Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
:banana::banana::bump::banana::banana:

Har läst klart bok nummer 100!

Med 92 dagar till godo har jag därmed tagit mig igenom 100 klassiker på mindre än 1000 dagar. Herregud, när jag startade hade jag ett helt annat liv :crazy:

Var meningen att bok 100 skulle vara Republic av Plato, men den är så stor och tjock att släpa runt på att jag råkade läsa ut Money for Nothing av P.G. Wodehouse istället :angel:. Plato får väl läsas nästa vecka eller något istället.

Har firat med att posta en recension av bok 79, Brave New World av Aldous Huxley på bloggen.
Nu blir man ju nyfiken på vilka av alla klassiker du gillade bäst? Och vilka vill du avråda från?
Har du läst allt på engelska?

Jag har läst 2/3 av Underbara kvinnor vid vatten av Monica Fagerholm.

Hon har ju ett rätt speciellt språk, speciellt för mig i alla fall, det kanske är väldigt finlandssvenskt. Hennes berättarteknik är väldigt spännande, det blir som olika lager eller gåtor man måste lösa för att se hur det egentligen var. En eller några repliker kan ge en förklaring till större sammanhang.

Är också nyfiken på vilka klassiker du tyckte bäst om "inglorion".

Nu har jag läst ut boken "Lobbymakt i EU"- av Olle Nygårds och Minal Parekh Nygårds. Mycket läsvärd bok!

Boken handlar om att lobbyisterna har tagit över Bryssel. Politikerna har förlorat makten till lobbyister som lobbar för företags egna särintressen "vinster".
80% av de lagar som påverkar Sverige kommer från EU, ändå är det väldigt lite vi hör i svensk media om vad som pågår inom EU och vilka lagförslag som vi faktiskt kan påverka.

Politiker med gigantisk makt i fråga om hur lagar ska stiftas och allmänna medel ska fördelas, blandar sig med företrädare för det globala näringslivet, vilka kämpar för större vinster, mer makt och en lagstiftning som ska passa just deras speciella verksamhet. Det är alltså helt uppenbart att de som är med och för fram åsikter kring lagstiftning och regler som påverkar alla inom EU i allra högsta grad återfinns i globala företag.

Författarna gör en djupdykning inom Bryssels kärna och tar upp hur politiker får lagförslag av företag med säregna intressen "vinster".
Att bolag och stater betalar för att få utredningen att gå i sin riktning, förklarar Erixon med den mycket speciella politiska kulturen i Bryssel.

"När industrilobbyingen får för stort inflytande innebär det att bara ena sidans historia kommer fram i olika frågeställningar. Vem lyssnar exempelvis på barn som blir allergiska av de kemikalier som industrin vill använda, undrar Carl Schlyter och poängterar att han är bekymrad över hur stor makt industrilobbyingens kortsiktiga ekonomiska intressen har över beslutsfattandet."

Astrid Lulling säger såhär
"Vi (EU) kan inte rädda klimatet. Varför ska vi göra det, om ingen annan gör det? Vi måste bevaka att industrin är kvar."

Boken innehåller även intervjuer med eu-kommissionärerna Cecilia Malmström och Anita Gradin och svenska EU-parlamentariker.

Jag läser A brief history of seven killings av Marlon James. Jag vet inte om jag kommer att orka med allt våld (OK titeln borde ha givit mig en hint) men språket är hypnotiskt

Jag har läst underbara Bara vara Jojo av Niki Nordenskjöld.

Nu är jag tillbaks på Bara människor av Anne Liljeroth. Det går inte fort, men det finns egentligen ingen anledning till det.

Har lyssnat på "How to be good" av Nicl Hornby, och tyckte den var helt ok :) Facinerande verkliga karaktärer och lite udda familjeberättelse!

Nu har jag börjat på "Atlas Shrugged" av Ayn Rand. Trodde det var en bok som jac blivit rekommenderad, men tog fel på titeln. Ger den nog en chans ändå, trots de 62 (!!!!) h tidsåtgång..

Jag har tagit mig en bit in i Käraste Herman och den är riktigt intressant!! Men jag måste ha lugn och ro och vara koncentrerad, annars känner jag att jag missar för mycket.

Jag läser A brief history of seven killings av Marlon James. Jag vet inte om jag kommer att orka med allt våld (OK titeln borde ha givit mig en hint) men språket är hypnotiskt

Jag lånade den men gav upp nästan innan jag börjat läsa. Kollade recensioner på goodreads och flera med engelska som modersmål tyckte den var svår så jag insåg mina begränsningar. Hoppas den kommer i svensk översättning.

@mandalaki Om du måste kämpa med Quebert så skulle jag råda dig att skippa den. Själv tyckte jag den var rätt spännande, och det var det som var behållningen. Tycker du inte den är spännande så finns det inte så mycket anledning kvar.... tycker jag då.
Inte förrän runt sidan 275 började jag bli det minsta nyfiken på vad som hänt. Nu är jag nog på 500 och läser vidare för att få veta.

Problemet jag har med den är att den är så dialogdriven, handlingen förs mest framåt av att folk berättar för varann. Det är torftigt, tycker jag. Dessutom försöker han ju inte ens bygga något annat än just handling. Inga miljöbeskrivningar, inga vettiga personskildringar osv. För mig är det lite av en prövning.

Har lyssnat på "How to be good" av Nicl Hornby, och tyckte den var helt ok :) Facinerande verkliga karaktärer och lite udda familjeberättelse!

Nu har jag börjat på "Atlas Shrugged" av Ayn Rand. Trodde det var en bok som jac blivit rekommenderad, men tog fel på titeln. Ger den nog en chans ändå, trots de 62 (!!!!) h tidsåtgång..
Berätta sedan! Jag har varit nyfiken, men tänker inte läsa den :)

Är snart klar med Boy, Snow, Bird av Helen Oyeyemi, har inte bestämt mig för vad jag tycker än helt. Delusions of Gender fick vänta pga bokklubb, som jag ändå missade i går pga att mamma släpade mig på en grej istället.

Jag är lite sugen på att läsa om Levande slottet igen sedan, innan jag fortsätter med Delusions.

Jag har lånat hem följande:

Kroppen jag föddes i av Guadalupe Nettel (hon var med i Babel för ett tag sedan)
Twist av Klas Östergren
Mina drömmars stad av P A Fogelström (läste för många år sedan, innan jag flyttade till Stockholm, ska bli roligt att läsa om nu när jag känner staden)
Barnens Ö av PC Jersild

För övrigt har jag läst 33 böcker i år. Visst tycker jag om att läsa men det känns nästan också lite ångestdrivet; ju mer skönlitteratur jag läser, desto mindre behöver jag läsa om IS. Typ.

Jag har läst 2/3 av Underbara kvinnor vid vatten av Monica Fagerholm.

Hon har ju ett rätt speciellt språk, speciellt för mig i alla fall, det kanske är väldigt finlandssvenskt. Hennes berättarteknik är väldigt spännande, det blir som olika lager eller gåtor man måste lösa för att se hur det egentligen var. En eller några repliker kan ge en förklaring till större sammanhang.

Och denna är utläst. Som vanligt när det gäller Fagerholm är jag ändå lite osäker på vad som hände, det känns så långsökt, men kan inte vara på något annat sätt. Någon annan som läst Underbara kvinnor vid vatten?

Jag har läst ut Lynx IX: Förvandlingen börjar... av Anette Skåhlberg. Nja. Jag gillar ju ungdomsböcker mer än vuxenböcker egentligen men inte denna. Det märktes tyvärr att den är utgiven på eget förlag. Språket är inte 100. Tyvärr!

Och denna är utläst. Som vanligt när det gäller Fagerholm är jag ändå lite osäker på vad som hände, det känns så långsökt, men kan inte vara på något annat sätt. Någon annan som läst Underbara kvinnor vid vatten?

Jag lästa Den amerikanska fickan med samma känsla efteråt. Kanske ska läsa om den och se om jag fattar bättre?

Jag lästa Den amerikanska fickan med samma känsla efteråt. Kanske ska läsa om den och se om jag fattar bättre?

Jag gjorde det i alla fall med Den amerikanska flickan men var ändå inte riktigt säker på vissa saker. Men andra gången förstod jag i alla fall var Lorelai Lindberg blev av.

Läste ut Vassa föremål igår och jag gillade den. Men jag håller med om att översättningen var bedrövlig, verkligen gräslig på sina ställen. Dessutom så tyckte jag nog att historien kändes igen från andra böcker. Det kan vara mycket för att jag lyssnat på Knutar och kors parallellt men det finns en hel del liknande episoder de böcker emellan exempelvis.

Men förutom det så är Flynn bra! Jag gillar hennes vändningar och framförallt hur hon beskriver relationerna i sina böcker.

Minns inte om det var den eller Den amerikanska flickan jag läste för hundra år sedan, men jag fattade inte mycket.

Läste ut Vassa föremål igår och jag gillade den. Men jag håller med om att översättningen var bedrövlig, verkligen gräslig på sina ställen. Dessutom så tyckte jag nog att historien kändes igen från andra böcker. Det kan vara mycket för att jag lyssnat på Knutar och kors parallellt men det finns en hel del liknande episoder de böcker emellan exempelvis.

Men förutom det så är Flynn bra! Jag gillar hennes vändningar och framförallt hur hon beskriver relationerna i sina böcker.
Ja, relationerna! Största behållningen av Gone girl för mig var skildringen av det iskalla, cyniska äktenskapet. Så jäkla spännande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 362
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar