Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Snurrfian
Jag tycker nog att böckerna av Cashore är rätt så vettiga/bra.
Familjen Bliss magiska bageri kanske är på gränsen till "för barnsligt", men den är bra!
Alla böcker om Hicke, såklart, av Cowell är fantastiska.
Magiböckerna av Sage är helt okej.
Stroud har skrivit helt fantastiska böcker, som borde passa (väl @yodadog ) möjligtvis lite vuxna men fantastiska!
Sen har även Lynch skrivit böcker i typ samma kategori som Stroud, som även de är bra.

Sen vet jag att jag gillade böckerna om Artemis Fowl (Colfer) och en serie av Hoffman där bland annat Maskernas stad ingår, när jag läste dem för flera år sedan :)

Bland lite äldre (nåja) böcker så kan kanske Narnia vara ett alternativ.

Jag hade dock aldrig gett Sofies värld som tips - den är ju snudd på oläslig :D (nä men seriöst, är en inte så intresserad av filosofi eller uppskattar skrivsättet så kan den bli väldigt tung! Jag har fortfarande inte orkar ta mig igenom den :o )

@Snurrfian
Jag tycker nog att böckerna av Cashore är rätt så vettiga/bra.
Familjen Bliss magiska bageri kanske är på gränsen till "för barnsligt", men den är bra!
Alla böcker om Hicke, såklart, av Cowell är fantastiska.
Magiböckerna av Sage är helt okej.
Stroud har skrivit helt fantastiska böcker, som borde passa (väl @yodadog ) möjligtvis lite vuxna men fantastiska!
Sen har även Lynch skrivit böcker i typ samma kategori som Stroud, som även de är bra.

Sen vet jag att jag gillade böckerna om Artemis Fowl (Colfer) och en serie av Hoffman där bland annat Maskernas stad ingår, när jag läste dem för flera år sedan :)

Bland lite äldre (nåja) böcker så kan kanske Narnia vara ett alternativ.

Jag hade dock aldrig gett Sofies värld som tips - den är ju snudd på oläslig :D (nä men seriöst, är en inte så intresserad av filosofi eller uppskattar skrivsättet så kan den bli väldigt tung! Jag har fortfarande inte orkar ta mig igenom den :o )

Tack! Jag har ju insett att jag och dottern har väldigt olika inställning till böcker... Jag älskar Sofies värld, Sagan om Ringen, Kalle och Chokladfabriken osv och har väldigt lite till övers för vampyrböcker men hon ratar alla mina älsklingsböcker :arghh: De enda vi har kommit överens om som vi båda tycker är bra är Lotta böckerna (Merri Vik) och En man som heter Ove, Mormor hälsar... tyckte hon var så där, jag tror att den var lite för djup för henne.
Men nu har jag lite nya förslag att lägga fram till henne, jag skulle vilja att hon läste böcker som ger en lite bättre bild av världen än vampyrer... :cautious::p

@Snurrfian Ja precis som @Killaloe sa ovan har Jonathan Stroud skrivit en fantastisk serie böcker som heter Lockwood & Co, de är lagda för 9-12 men språket är vuxnare och väldigt roligt. De är super! Övernaturligt och humoristiskt.

En annan favorit jag har är En liten kärlekssång av Michelle Magorian, en vanlig ungdomsroman som utspelar sig under andra världskriget.

Nu är ju det inte den enda boken av författaren ;) Julmysteriet och I en gåtfull spegel är två böcker som jag minns att jag uppskattade som tonåring.

Min unge är slö, det ska vara lätt att komma in i böckerna och hon backar vid åsynen av Sagan om Ringen för att den är för tjock... :cautious: Hon vill helst ha böcker hon kan läsa på bussen... Men hur fungerar Storytel? Jag måste nog googla lite på det... Och försöka förtränga att jag har tio böcker + att läsa och jämföra och skriva om författarnas sätt att beskriva historien. ;)
Jag tycker Storytel är toppen. Och då man kan ha sanna användare på flera enheter (och lyssna samtidigt) behöver jag bara betala för ett abonnemang trots att både hon och jag använder det. :up:

Det har fått henne att testa på böcker hon annars skulle ratat.

@Snurrfian

För att knyta an till vampyrerna så kanske Låt den rätte komma in av Ajvide Lindqvist, om hon nu inte redan läst den? Jag gillar Sofia Nordins dystopiserie som börjar med En sekund i taget. Handlar om att alla människor dör i en influensa och endast några få ungdomar överlever. Det är inget övernaturligt i dem, utan de är väldigt jordnära både gällande vad som är praktiska problem och hur tonåringar känner och agerar.

Kärlek och relationer finns det massa bra ungdomsböcker som behandlar, Förr eller senare exploderar jag och Eleaonor & Park är två favoriter. Sen blev jag lite oväntat förtjust i Patrik Lundbergs debut Gul utanpå, som förvisso inte är skönlitterär men ändå väldigt engagerande. Handlar om hur han reser till det land han adopterats från och försöker finna sin identitet.

Om din dotter är en ganska van läsare tänker jag att Jenny Jägerfeldts Jag är ju så jävla easy going kan vara något, engagerande om en tjej med adhd vars familj inte har det så gott ställt ekonomiskt. Hon bestämmer sig för att själv fixa pengar till sina mediciner och hennes tillvägagångssätt är kanske inte det bästa.

Ett annat tips är Odinsbarn av Siri Pettersen, men den har jag inte läst själv ännu så får återkomma.

Jag gillar Sofia Nordins dystopiserie som börjar med En sekund i taget. Handlar om att alla människor dör i en influensa och endast några få ungdomar överlever. Det är inget övernaturligt i dem, utan de är väldigt jordnära både gällande vad som är praktiska problem och hur tonåringar känner och agerar.
Åh toppen! Hon satt själv och funderade över en sån historia igår, de ska skriva berättelser i svenskan efter jul, så hon är ju helt klart intresserad.
Själv läste jag I morgon när kriget kom av John Marsden och resten av böckerna i serien i vuxen ålder och tyckte att de var bra, de är minst lika aktuella idag tyvärr. De ska jag kanske leta på åt henne! Ett tips till er andra också! ;)

Åh toppen! Hon satt själv och funderade över en sån historia igår, de ska skriva berättelser i svenskan efter jul, så hon är ju helt klart intresserad.

Ja, där tänker jag mig att det finns mängder av inspiration att hämta. Det är tre böcker utgivna, det skulle vara just en trilogi men slutet var inte så särskilt slutigt, så jag gissar att det kommer fler. Varje bok är skriven ur en ny karaktärs perspektiv och det kan ju vara ett bra angreppssätt att spinna vidare på i en skrivuppgift.

Vänjer man sig vid ljudböcker tycker ni?

Jag läser bara vanligt nu, men det skulle vara kul att lyssna på ljudböcker på jobbet. Det blir ändå många timmar om dygnet jag sitter med musik i lurarna när jag jobbar, och nu kom jag på tanken att det kan vara en idé att istället lyssna på en bok.

Jag har dock så fruktansvärt svårt för ljudböcker. Jag tror inte att det handlar om själva uppläsaren, utan att jag helt enkelt blir irriterad över att boken blir uppläst på ett annat sätt en jag skulle ha läst den, om ni förstår? Med en annan röst, tonläge och inlevelse. När jag lyssnat på någon bok tidigare (mest korta snuttar, reklam eller provlyssning) har det känts nästan olidligt :p men det kanske är lite av en vanesak?

Inte jag - för det första går det för långsamt, för det andra tappar jag koncentrationen. Antagligen är de två sammankopplade ;-)

Jag kan lyssna på böcker som är i dagboksform / krönikeform / kåseriform, det går bra. Josephine Bornebuschs "Född fenomenal", till exempel, gick utmärkt!

Nu har jag lyssnat på min första bok, valet föll på Stained av Cheryl Rainfield. Jag valde boken på måfå, orkade inte leta och valde den första som uppläsningen lät okej på, utan att direkt läsa beskrivningen.

Men vilken mörk berättelse! Inte alls vad jag var beredd på. Jag har suttit som klistrad, eller vilket uttryck man ska använda när man lyssnar på en bok. Så hemskt, så mycket spänning. Jag gillade den verkligen. Inte störde jag mig så mycket på uppläsningen när jag väl fastnat i berättelsen, även om jag skulle ha föredragit att läsa den själv.

Nu ska jag vila huvudet i nån timma och försöka smälta vad jag "läst", så får vi se vad jag ger mig på sen.

Nu har jag lyssnat på min första bok, valet föll på Stained av Cheryl Rainfield. Jag valde boken på måfå, orkade inte leta och valde den första som uppläsningen lät okej på, utan att direkt läsa beskrivningen.

Men vilken mörk berättelse! Inte alls vad jag var beredd på. Jag har suttit som klistrad, eller vilket uttryck man ska använda när man lyssnar på en bok. Så hemskt, så mycket spänning. Jag gillade den verkligen. Inte störde jag mig så mycket på uppläsningen när jag väl fastnat i berättelsen, även om jag skulle ha föredragit att läsa den själv.

Nu ska jag vila huvudet i nån timma och försöka smälta vad jag "läst", så får vi se vad jag ger mig på sen.
Jag har fastnat för en uppläsare, och tack vare det har jag hittat böcker jag inte hade läst annars :) Min favvo är Anna Maria Käll :) Tomas Bolme är också trevlig att lyssna på! Har tagit mig igenom hela Brobyggarserien med honom som uppläsare, och det är fyra böcker på ca 22 timmar/st ;)

Just ja @Snurrfian har din dotter läst något av Den mörka materian? Det är böcker som jag gillade väldigt mycket när jag var typ 16-17 eller nåt :) Även Philip Pullmans andra böcker om Sally Lockheart är bra (faktiskt så gillar jag dem mer än Den märka materian, men böckerna om Sally har inte riktigt haft samma framgång så det kanske är olika.).

Just ja @Snurrfian har din dotter läst något av Den mörka materian? Det är böcker som jag gillade väldigt mycket när jag var typ 16-17 eller nåt :) Även Philip Pullmans andra böcker om Sally Lockheart är bra (faktiskt så gillar jag dem mer än Den märka materian, men böckerna om Sally har inte riktigt haft samma framgång så det kanske är olika.).
Nej det känner jag inte igen! Då ska vi prova de också! :D

Joho! ;) Jag gillade faktiskt filmen. Otroligt att det gick att göra film av något så stort och komplext som Den mörka materien. Jag gillar inte fantasy men den är outstanding.
Tycker du?! :eek: jag tycker Lyra mest är en jobbig snorunge i filmen i jämförelse med böckerna där hon är mycket coolare :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 381
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud