Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ställt mig i bibblankö på Maja Hagermans Käraste Herman och läser hennes Försvunnen värld så länge. Arkeologi har intresserat mig sedan jag var jätteliten och Hagerman skriver fantastiskt. Levande och entusiastiskt.
Sedan har jag beställt Jeanette Wintersons Varför vara lycklig när du kan vara normal (Tänk att en mamma har sagt så tlll sin dotter) samt två steampunkböcker. Tack @Killaloe för påminnelsen :)
Satt och läste Försvunnen värld på svärisarnas sommarställe vid kusten utanför Östhammar. Hade hästen i Vattholma samtidigt. Du kan förstå att det gick lätt att föreställa sig saker då va? :)

Satt och läste Försvunnen värld på svärisarnas sommarställe vid kusten utanför Östhammar. Hade hästen i Vattholma samtidigt. Du kan förstå att det gick lätt att föreställa sig saker då va? :)

Verkligen! Landhöjningen i sig verkar ju helt orimlig. Man vet ju att man knallar omkring på gammal havsbotten men det blir så oerhört konkret.

Verkligen! Landhöjningen i sig verkar ju helt orimlig. Man vet ju att man knallar omkring på gammal havsbotten men det blir så oerhört konkret.
Just längs väg 292 är de gamla kustlinjerna väldigt uppenbara på många ställen. Det är väldigt fascinerande!

Skriver hon om det i boken (har inte kommit så långt än)? Jag ska åka den om nån vecka. Går det att beskriva vad man ska kolla efter?
Mycket av det hon skriver om ligger precis där. Kyrsta är bara ett par km från vägen tex.
Framförallt ska du titta mot ån från Storvreta och mot Vattholma. Man ser tydligt att det varit en stor flod där för lääääääänge sen. Om du hinner så sväng av mot Vattholma. Kyrkan ligger på änden av åsen, och marken runt den är full av gravar från olika årtusenden. Det syns verkligen att platsen använts länge som utkikspost och religiös befästning.

Mycket av det hon skriver om ligger precis där. Kyrsta är bara ett par km från vägen tex.
Framförallt ska du titta mot ån från Storvreta och mot Vattholma. Man ser tydligt att det varit en stor flod där för lääääääänge sen. Om du hinner så sväng av mot Vattholma. Kyrkan ligger på änden av åsen, och marken runt den är full av gravar från olika årtusenden. Det syns verkligen att platsen använts länge som utkikspost och religiös befästning.
Tack! Jag måste nog ta en planerad tur när jag är färdig (om snön kan dröja ett par veckor). Helt fantastiskt att bo mitt i det!

Avslutat Det sjunde barnet av Robert Valeur och vet inte vad jag ska tycka, riktigt. På ett sätt väldigt fascinerande, men också väldigt rörigt.... Det handlar om bortadopterade barn vars identitet är hemlig men där ett av dem är förknippat men en stor skandal. Ett slags kriminalroman med spökliga inslag - fascinerande, som sagt, men lite omständlig - nästan 700 sidor.

:banana::banana::bump::banana::banana:

Har läst klart bok nummer 100!

Med 92 dagar till godo har jag därmed tagit mig igenom 100 klassiker på mindre än 1000 dagar. Herregud, när jag startade hade jag ett helt annat liv :crazy:

Var meningen att bok 100 skulle vara Republic av Plato, men den är så stor och tjock att släpa runt på att jag råkade läsa ut Money for Nothing av P.G. Wodehouse istället :angel:. Plato får väl läsas nästa vecka eller något istället.

Har firat med att posta en recension av bok 79, Brave New World av Aldous Huxley på bloggen.

Jag läste ut "du sköna nya värld" av Aldoux huxley i veckan efter rekommendation av en vän, och jag håller med att den inte alls är lika bra som Orwells 1984.

Kul att läsa dina lästips på din hemsida, många böcker har jag redan läst av dem. Men efter dina bok-recensioner har jag nu fått inspiration till att läsa de böcker jag inte läst! :banana:

+@Anna Den boken såg jag verkligen inte tjusningen i :( Har hört mycket som förklarar varför en "bör" tycka om boken, och hade gärna gjort det, men tycker den var så seg och tjatig!

Läste du hela? Jag tänker att ingen bör väl någonting, du tycker ju vad du tycker liksom!

Språket stressade mig lite till en början. De första 50 sidorna eller så tyckte jag var lite jobbiga men sen gav det sig.

Jag tror jag relaterade boken mycket till hur äldre släktingar måste ha haft det. Bland annat alla gånger hon skriver om hushållsekonomin och hur Maj, utan insyn i densamma, talar med sin man om garderobsupprustning. Min mormor uppmanade alltid mamma (och sedan mig) att skaffa utbildning för att kunna stå på egna ben och aldrig vara beroende av en man och behöva be om pengar. Även om jag för allt i världen inte tror hon någonsin blev dåligt behandlad eller inte fick det hon bad om, det var bara känslan. Det gjorde mig så tagen att läsa om situationer mormor och farmor säkerligen varit med om.

Dessutom blir jag tacksam över att samhället gått framåt så mycket och ger mig möjlighet att ha livet jag har idag, samtidigt som jag också blir lite bestört över att vi inte kommit längre..

Läste du hela? Jag tänker att ingen bör väl någonting, du tycker ju vad du tycker liksom!

Språket stressade mig lite till en början. De första 50 sidorna eller så tyckte jag var lite jobbiga men sen gav det sig.

Jag tror jag relaterade boken mycket till hur äldre släktingar måste ha haft det, bland annat alla gånger hon skriver om hushållsekonomin och hur Maj talar med sin man om garderobsupprustning. Min mormor uppmanade alltid mamma (och sedan mig) att skaffa utbildning för att kunna stå på egna ben och aldrig vara beroende av en man och behöva be om pengar. Även om jag för allt i världen inte tror hon någonsin blev dåligt behandlad eller inte fick det hon bad om, det var bara känslan. Det gjorde mig så tagen att läsa om situationer mormor och farmor säkerligen varit med om.

Dessutom blir jag tacksam över att samhället gått framåt så mycket och ger mig möjlighet att ha livet jag har idag, samtidigt som jag också blir lite bestört över att vi inte kommit längre..
Jo jag läste hela.. Språket hade jag inte så mycket emot, men mest att lyssna på hennes tankar som malde på om samma saker (svettlukt, städa, mat) om och om och om och om igen. Tycker idén med böckerna är bra, gillade bara inte just tjatigheten i den. Tror dock jag skall försöka läsa eller lyssna på fortsättningen nån gång ändå framöver..

Jo jag läste hela.. Språket hade jag inte så mycket emot, men mest att lyssna på hennes tankar som malde på om samma saker (svettlukt, städa, mat) om och om och om och om igen. Tycker idén med böckerna är bra, gillade bara inte just tjatigheten i den. Tror dock jag skall försöka läsa eller lyssna på fortsättningen nån gång ändå framöver..

Alla har ju olika smak och uppfattar böcker olika! Jag har också läst flera böcker som andra lovordat högt men som jag själv bara sett som platta och trista.

Jag tyckte första boken var trög att komma in i, men den blev allt bättre. De andra delarna var betydligt lättare från början.

Jag tror jag relaterade boken mycket till hur äldre släktingar måste ha haft det. Bland annat alla gånger hon skriver om hushållsekonomin och hur Maj, utan insyn i densamma, talar med sin man om garderobsupprustning. Min mormor uppmanade alltid mamma (och sedan mig) att skaffa utbildning för att kunna stå på egna ben och aldrig vara beroende av en man och behöva be om pengar. Även om jag för allt i världen inte tror hon någonsin blev dåligt behandlad eller inte fick det hon bad om, det var bara känslan. Det gjorde mig så tagen att läsa om situationer mormor och farmor säkerligen varit med om.

Exakt så ska den läsas, imho. Som kvinnohistoria.

Jag behövde en omstart för att komma in i den, första gången fick jag spader på språket. Sedan började jag om flera månader sedan och insåg att det där språket, som flyttar in en i Majs hjärna, är bland den bästa gestaltning jag läst.

Exakt så ska den läsas, imho. Som kvinnohistoria.

Jag behövde en omstart för att komma in i den, första gången fick jag spader på språket. Sedan började jag om flera månader sedan och insåg att det där språket, som flyttar in en i Majs hjärna, är bland den bästa gestaltning jag läst.

Precis så. Jag började, pausade, fortsatte, pausade igen - hade oerhört svårt i början. Sedan "flyttade jag in" - bra liknelse där - i henne och sedan var det bara att läsa vidare. Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om böckerna.

Precis så. Jag började, pausade, fortsatte, pausade igen - hade oerhört svårt i början. Sedan "flyttade jag in" - bra liknelse där - i henne och sedan var det bara att läsa vidare. Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om böckerna.
Jag har bara läst den första, tvåan ligger och väntar. Men jag kämpar fortfarande med den satans Quebert.

Hade jag bara inte använt boken som pluggprokastination och så innerligt ogärna ville börja plugga hade jag nog också gett upp :angel:

I början fick jag pausa var 20e sida eller nåt sånt för min hjärna blev så stressad av språket. Med så långa meningsuppbyggnader gick det med blixtens hastighet i min (vanligtvis sega) hjärna. Sen vande den sig och då blev det som du säger, att jag sögs in och kändes som ett med Maj.

@mandalaki Om du måste kämpa med Quebert så skulle jag råda dig att skippa den. Själv tyckte jag den var rätt spännande, och det var det som var behållningen. Tycker du inte den är spännande så finns det inte så mycket anledning kvar.... tycker jag då.

:banana::banana::bump::banana::banana:

Har läst klart bok nummer 100!

Med 92 dagar till godo har jag därmed tagit mig igenom 100 klassiker på mindre än 1000 dagar. Herregud, när jag startade hade jag ett helt annat liv :crazy:

Var meningen att bok 100 skulle vara Republic av Plato, men den är så stor och tjock att släpa runt på att jag råkade läsa ut Money for Nothing av P.G. Wodehouse istället :angel:. Plato får väl läsas nästa vecka eller något istället.

Har firat med att posta en recension av bok 79, Brave New World av Aldous Huxley på bloggen.

Blev tvungen att backa i tråden för att läsa igen vad du hade gjort egentligen. Vilken cool grej. :) Frågor som uppstår: hade du en färdig lista över vilka titlar dessa 100 skulle vara eller tog du dem som de ramlade över dig? Och: Läste du något annat under denna period? :D

Det känns som att jag inte läst klassiker sedan jag var ung, eller när jag pluggat. Jag säger ofta att jag vill det, men jag känner lite hets att läsa det som är nytt och som "alla pratar om" nu! Jag kanske kan bestämma att läsa åtminstone fem av de klassiker jag har hemma på... ett år i alla fall. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 362
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar