Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tagit mig en bit in i Käraste Herman och den är riktigt intressant!! Men jag måste ha lugn och ro och vara koncentrerad, annars känner jag att jag missar för mycket.

Har du läst klart boken? Vad tyckte du?
Jag har inte fått hem boken än.... Väntar otåligt.. :angel:

Läser just nu attraktionslagen av Esther och Jerry Hicks...
Och den är lite udda... Läser boken i brist på annat. Den handlar om att vi attraherar saker/tankar mm oavsett dom är önskvärda eller inte. Så om vi bara tänker på önskvärda tankar så får vi det vi vill ha. Typ....

Hörni! Ni vet den där samen på jobbet som slängde sig med rasistiska uttryck? Jag upptäckte igår att det är en i familjemedlem til, honom som för 100 år sedan hjälpte Herman Lundborg under dennes forskningsresor i samevistena. :eek: Det känns så jävla galet på något sätt...

Ja det låter gaaaalet...O_o
Berätta mer.... :nailbiting:

Har du läst klart boken? Vad tyckte du?
Jag har inte fått hem boken än.... Väntar otåligt.. :angel:

Läser just nu attraktionslagen av Esther och Jerry Hicks...
Och den är lite udda... Läser boken i brist på annat. Den handlar om att vi attraherar saker/tankar mm oavsett dom är önskvärda eller inte. Så om vi bara tänker på önskvärda tankar så får vi det vi vill ha. Typ....
Nä, är inte klar än. Lyssnar ju på den och har haft lite mycket annat så jag har inte hunnit mer än 7 timmar in, och den är 15,5 timmar lång :D Men den är mycket intressant! Det är ju skrivet lite som en blandning mellan roman och biografi, men det författaren har haft att utgå ifrån är ju förutom forskning och sånt mest brev som skrivits TILL Herman. Hans egna åsikter får då läsas in i det avsändaren skriver.

Ja det låter gaaaalet...O_o
Berätta mer.... :nailbiting:
Finns inte så mycket mer att berätta, mer än att jag fascineras av hur någon som haft rassegregeringen så nära inpå ändå kan uttrycka sig såpass rasistiskt... :(

Men, jag ska iaf försöka ta mig iväg på den här utställningen!

Jag läser Det känns konstigt att vakna i sin egen säng av Sophie Adolfsson. Väldigt... speciell.

Hittade Miniatyrmakaren av Jessie Burton på biblioteket. Den ska tydligen ha blivit en stor succé i Storbritannien. Jag snabbläste första kapitlet på bibblan och fastnade för den. Hoppas den motsvarar förväntningarna.

Hittade Miniatyrmakaren av Jessie Burton på biblioteket. Den ska tydligen ha blivit en stor succé i Storbritannien. Jag snabbläste första kapitlet på bibblan och fastnade för den. Hoppas den motsvarar förväntningarna.
Åh den längtar jag efter att få läsa! Den verkar himla bra :up: Det är ju någon i tråden som redan läst den men är lite osäker på vem det var @yodadog @Anna @Diskurs @Lavine kanske?

Åh den längtar jag efter att få läsa! Den verkar himla bra :up: Det är ju någon i tråden som redan läst den men är lite osäker på vem det var @yodadog @Anna @Diskurs @Lavine kanske?

Jopp jopp, jag läser den, eller rättare sagt läser jag inget just nu pga trötthet av jobb, förutom min ljudbok (Öppnas i händelse av min död) som jag i dag bestämde att jag inte gillar. :meh: Men Miniatyrmakaren gillar jag, är halvvägs ungefär! Man vet liksom inte riktigt vad det ska bli av det hela. Historiskt intressant också, bl a har socker just blivit en stor handelsvara (slutet 1600-talet). :) Det är säkert någon annan som redan läst ut den. @Karfitsa

Nä, är inte klar än. Lyssnar ju på den och har haft lite mycket annat så jag har inte hunnit mer än 7 timmar in, och den är 15,5 timmar lång :D Men den är mycket intressant! Det är ju skrivet lite som en blandning mellan roman och biografi, men det författaren har haft att utgå ifrån är ju förutom forskning och sånt mest brev som skrivits TILL Herman. Hans egna åsikter får då läsas in i det avsändaren skriver.

Finns inte så mycket mer att berätta, mer än att jag fascineras av hur någon som haft rassegregeringen så nära inpå ändå kan uttrycka sig såpass rasistiskt... :(

Men, jag ska iaf försöka ta mig iväg på den här utställningen!

Spännande utställning!

Ja man kan ju tycka att de borde lärt sig något när de själva varit utsatta för förtryck.
Var samma visa när jag sommarjobbade inom vården för en massa år sedan. Då var där en judinna som överlevt judeförföljelsen i Tyskland. Men ändå var rå-barkad rasist mot den utländska personalen, kallade den utländska personalen för n-ordet med flera. Hon pratade även om att de "vita" var mer överlägsen art är de andra osv.
Äckligt beteende från någon som varit med om förtryck själv.

Jaha, du lyssnar på ljudbok om Herman Lundborg. Själv väntar jag på att boken ska komma hem... Borde få hem den denna vecka.

Spännande utställning!

Ja man kan ju tycka att de borde lärt sig något när de själva varit utsatta för förtryck.
Var samma visa när jag sommarjobbade inom vården för en massa år sedan. Då var där en judinna som överlevt judeförföljelsen i Tyskland. Men ändå var rå-barkad rasist mot den utländska personalen, kallade den utländska personalen för n-ordet med flera. Hon pratade även om att de "vita" var mer överlägsen art är de andra osv.
Äckligt beteende från någon som varit med om förtryck själv.

Jaha, du lyssnar på ljudbok om Herman Lundborg. Själv väntar jag på att boken ska komma hem... Borde få hem den denna vecka.
Mamma väntar också på att få hem den. Egentligen hade jag nog velat läsa sen som bok för jag har en känsla av att jag missar en del detaljer, precis som med Astrid Lindgrens Krigsdagböcker. Får se om det blir köp av de båda på nån kommande rea :D

Läst ut Vem vill bli miljardär (ville du ha tillbaka den? @Ceta ) och gillade den mycket! Tycker nog att filmen har ett betydligt mer sockersött och tillrättalagt slut, så jag gillade det här bättre tror jag :)

Lyssnar även på Den lilla fickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet och jag älskar den! Mycket bättre än Fakir-boken. Fin, mysig och väldigt påhittig - typ jättebra faktiskt :love: Bävar dock för slutet och hoppas att det inte kommer bli för hemsk.

Lyssnar dessutom på Rosieeffekten (har en ljudbok i bilen och en i mobilen :D), men har inte alls fastnat så för den. Vet inte riktigt men den känns lite tjatig och som något av en upprepning av första boken så jag är inte helt förtjust i den :o

Läst ut Vem vill bli miljardär (ville du ha tillbaka den? @Ceta ) och gillade den mycket! Tycker nog att filmen har ett betydligt mer sockersött och tillrättalagt slut, så jag gillade det här bättre tror jag :)

Lyssnar även på Den lilla fickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet och jag älskar den! Mycket bättre än Fakir-boken. Fin, mysig och väldigt påhittig - typ jättebra faktiskt :love: Bävar dock för slutet och hoppas att det inte kommer bli för hemsk.

Lyssnar dessutom på Rosieeffekten (har en ljudbok i bilen och en i mobilen :D), men har inte alls fastnat så för den. Vet inte riktigt men den känns lite tjatig och som något av en upprepning av första boken så jag är inte helt förtjust i den :o
Nej, skicka du den vidare om du vill :) Har inte sett filmen, men har för mig att jag tyckte boken var ganska bra..

Kul att du gillade flickan med molnet!

Men alltså @Killaloe är det den där indiska boken? Har för mig att jag störde mig som fan på den, bland annat för att medan en snubbe blir typ misshandlad och förgripen på så hinner han ändå lägga märke till hur vaaaaacker kvinnan är som kommer in i rummet :meh:.

Kände mig för övrigt som djävulen själv när jag läste den för ALLA gillar den och jag tyckte mest att den var smetig :(.

Men alltså @Killaloe är det den där indiska boken? Har för mig att jag störde mig som fan på den, bland annat för att medan en snubbe blir typ misshandlad och förgripen på så hinner han ändå lägga märke till hur vaaaaacker kvinnan är som kommer in i rummet :meh:.

Kände mig för övrigt som djävulen själv när jag läste den för ALLA gillar den och jag tyckte mest att den var smetig :(.
Alltså, jag måste läst som en kratta för jag kommer inte ihåg just det :o (hej guldfisk-minne) Det jag reagerade mest på var nog allt våld rent generellt och kvinnomisshandeln :down: men som skröna och läsning utan hjärnan påkopplad tyckte jag den funkade fint.

Sen tror jag (OBS tror) att vi läser på lite olika sätt. Jag använder sällan hjärnan på ett aktivt sätt och analyserar inte när jag läser utan har det som avkoppling från verkligheten. Så ofta går djupare meningar eller "diskreta" dumheter mig helt förbi, medans jag tror att du är så mycket med observant än vad jag är. Så jag tänker att du ser sådant som jag helt enkelt har hoppat över mha selektivt läsande och tänkande :o

Färdig med Miniatyrmakaren. Jag tyckte om den pga av språket och att den inte var förutsägbar (fast vissa saker listade jag ut). Det som jag inte riktigt gillade var själva miniatyrmakaren; jag fattade inte riktigt mysteriet. Och slutet var lite snopet, kändes varken öppet eller avslutat.

Har läst ut När hundarna kommer och vilken fantastisk bok! Den bygger löst på mordet av John Hron 1995 och det var första gången som världen utanför letade sig in i min lilla skolbubbla (jag var 10 år). Mordet berörde mig djupt och jag var ju tvungen att kolla upp nu om det var lika hemskt som jag mindes det från barndomen. Det var det, jag klarade knappt att lyssna på P3-dokumentär om det.

I vilket fall så är inte mordet i centrum i boken, utan det är relationen mellan Isak och Ester. De är varandras första kärlekar, men efter några månader svalnar Isaks känslor och han börjar fundera på hur han ska göra slut. I samma veva så är Isaks lillebror Anton delaktig i ett mord på en skolkamrat och allt rasar för familjen. Relationen till Ester blir andningshålet, men den blir snart väldigt destruktiv eftersom hon i det närmaste utplånar sig själv i sin iver att stötta och hjälpa.

Om Underbara helvete var en orgie i att normalisera våld och destruktiva relationer, så är När hundarna kommer raka motsatsen. Här normaliseras ingenting, tvärtom så problematiserar författaren en redan komplex fråga. Den bok jag i det närmaste vill jämföra med är Vi måste tala om Kevin.

Lättläst, genial och så värdig Augustprisvinnare, hoppas typ alla läser den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 388
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar