat på en svensk uppläsare jag tyckt varit bra.. men de kanske finns?)
Jag gillar Charmed Life (eller om serien heter Chrestomanci?) samt Lemony Snickets böcker om syskonen baudelaire. De kommer kanske inte upp i några hundra timmar/serie, men jag tycker att de är hundra gånger bättre än Eragon :D

Antar att du läst/lyssnat på GoT? Annars har du ju några timmar där :D

Sen finns böckerna om Nighthuntress, som kanske kan vara bra. Jag har för mig att någon av mina goodreadsvänner har läst någon av böckerna, kan det vara @tindra eller @Mammas kanske? Hur som vet jag att båda två är bra på det där med serier på engelska :)

Och just ja, Bartimaeus-trilogin av Jonathan Stroud samt alla böcker av Terry Pratchett borde finnas och vara bra engelsk lyssning :)

Jag klarar mig inte utan mina ljudböcker och har snart lyssnat igenom hela [ljudbokstjänst] engelska utbud! Lyssnar just nu på sista delen i Eragon, den är på 31 timmar och jag har lite panik.. vad sk man lyssna på sen?! Lyssnade på The Painted Man-serien fram till förra veckan, och den var nästan 100 timmar. Fantastisk serie för den som gillar lite lagom mycket fantasy!

Downside ghosts! Av Stacia Kane. Triggervarning på droger då de förekommer i serien, men den är den serie som har berört mig absolut djupast, någonsin. Lite Urban fantasy/postapokalyptisk. Nighthuntress som @Killaloe nämnde är helt ok, men jag hade lite svårt för den efter typ tredje boken. Mer ren urban fantasy som jag minns den.

Gillar du Urban fantasy/dystopiska böcker?

Kan böckerna av Hugh Howey vara något, dystopisk sättning i en postapokalyptisk värld.
Discworld-böckerna borde finnas som ljudböcker, de är lite mer skruvad fantasy med komisk twist.
Några av mina topp-urban fantasy-serier:
The Hollows av Kim Harrisson.
Dorina Basarab/Cassie Palmer av Karen Chance
Jane Yellowrock av Faith Hunter
Charley Davidson av Darynda jones

Åh tack @Mammas och @Killaloe!! :bow:
Jag lyssnar på Eragon nu mest för att "få det gjort". Älskade de tre första när de kom, läste dem på gymnasiet. Så nu att de fanns på Storytel så ska ta mig igenom dom - måste ju få veta hur det slutar!

Night huntress har jag lyssnat på :love: (flera gånger faktiskt :o ) Mycket för att uppläsaren är helt underbar! Slutade med att jag köpte de nyaste böckerna från Audible då Storytel inte tar in dom för de är från ett annat förlag..!

Har lyssnat en del på första boken av The Hollows, men fastnade inte. Kan vara för att jag precis lyssnat på Night huntress, så störde mig på uppläsaren :D Har upptäckt att jag gillar urban fantasy och liknande! Även lyssnat på Partials, Divergent och Hugh Howey's Wool, men tog mig inte igenom Shift.

Utöver ovanstående typer har jag lyssnat på lite historiska böcker som The girls who went to war ( MYCKET BRA!) och mer unga vuxna/ungdomsböcker som Hunger games, The Marked men, The Selection (jättejättedålig serie. ping @niphredil? :D ), alldeles för många böcker av Rachel Gibson och någon Marian Keyes. GoT blev det bara 20 timmar av sen ledsnade jag.. har ju sett serien.. *gömmer mig*

Ska skriva upp dom ni tipsat om och kolla igenom när jag tagit mig igenom Inheritance. Har 25 timmar kvar såå, lagom till nyårsdagen kanske ;)

Tillägg: Bara The Hollows av urban fantasy-böckerna som finns på Storytel :( MEN det är typ 8 böcker, så ska ge dom en chans till!

Finns Cassandra Clares böcker på Storytel kanske? Jag har läst Stad av Aska/Glas/något mer och tyckte att de var rätt så bra faktiskt @GardenAngel

Sen gillar jag The Lunar cronicles om dessa finns som ljubok (borde göra det?)

Hur är det med Charlaine Harris böcker (True Blood-serien)?

Sen gillade jag Lian Hearns böcker när jag läste dessa (för tio år sedan eller nåt :o), tänker att dessa kanske kan vara värda att kolla upp också.

Åh just ja, jag ÄLSKAR Skulduggery Pleasant! Helt fantastiska böcker, tycker jag, faktiskt så bra att det är en av få serier som jag läst delar av på engelska :D (vilket, när det gäller mig, är rätt stort eftersom jag avskyr att läsa på andra språk än svenska..)

Finns Cassandra Clares böcker på Storytel kanske? Jag har läst Stad av Aska/Glas/något mer och tyckte att de var rätt så bra faktiskt @GardenAngel

Sen gillar jag The Lunar cronicles om dessa finns som ljubok (borde göra det?)

Hur är det med Charlaine Harris böcker (True Blood-serien)?

Sen gillade jag Lian Hearns böcker när jag läste dessa (för tio år sedan eller nåt :o), tänker att dessa kanske kan vara värda att kolla upp också.

Åh just ja, jag ÄLSKAR Skulduggery Pleasant! Helt fantastiska böcker, tycker jag, faktiskt så bra att det är en av få serier som jag läst delar av på engelska :D (vilket, när det gäller mig, är rätt stort eftersom jag avskyr att läsa på andra språk än svenska..)

True blood-serien läste jag (i riktig bok :D ) för några år sen, men tyvärr finns den bara på svenska på storytel. Ska kolla upp de andra imorgon :)

Jag läser en bra bok! Kvinna inför rätta heter den och den är så JÄVLA SPÄNNANDE! Kan inte sluta läsa. En kvinna står inför rätta (:D) för något som vi inte vet vad det är och vi får veta vad som skett genom tillbakablickar på en otrohetsrelation hon haft vid sidan av sitt äktenskap. Är bara 30% in men kan inte lägga den ifrån mig!
Läste ut boken igår och kan rekommendera den! Den var lite ruggig bitvis men jag gillade den :).

Det är sällan jag klämmer 100 sidor på raken i en bok (jag får huvudvärk av att läsa). Men igår gjorde jag det när jag börjat på Lena Sundströms Spår, en reportagebok om skandalen med de två avvisade egyptierna i början av 2000-talet. Andlöst spännande journalistisk thriller. Kanske något för @glimmer?

Har börjat lyssna på "after you" av Jojo Moyes, och tycker den är mysig. Bra för att vara en uppföljare, och könns som Louisa har blvit lite mer självständig :) Skall bli spännande att se vart den tar vägen!
Den har jag läst och jag gillade den. Lätt och mysig. Men är den en uppföljare? Vilken bok är föregångaren?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 479
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar