Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bara ca 7 timmar kvar av sista delen av Sjöfararna. Har funderat mycket på hur hela storyn ska kunna knytas ihop på denna korta tid. Tills jag nu upptäckte att det finns ytterligare 5 böcker i serien. Jag är alltså inte ens halvvägs. O_o Dessa finns inte på Storytel, så jag får väl köpa och läsa själv. Ska bara läsa ut Född i synd som jag håller på med just nu samt de fyra sista böckerna om Hicke först.

Lässvacka, massa oläst och köpstopp, så vad gör man? Jo, beställer ett paket till :banghead:

Låg och läste i Francesca igår, är så förtjust i personerna och kom på att jag måste kolla vad mer Melina Marchetta har skrivit (förutom Jellicoe road). Upptäckte att det finns en uppföljare till Francesca med några andra av personerna som huvudpersoner, så den måste jag ju ha. Den fanns inte översatt så det fick bli på engelska. The piper's son.

Men man kan ju inte bara köpa EN bok så jag högg även på Grenar av gift/Erin Kelly (tack tråden!), När hundarna kommer/Jessica Schiefauer (August!) och Big brother/Lionel Shriver. Tror det är den enda av henne jag inte läst, den fanns inte på svenska i pocket så det bli på engelska.

Som sagt, lässvacka, massa oläst och köpstopp :angel:

Skulle snabbt in och handla, råkade köpa en ask Wiener nougat och Blå stjärnan av Jan Guillou. Har tyckt om de andra delarna i serien Det stora århundradet så jag hoppas på att den här också håller måttet.

Lästips! Lästips! Lästips!

Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. En riktig läsupplevelse, spännande som en thriller. Vackert språk- den har det mesta! En blind, fransk sextonårig flicka och en jämngammal tysk pojke är huvudpersoner; deras öden berättas i ofta ganska korta kapitel där fokus är än den ena personen, än den andra. Historien svävar fram och tillbaka över krigsåren och deras öden sammanflätas förstås.

Boken har belönats med Pulitzer-priset - inte förvånande. Nästan 600 sidor njutning (kanske fel ord då krigets fasor skildras, men eftersom jag inte kunde släppa boken så...)!

@Anna! När du hyllade David Levithan kom jag på att jag hade Jag, En liggande i en hög olästa. Så jag började på den men ... Va? Är den inte bara skruvad?

Han har dock ett väldigt bra språk, bättre än Marchetta som jag läste före. Fast där var nog en del översättningens fel, den kändes lite tungfotad.

@Anna! När du hyllade David Levithan kom jag på att jag hade Jag, En liggande i en hög olästa. Så jag började på den men ... Va? Är den inte bara skruvad?

Han har dock ett väldigt bra språk, bättre än Marchetta som jag läste före. Fast där var nog en del översättningens fel, den kändes lite tungfotad.

Alltså, jo, visst är den skruvad. Och ganska klen i jämförelse med hans andra böcker, samtidigt som den egentligen är alldeles för mycket.

Dock intressant ur genus- och sexualitetsperspektiv (vilket jefvla ord) tycker jag.

Alltså, jo, visst är den skruvad. Och ganska klen i jämförelse med hans andra böcker, samtidigt som den egentligen är alldeles för mycket.

Dock intressant ur genus- och sexualitetsperspektiv (vilket jefvla ord) tycker jag.
Ja, det var lite det som gjorde mig nyfiken på den ... Så jag kör på ett tag till :)

Har just läst ut "Omgiven av idioter och hur man förstår de som inte går att förstå" av Thomas Eriksson.
Intressant.

Ja, det var lite det som gjorde mig nyfiken på den ... Så jag kör på ett tag till :)

Ja, alltså, jag skrev själv såhär i juli:

"Språket är förstås vackert och historian väl sammanvävd, men precis som någon recensent skrev så blir det helt enkelt lite för mycket. Jag är ju en av dem som inte ser tjusningen i Tidsresenärens hustru - jag tyckte att den var oerhört tjatig - och det finns somliga paralleller här som jag bara inte riktigt orkar med.

Men visst, det är Levithan, och det är en relativt lättläst ungdomsroman hur det än är - inte alls bortslösad tid men inte lika bra som mycket annat som han skrivit.

Väldigt intressant i genusdiskussionen, first and foremost."

Så - den är ju lättläst och du förlorar ingenting på att läsa den, ett par timmar av din tid men det kan det vara värt just för genus- och sexualitetsbiten, tycker jag.

"Språket är förstås vackert och historian väl sammanvävd, men precis som någon recensent skrev så blir det helt enkelt lite för mycket. Jag är ju en av dem som inte ser tjusningen i Tidsresenärens hustru - jag tyckte att den var oerhört tjatig - och det finns somliga paralleller här som jag bara inte riktigt orkar med.

Men visst, det är Levithan, och det är en relativt lättläst ungdomsroman hur det än är - inte alls bortslösad tid men inte lika bra som mycket annat som han skrivit.

Så - den är ju lättläst och du förlorar ingenting på att läsa den, ett par timmar av din tid men det kan det vara värt just för genus- och sexualitetsbiten, tycker jag.
Tack!

