Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
God jul på er tråden!

Lyssnar på Domaren och kan konstatera att McEwan inte är så tokig. Jag undrar varför jag inte uppmärksammat honom förrän i pr??

Ska även påbörja Mänsklig krocket om en liten stund (förutsatt att jag inte somnar så fort jag lägger mig ner :D), vilket jag ser mycket fram emot. Känns som om det skulle kunna vara en riktigt bra julbok :)

Jag har varit jättesnäll i år! Fick inte bara biljetter till premiären av En man som heter Ove, utan jag fick också Denna dagen ett liv, biografin om Astrid Lindgren :love:

Jag fortsätter på tema snö här och har gått från The Snow Child till Snömannen av Jo Nesbø. Det är första boken jag läser av honom och den är lite typiskt deckare-klichéig (jag tror jag nyss skapade ett nytt ord) sådär, men ändå spännande och fängslande.

I julklapp fick jag massor av bokstäver! Bland annat Gilead av Marilynne Robinson, Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones, The Grownup av Gillian Flynn, The Little Friend av Donna Tartt och Vi kom över havet av Julie Otsuka. Mycket att bita i! Nån som läst något av ovanstående? :)

Jag fortsätter på tema snö här och har gått från The Snow Child till Snömannen av Jo Nesbø. Det är första boken jag läser av honom och den är lite typiskt deckare-klichéig (jag tror jag nyss skapade ett nytt ord) sådär, men ändå spännande och fängslande.

I julklapp fick jag massor av bokstäver! Bland annat Gilead av Marilynne Robinson, Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones, The Grownup av Gillian Flynn, The Little Friend av Donna Tartt och Vi kom över havet av Julie Otsuka. Mycket att bita i! Nån som läst något av ovanstående? :)

Vi kom över havet är en av de bästa böcker jag har läst. Fantastisk.

Älskar ju Tartt men har inte lyckats ta mig igenom The little friend ännu. Finns ingen direkt förklaring till det, för jag gillar den - tror att jag börjat läsa den vid fel tidpunkter helt enkelt. Får prova igen! :)

@Mineur
Jag håller med @Anna om Vi kom över havet, en jättebra bok! Kanske inte en av de bästa jag läst, men väldigt bra ändå ;)

Och jag lyssnade på The grownup (fast på svenska) häromdagen och älskade den. Så bra verkligen!

Sen har jag försökt mig på att läsa Katedralen vid havet och som jag sen fått lägga ifrån mig. Generellt har jag svårt för Falcones. Det är liksom rätt långrandigt och omständigt, så jag hinner tröttna innan jag läst klart.

Läst färdigt Blå stjärnan och tyckte om den, blev faktiskt lite sugen på att läsa någon mer faktabetonad bok i ämnet andra världskriget i Sverige och Norge. Fanns flera tips längst bak i boken.

Har påbörjat Den farliga leken av Mari Jungstedt (fick av tomten) men brukar inte vara så väldigt imponerad av hennes böcker.

Vi kom över havet har jag funderat på flera gånger, det verkar vara dags för den snart nu.

@Mineur Den lilla vännen är bra tycker jag, jag älskar ju hennes böcker. Den är dock inte den bästa av henne, i mitt tycke.

@Badger Jag har läst lite mer i boken! Hällde i mig en hel flaska vin och lyckades plöja 30% till. Återkommer med rapport när jag hunnit läsa lite mer!

Jag började på Den blå klänningen av Michèle Desbordes i dag, en roman som bygger på Camille Claudels liv. Den känns mycket bra. Många långa beskrivningar, inte störande utan målande. Långa meningar. Camille är på mentalsjukhus och väntar på sin bror, så börjar boken.

Jag har precis läst ut "Högre än alla himlar". Det är nog den bok som slagit rekord hos mig...genom att tagit väldigt lång tid för mig att ta igenom. Nä jag gillar den inte, men jag gillar inte heller att inte läsa ut böcker".

Jag lyssnade klart på Domaren och den var helt okej, eller ja. Den började väldigt bra och intressant men jag tappade liksom känslan för den framemot slutet. Eller inte ens det, partiet från mitten fram tills att det vara var några sidor kvar var oengagerade medans själva slutet som så var rimligt. Så slutsatsen är välmatat jag tycker att McEwan är bra, men inte nödvändigtvis fantastisk.

God jul på er tråden!

Lyssnar på Domaren och kan konstatera att McEwan inte är så tokig. Jag undrar varför jag inte uppmärksammat honom förrän i pr??

Ska även påbörja Mänsklig krocket om en liten stund (förutsatt att jag inte somnar så fort jag lägger mig ner :D), vilket jag ser mycket fram emot. Känns som om det skulle kunna vara en riktigt bra julbok :)

Jag har en gigantisk litterär IanMcEwan-lucka och har därför börjat läsa några av hans böcker de senaste månaderna, men jag klarar verkligen inte att ta mig vidare. Det är helt enkelt inte min typ av böcker och jag är helt enkelt ingen IanMcEwan-person. Förutom Sweet tooth gillade jag dock verkligen men den var nog inte så typisk honom.

Jag har en gigantisk litterär IanMcEwan-lucka och har därför börjat läsa några av hans böcker de senaste månaderna, men jag klarar verkligen inte att ta mig vidare. Det är helt enkelt inte min typ av böcker och jag är helt enkelt ingen IanMcEwan-person. Förutom Sweet tooth gillade jag dock verkligen men den var nog inte så typisk honom.
Hade jag inte lyssnat på den här boken så hade jag nog inte kommit igenom den. Jag tyckte nog att Sweeth Tooth var lite liknande, bra i början, seg i mitten och förbluffande/bra slut (men det kanske mest är en tillfällighet). Men jag är inne på att ge honom någon mer chans iaf.

Vilka böcker är det du gett dig på att läsa?

Hade jag inte lyssnat på den här boken så hade jag nog inte kommit igenom den. Jag tyckte nog att Sweeth Tooth var lite liknande, bra i början, seg i mitten och förbluffande/bra slut (men det kanske mest är en tillfällighet). Men jag är inne på att ge honom någon mer chans iaf.

Vilka böcker är det du gett dig på att läsa?
Jag gillade ett par av hans tidiga, Lördag och Kärlekens raseri. Och Hetta, som nog inte är så representativ för honom, den var skriven med mer humor. Försoning, som "alla" anser fantastisk, orkade jag inte hänga med i handlingen i. Fast den var nog egentligen väldigt bra.

Jag har varit jättesnäll i år! Fick inte bara biljetter till premiären av En man som heter Ove, utan jag fick också Denna dagen ett liv, biografin om Astrid Lindgren :love:
Jag fick Min europeiska familj av Karin Bojs :D (hade bokat på biblioteket men nu är den min på riktigt. Dröjer ett tag innan jag hunnit dit i högen dock.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar