Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har påbörjat Stjärnfall och kommit till del 2, men jag känner inte alls att boken är lika intressant och realistisk som Stjärnklart. Boken har liksom redan börjat spåra ut och även om jag kommer att lyssna klart på den så är det inget som känns helt nödvändigt heller. Fortsätter boken på den inslagna vägen så är jag inte alls intresserad av hur det slutar/fortsätter.

Har påbörjat Stjärnfall och kommit till del 2, men jag känner inte alls att boken är lika intressant och realistisk som Stjärnklart. Boken har liksom redan börjat spåra ut och även om jag kommer att lyssna klart på den så är det inget som känns helt nödvändigt heller. Fortsätter boken på den inslagna vägen så är jag inte alls intresserad av hur det slutar/fortsätter.
Alltså jag ooooorkar inteee med vändningen och samtidigt är jag fast. Jag vill veta hur det går för alla personer men den är så himla märklig och jag sitter mest såhär :grin::meh::cautious: och tänker "jamen visst - säkert"

Jag har ÄNTLIGEN börjat läsa igen :love: Har haft ett alldeles för lång ofrivilligt uppehåll men nu struntar jag i kursböcker och läser just nu "Askungar" av Kristina Ohlsson. En sån där lite lagom bra och spännande svensk kriminalroman :)

Då har jag skaffat ett sånt där ljud- och e-boksabonnemang, ska testa utan kostnad i 14 dagar. Det är mest för ljudböckernas skull, men visst skulle jag gärna passa på att läsa nån e-bok också. Men hur funkar det i en läsplatta? Visst har jag en surfplatta också, men jag har ju läsplattan för att jag gillar att läsa på den. Men det är ju inte som att jag kan ladda ner nån app till läsplattan (väl)? Hur gör ni? Jag har en Sony Reader om det spelar nån roll, och har hittills bara köpt e-böcker.

Stötte förresten på samma problem när jag tänkte låna e-bok från biblioteket.

Då har jag skaffat ett sånt där ljud- och e-boksabonnemang, ska testa utan kostnad i 14 dagar. Det är mest för ljudböckernas skull, men visst skulle jag gärna passa på att läsa nån e-bok också. Men hur funkar det i en läsplatta? Visst har jag en surfplatta också, men jag har ju läsplattan för att jag gillar att läsa på den. Men det är ju inte som att jag kan ladda ner nån app till läsplattan (väl)? Hur gör ni? Jag har en Sony Reader om det spelar nån roll, och har hittills bara köpt e-böcker.

Stötte förresten på samma problem när jag tänkte låna e-bok från biblioteket.
Låna från bibliotek har kag gjort mycket på min Sony-läsplatta :) Funkar bra om en använder webbläsaren i plattan och laddar ner boken direkt där.
Från storytel har jag aldrig försökt få det till läsplattan, men har någon annan tips är jag idel öra!

Låna från bibliotek har kag gjort mycket på min Sony-läsplatta :) Funkar bra om en använder webbläsaren i plattan och laddar ner boken direkt där.
Från storytel har jag aldrig försökt få det till läsplattan, men har någon annan tips är jag idel öra!

Då ska jag prova igen, minns inte exakt vad det var som blev en stötesten. :)

Jag har just läst om PO Enquists Boken om Blanche och Marie (eftersom jag nyligen glatt rekommenderade den till en vän, samtidigt som jag insåg att jag hade glömt nästan alla detaljer :o)
Den var precis lika underbar nu som vid första läsningen! Idén om att ta två verkliga personer (Marie Curie, Blanche Wittman) och sätta dem samman i ett fiktivt sammanhang är lika simpel som briljant, och jag är i allmänhet svag för POs prosa. Det kan hända att jag hugger in på Livläkarens besök direkt :)

Jag har ÄNTLIGEN börjat läsa igen :love: Har haft ett alldeles för lång ofrivilligt uppehåll men nu struntar jag i kursböcker och läser just nu "Askungar" av Kristina Ohlsson. En sån där lite lagom bra och spännande svensk kriminalroman :)

Öh ja det gick ju rätt snabbt, råkade sträckläsa resten av boken under dagen :angel: Högt tempo i handlingen utan att kännas forcerat, det gillar jag :)

Nästa bok blir "Staden utan kvinnor" av Madeleine Hessérus.

Har fortsatt vidare till Slända i bärnsten och måste säga att jag är väldigt förundrad över att så pass bra böcker släppts som så katastrofalt dåliga ljudböcker. Inläsningarna suger verkligen! Men jag fortsätter ändå. Kan inte släppa historien.

Ja, nu lyssnar jag i alla fall på Öppnas i händelse av min död, av Liane Moriarty. En bok som aldrig prioriteras i min "läskö", men som ljudbok på promenader passar den nog jättebra.

Jag har helt tappat orken att läsa de senaste veckorna då skolan tar så extremt mycket energi just nu... Jag lyssnar mest på podcast. Men jag har börjat på novellsamlingen Svart advent i alla fall. Alla mina olästa böcker i bokhyllan skriker efter mig....

Jag har börjat läsa De förklädda flickorna i Kabul nu när jag nattar sonen (tar sin lilla tid, nattningen alltså) och hittills verkar det vara en väldigt bra bok. Det är ju en dokumentär sas men är väldigt välskriven, till skillnad från Blondie som snart är utläst.

Jag har just läst ut Döden ingen talar om av Ulrika Jannert Kallenberg. Lyssnade på henne på mässan i lördags, mycket gripande och boken var bra.

Nu tänkte jag läsa Djupa ro av Lisa Bjärbo - men inser att de tre senaste böckerna jag läst handlar om självmord och det är nog därmed dags för en paus. Jag tror att det kanske blir Det känns konstigt att vakna i sin egen säng av Sophie Adolfsson, den verkar lagom urflippad.

Klar med Stjärnfall och nja, mina känslor från början av boken kvarstår. Det blev mest "Mäh" i slutet (och för mycket militärt-tjohosan). Så jag är mycket tveksam till om jag kommer ge mig på nästa del när den kommer ut..

Nu har jag läst ut 3 olika böcker...
Bland annat...

*konspiration Olof Palme av Gunnar Wall.
Den handlar om förutom Palme-mordet även om Dag hammarsköld (Generalsekreterare i förenta nationerna,FN) och hans död 1961 i en flygolycka som man inte fått helt klarhet i.
2015 har en resolution med 19 andra länder uppmanat att tillsätta en oberoende expertpanel för att offentliggöra all relevant dokumentation som de kan ha om Hammarskjölds och hans medpassagerare. Exempelvis vägrar USA att lämna ut den del av NSA:s hemliga dokument som sägs innehålla inspelat material om att planet blev nedskjutet och alltså inte är en olycka.
Boken innehåller även alla olika spår om vem som kan tänkas ha mördat Olof Palme. Även skandalerna av Holmer och palmeutredningen tas upp, samt vittnesmål från Lisbet Palme och Christer Petterson, och andra vittnen.
Jätteintressant bok om Sveriges historia och Palmes eventuella fiender som ville ha bort Palme från politiken. Mycket läsvärd bok!

* världens största politiska skandaler av Gunnar Wall.
Boken handlar om olika skandaler i världen i politiken, exempelvis IB-skandalen i Sverige med olaglig avlyssning av svenska folket. Som Jan Guillou avslöjade och satt fängslat 6 månader anklagad för att vara spion då han skrev om de olagliga avlyssningarna från svensk regeringsnivå.
Boken tar även upp skandalen Watergate i USA som president Nixon och hans medarbetare ägnade sig åt för att bekämpa sina politiska motståndare.
Boken tar även upp Ebbe Carlson i Sverige som med stöd i regeringen hade dragit igång en hemlig mordutredning bakom ryggen på polis och åklagare.
Och många fler politiska skandaler som avslöjats av avhoppare och journalister.
Mycket spännande bok om hur korrupt regeringarna verkar för att gynna sig själva och företag.
Rekommenderas starkt att läsa!

* 438 dagar av Johan Person och Martin Schibbye.
En sann biografi.
Boken handlar om de två svenska journalisterna som tog sig in olagligt i Etiopien för att kunna intervjua och visa en annan bild av Lundin oljeföretag i ogdien. Det gick snett och de blev skjutna och fängslade i etiopiskt fängelse i 438dagar.
Boken är sjukt spännande, sträckläste 200sidor åt gången!
Rekommenderas att läsa!

Jag skrev fel om IB-affären och det gick inte att ändra så här kommer det rätta.
Boken handlar om olika skandaler i världen i politiken, exempelvis IB-affären i Sverige som var en svensk militär underrättelseorganisation som riksdagen aldrig hade hört talats om, men som hade väldig stora befogenheter. IB ägnade sig åt just den där hemliga utrikespolitiken som skiljde sig från Sveriges officiella neutralitetspolitik. IB samarbetade med vissa utländska hemliga tjänster och skickade agenter till andra länder på hemliga operationer. Och här i Sverige gjorde IB inbrott, skickade in agenter i lagligt verkande solidaritetsrörelser, och försökte till och med lura radikala politiska aktivister att begå lagbrott av olika slag. I jämförelse med detta hemliga IB framstod ju amerikanska CIA som en öppen bok. Som journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt avslöjade och satt fängslat 6 månader anklagade för att vara spioner då de skrev om den hemliga underrättelseorganisationen.

Vänjer man sig vid ljudböcker tycker ni?

Jag läser bara vanligt nu, men det skulle vara kul att lyssna på ljudböcker på jobbet. Det blir ändå många timmar om dygnet jag sitter med musik i lurarna när jag jobbar, och nu kom jag på tanken att det kan vara en idé att istället lyssna på en bok.

Jag har dock så fruktansvärt svårt för ljudböcker. Jag tror inte att det handlar om själva uppläsaren, utan att jag helt enkelt blir irriterad över att boken blir uppläst på ett annat sätt en jag skulle ha läst den, om ni förstår? Med en annan röst, tonläge och inlevelse. När jag lyssnat på någon bok tidigare (mest korta snuttar, reklam eller provlyssning) har det känts nästan olidligt :p men det kanske är lite av en vanesak?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 376
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar