Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, relationerna! Största behållningen av Gone girl för mig var skildringen av det iskalla, cyniska äktenskapet. Så jäkla spännande.
Ja jag håller helt med!
I vassa föremål tycker jag att själva relationen till mamman och systrarna var det absolut mest intressanta och som höjde hela boken! Jag gillar hennes vinklingar och att det inte alltid måste vara så himla bekvämt eller slentrianjobbigt för läsaren att ta till sig relationerna i böckerna.

Minns inte om det var den eller Den amerikanska flickan jag läste för hundra år sedan, men jag fattade inte mycket.

Flera sidor kan vara förvirrande och abstrakta och sen kommer en mening som gör att man förstår vad det där handlade om, och den meningen kan syfta tillbaka på något som skrevs långt tidigare, så det gäller att man inte missar den där meningen och har koll på detaljerna. Därför behövde jag som läser snabbt läsa om dem för att i alla fall delvis förstå.

För första gången i mitt liv lyssnar jag på en bok. Jag är fast. Så härligt att kunna "läsa" när man gör annat.

Det verkar inte bättre än att jag är inne i en historisk period. Läser fortfarande Försvunnen Värld och lyssnar nu på Wolf Hall.

Sökte igenom de förra trådarna och såg att jag verkar rätt ensam om att älska den. Har bara lyssnat två timmar av 26 men hittills är jag helt tagen av Thomas Cromwell som person och av författarens språk. Skapar känsla för tiden utan överdrifter, torrt rolig och en enorm förmåga att lita på läsaren. Det finns inget jag tycker mer illa om än en författare som ska undervisa eller förklara allting. Hon är helt fenomenal på kapitelavslut också. Oerhört snyggt formulerade och öppna, mitt i handlingen utan att kännas avhuggna.

Det enda jag inte gillar med lyssnandet är att jag brukar skriva ner formuleringar jag tycker om. Nåja.

Jag läste Wolf Hall i somras och tyckte att den var riktigt bra. Av någon anledning har det inte blivit att jag läst fortsättningen.

Jag har köpt en ny bok! Kvinna inför rätta av Louise Doughty. Är det nån som läst den?

Jag har dock ingen tid alls till att läsa så jag ser fram emot att få börja på den om ett par tre veckor när min nästa flight är :D.

Och just ja @Killaloe , jag har varit på jakt efter den där En kopp choklad-boken du tipsade om! Deseo de chocolate heter den på spanska. Har dock inte hittat den i nån butik alls här :(. Får jaga vidare!

För första gången i mitt liv lyssnar jag på en bok. Jag är fast. Så härligt att kunna "läsa" när man gör annat.

Det verkar inte bättre än att jag är inne i en historisk period. Läser fortfarande Försvunnen Värld och lyssnar nu på Wolf Hall.

Sökte igenom de förra trådarna och såg att jag verkar rätt ensam om att älska den. Har bara lyssnat två timmar av 26 men hittills är jag helt tagen av Thomas Cromwell som person och av författarens språk. Skapar känsla för tiden utan överdrifter, torrt rolig och en enorm förmåga att lita på läsaren. Det finns inget jag tycker mer illa om än en författare som ska undervisa eller förklara allting. Hon är helt fenomenal på kapitelavslut också. Oerhört snyggt formulerade och öppna, mitt i handlingen utan att kännas avhuggna.

Det enda jag inte gillar med lyssnandet är att jag brukar skriva ner formuleringar jag tycker om. Nåja.
Jag lyssnade på min första ljudbok för 3 veckor sen. Lejontämjaren av Läckberg.
Det var ju skiiiiitjobbigt! Fokucerade jag på något annat så kände jag direkt att jag tappade handlingen. Och på kvällarna somnde jag som en stock 2 minuter in i boken.
Annars var det en himla bra bok som alla hennes.

Nu läser jag Mormor hälsar och säger förlåt.

Det var ju skiiiiitjobbigt! Fokucerade jag på något annat så kände jag direkt att jag tappade handlingen. Och på kvällarna somnde jag som en stock 2 minuter in i boken.
Annars var det en himla bra bok som alla hennes.

Nu läser jag Mormor hälsar och säger förlåt.

Nej, det funkar inte att låta tankarna fara. Jag har fått spola tillbaka flera gånger. Kanske en vanesak?

Haha, det påminner om min pappa som höll på att bli helt vansinnig i somras då han hela tiden somnade medan han lyssnade på Gone Girl. Den boken är vrickad så det räcker redan, så det hjälpte nog inte så mycket att han somnade lite här och där så att det blev ännu mera obegripligt... :rofl:

Ser fram emot att höra vad du tycker sen! :)
Just nu är jag mest sugen på att trycka upp den i näsan på en av killarna på jobbet. :cautious: Det är en väldigt rå jargong med i mina ögon rasistiskt språk, och denna kille är själv same. Undrar om han vet att han sågs på med samma ögon som han ser på andra med nu? :meh:

Är det förresten någon här som läst Gillian Flynns nya "miniroman"? The Grownup? Jag har satt den på önskelistan för i jul :)

Och just ja @Killaloe , jag har varit på jakt efter den där En kopp choklad-boken du tipsade om! Deseo de chocolate heter den på spanska. Har dock inte hittat den i nån butik alls här :(. Får jaga vidare!
Men "en engelsman i Paris" har ni minsann?! :mad: skandal! :D

Hur som, den kanske finns i el ståckhålmo om du skulle ha lite tid över att shoppa böcker när du är på plats nästa gång :)

Just nu är jag mest sugen på att trycka upp den i näsan på en av killarna på jobbet. :cautious: Det är en väldigt rå jargong med i mina ögon rasistiskt språk, och denna kille är själv same. Undrar om han vet att han sågs på med samma ögon som han ser på andra med nu? :meh:
Urk :mad:

Men "en engelsman i Paris" har ni minsann?! :mad: skandal! :D
Förlåååååt. :cry:

Hur som, den kanske finns i el ståckhålmo om du skulle ha lite tid över att shoppa böcker när du är på plats nästa gång :)
Ja! Annars får jag beställa helt enkelt, är bara för lat för att göra det :o.

öh.... jag har faktiskt inte orkat läsa ut engelsmannen i Paris. Så spännande var det. NOT.
Nej men den är ju ingen hit alltså! Cafébok säger jag om den.

Närmar mig slutet på Främlingen (som väl egentligen är en bok, bara uppdelad i tre delar som ljudbok?) och vill inget hellre än att fortsätta lyssna. Dock har jag sjukanmält mig idag och funderar faktiskt på att läsa en riktig bok. Ska kolla vad jag hittar i bokhyllan. Men först ska jag nog sova lite till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 362
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?