Men mer än ett par timmar tar den, snarare någon vecka. Jag läser långsamt och idisslar, i synnerhet när språket är såpass fint som i den här.

MEEEN Francesca och hennes kompisar. :love: Visst var de fina? Har du läst The piper's son förresten?

Tack!

Men mer än ett par timmar tar den, snarare någon vecka. Jag läser långsamt och idisslar, i synnerhet när språket är såpass fint som i den här.

MEEEN Francesca och hennes kompisar. :love: Visst var de fina? Har du läst The piper's son förresten?

Älskade Francesca och hennes gäng, ja! Helt underbara. Har inte läst The piper's son ännu, men den ligger i (e)bokhyllan - hoppas läsa den under julledigheten!

Hehe, igår tog den fart och jag läste en 100 sidor till. Nu känns den inte lika skruvad utan faktiskt väldigt bra. :)

Jag kollade upp vad han skrivit i övrigt och kommer nog att köpa både Will Grayson, Will Grayson och den om killarna och kyssen så småningom. Dessutom fanns det ju en parallhistoria till Jag, En, med Rhiannons berättelse.

Taxk för att du tipsade om honom! :up:

Aha, den har jag någonstans i bokhyllan men hade inte tänkt läsa. Berätta :)

Det är faktiskt lite svårt att berätta utan att spoila. Historien berättas "från mitten", och man får veta att huvudpersonens syster har försvunnit någon gång för länge sedan, och brodern har lämnat hemmet. Mycket kretsar kring minnen och vad som hänt i familjen. Sen kommer det en vändpunkt och där kan jag inte berätta mer. :up: Läs inga recensioner!

Läsvärd bok, om än lite pratig och inte SÅ fantastastisk som jag trodde.

Jaha, uppdatering på min dåliga spanska franska bok? (den heter "La llamada del ángel" i fall att någon blir sugen på den)

30% in i boken har Creepy McÄckel framkallat alla bilder på tjejen som fanns i hennes telefon. De ligger nu uppradade på hans bord och hans room mate tycker att det är SÅ fint att se honom SÅ fascinerad och kär i en kvinna igen. Kvinnan, som inte vet att en psykotisk fransman i USA sitter och dreglar över hennes semesterselfies, har i sin tur blivit så pass betagen av fransmannen att hon läst en bok han skrivit om sig själv (han är en superduperkänd playboy-kock) och är nu helt chockad över att han var gift förut men nu har skilt sig. "Hur kan några som ser SÅ kära ut på alla bilder skilja sig?!". Förvirringen är total eftersom kvinnan uppenbarligen är totalidiot.

I alla fall så ser room maten en bild på köksbordet från när kvinnan firade sin födelsedag. "Det ser ut som en polisstation" säger han, baserat på ingenting alls, och ber McÄckel zooma in på kaffekoppen för att se vad det står på den. De ser då att det står GMP som står för Great Manchester Police och så googlar de hennes namn + GMP och upptäcker således att hon varit polis tidigare. Det är tydligen en sån OMG-grej att det får avrunda kapitlet. Vid det här laget är jag så JÄVLA UTTRÅKAD att jag inte mäktar med att läsa mer men kämpar på.

Vid 33% in i boken kommer vi till själva twisten; han googlar henne och får reda på att hon 1) misslyckats med ett viktigt fall och 2) försökt ta livet av sig på grund av det. Eftersom hon är totalt oansvarig har hon sparat ALL information från fallet på sin telefon och eftersom han är McPsykopat har han tillbringat flera dagar med att försöka klura ut lösenordet till hennes hemliga enorma fil på telefonen. Han lyckas till slut, för lösenordet är lika dumt som kvinnan själv, och sätter sig och börjar läsa igenom hela fallet medan han dricker vin (?).

Och här hoppar boken tillbaka två år tills där hon jobbade med fallet och jag LÄGGER NER DEN HÄR SKITEN FÖR ALL FRAMTID. Jag kan inte bry mig mindre om det där jävla fallet, den idiotiska kvinnan eller den rubbade fransmannen. JAG ORKAR INTE MER.
Neeej! Snälla, jag måste ju få veta fortsättningen. Tror du han löser fallet innan flaskan är urdrucken, som det yttersta beviset på hennes inkompetens. När han ringer och berättar det så blir hon så kär att de gifter sig?

Det är faktiskt lite svårt att berätta utan att spoila. Historien berättas "från mitten", och man får veta att huvudpersonens syster har försvunnit någon gång för länge sedan, och brodern har lämnat hemmet. Mycket kretsar kring minnen och vad som hänt i familjen. Sen kommer det en vändpunkt och där kan jag inte berätta mer. :up: Läs inga recensioner!

Läsvärd bok, om än lite pratig och inte SÅ fantastastisk som jag trodde.
Mjo fast kan du berätta om det är chicklitt eller detektivroman eller djup litteratur :) (jag köpte den men missade bokklubbskvällen så jag slängde in den i hyllan.). Kan tänka mig läsa någonting genuint ytligt men inte låtsasdjupt eller massa nyanser av grått typ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 474
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.