Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hörde förresten en radiorecension av Lydia Davis nya novellsamling. Den var ju sååå fantastisk och mästerlig...
Personligen förstår jag mig inte alls på det hon skriver, tycker det är näst intill obegripligt.
Någon som läst något av Davis?
Mycket bra recension, blir verkligen intresserad att läsa den!Har läst ut När hundarna kommer och vilken fantastisk bok! Den bygger löst på mordet av John Hron 1995 och det var första gången som världen utanför letade sig in i min lilla skolbubbla (jag var 10 år). Mordet berörde mig djupt och jag var ju tvungen att kolla upp nu om det var lika hemskt som jag mindes det från barndomen. Det var det, jag klarade knappt att lyssna på P3-dokumentär om det.
I vilket fall så är inte mordet i centrum i boken, utan det är relationen mellan Isak och Ester. De är varandras första kärlekar, men efter några månader svalnar Isaks känslor och han börjar fundera på hur han ska göra slut. I samma veva så är Isaks lillebror Anton delaktig i ett mord på en skolkamrat och allt rasar för familjen. Relationen till Ester blir andningshålet, men den blir snart väldigt destruktiv eftersom hon i det närmaste utplånar sig själv i sin iver att stötta och hjälpa.
Om Underbara helvete var en orgie i att normalisera våld och destruktiva relationer, så är När hundarna kommer raka motsatsen. Här normaliseras ingenting, tvärtom så problematiserar författaren en redan komplex fråga. Den bok jag i det närmaste vill jämföra med är Vi måste tala om Kevin.
Lättläst, genial och så värdig Augustprisvinnare, hoppas typ alla läser den.
Det där kan jag verkligen skriva under på! Kan inte se "roliga" filmer längre för jag ser bara hur få kvinnor som får vara med, och hur deras världar alltid cirkulerar kring männen i filmernaTypiskt dig att ta ifrån någon glädjen med sexistiska skämt!
Jag skyller på Buke för att ha förstört så många dåliga chic-lite och andra "romantiska" romaner
Ja men det är ju så, har man fått på sig genusglasögonen går de bannemig inte att ta av sen.Det där kan jag verkligen skriva under på! Kan inte se "roliga" filmer längre för jag ser bara hur få kvinnor som får vara med, och hur deras världar alltid cirkulerar kring männen i filmerna
Sen kanske en inte ska ta det som nått negativt hellerJa men det är ju så, har man fått på sig genusglasögonen går de bannemig inte att ta av sen.
Va?! Jag kanske vill sitta och skratta åt sexistiska skämt?! Men det får man väl inte säga i det här jäkla landetSen kanske en inte ska ta det som nått negativt heller
#intebasistmenVa?! Jag kanske vill sitta och skratta åt sexistiska skämt?! Men det får man väl inte säga i det här jäkla landet
Jag kan det! I ett enda fall. Mitt stora feta grekiska bröllop. Som vanligt handlar historien om den fula ankungen som blir en svan och får prinsen (heja min metafor!) och jag älskar den! (Dock innebär kvinnans förvandling här mest att hon slutar med glasögon. Lite störigt).Ja men det är ju så, har man fått på sig genusglasögonen går de bannemig inte att ta av sen.
Hörde förresten en radiorecension av Lydia Davis nya novellsamling. Den var ju sååå fantastisk och mästerlig...
Personligen förstår jag mig inte alls på det hon skriver, tycker det är näst intill obegripligt.
Någon som läst något av Davis?
Om vi för ett ögonblick bortser från det jag just skrev om kvinnliga författareJag har läst Klas Östergrens Gentlemen och i ärlighetens namn fattar jag inte varför just det verket skulle vara så mästerligt? Och att boken beskrivs som en "thriller"? Tredje riket omnämns visserligen och nån dör i samband med det men inte en enda tråd nystas upp. Jag tycker den är duktigast på att skildra varför det är så sexigt med konstnärliga adelsmän, att nåt så simpelt som manér kan bli så intensivt magnetiskt. Buhää kanske måste läsa den där fortsättningen, Gangsters.
Sen har jag läst Cirkeln-trilogin!!! 3 böcker på 4 dagar! hahaha de var supersuperspännande men jag tycker egentligen inte att författarna är så duktiga på att sätta sig i i "sexig tjej"-karaktärerns, Vanessas, inre liv, och jag tycker nog även att Linnea och Anna-Karin är lite fattigt skildrade. Men vad tusan, underbara böcker trots plakatpsykologi!!!
Drog också igenom Min kamp 1 och Knasen ! Åh jag älskar att människor blir så förunderliga i hans värld!!!! Och att hans resonemang liksom mjukt regnar ner över sidorna, sömlöst, pulserande, i en underbar framåtrörelse där man alltid känner sig än mer fascinerad över denna vår existens!!! Fantastiskt! Måste läsa resten också! Har även Underkastelse av Houellebecq och Knark: en svensk historia reserverade, färdiga att hämta ut från bibblan!
Ååååh men attans vad flott!!!! Jag ska banka sönder mina fingrar nu mastersammanställning vid datorn och sen kan jag låta hela julen välsignas av Knausgård! Tack tack tack för promotandet!Om vi för ett ögonblick bortser från det jag just skrev om kvinnliga författare
Min kamp 1-5 är bland det absolut bästa jag läst. Han skriver FANTASTISKT! 6:an är dock olidligt jobbig.
Alla är fantastiska, beskriver olika perioder i hans liv. Det är ofattbart att man kan vara så intresserad av det, men på något sätt skriver han om LIVET i det där ältandet av sitt eget liv. Och jag älskar det där detaljrika flödetÅåååh men attans vad flott!!!! Jag ska banka sönder mina fingrar nu mastersammanställning vid datorn och sen kan jag låta hela julen välsignas av Knausgård! Tack tack tack för promotandet!
Du vet att det ska komma en uppföljare på den va? http://www.imdb.com/title/tt3760922/?ref_=nv_sr_1Jag kan det! I ett enda fall. Mitt stora feta grekiska bröllop. Som vanligt handlar historien om den fula ankungen som blir en svan och får prinsen (heja min metafor!) och jag älskar den! (Dock innebär kvinnans förvandling här mest att hon slutar med glasögon. Lite störigt).
Andra på samma tema hatar jag. Bakåtsträvande könsrollskonserverande tjafs.
I likhet med dig är jag dock extremt känslig för hur manliga författare skildrar kvinnor och kvinnors liv. Så jag läser helst kvinnliga.
Haha, tack! Nej, det visste jag inte. Men nu har jag sett trailern.Du vet att det ska komma en uppföljare på den va? http://www.imdb.com/title/tt3760922/?ref_=nv_sr_1