Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser vidare i min kurs i ungdomslitteratur och till senaste seminariet läste vi bland annat Underbara helvete av Jamie McGuire. Började rätt så lovande med akaporr (collegemiljö) och olagliga slagsmålsklubbar. Urartade i ett extremt romantiserande av en relation uppbyggd på svartsjuka, våld, kontrollerande beteende, jag-lever-endast-för-dig och vi-är-så-himla-osams-men-nu-kysser-han-mig-och-då-rinner-all-ilska-av-mig. I författarens tack så nämns bland annat E L James, som inspirationskälla. Den goda nyheten är att ni inte behöver slösa er tid med vare sig den här eller någon uppföljare/spin off (novellsamling om brödraskaran, samma bok ur hans perspektiv, vad hände sen - allt finns!). :up:

Nu ska jag läsa augustprisade När hundarna kommer istället.

Jag tror jag talar för flera när jag säger "jag uppskattar att du läste den för laget så att säga!" :D

Den är dock väldigt populär hos ungdomarna och det gör mig så himla deppig. I kursen använde vi den bland annat som diskussionsunderlag för indelningen i ungdoms- respektive vuxenlitteratur, den är utgiven under kategorin "new adult" och det är ju lite svårt att hitta motsvarigheten i Sverige. Dvs collegeåldern, karaktärerna är ännu inte myndiga men bor heller inte hemma. Nu skulle jag ju inte rekommendera någon den här boken, men ser jag någon under typ 25 läsa tror jag att jag sliter till mig bokfan och tänder eld på den.

Den är dock väldigt populär hos ungdomarna och det gör mig så himla deppig. I kursen använde vi den bland annat som diskussionsunderlag för indelningen i ungdoms- respektive vuxenlitteratur, den är utgiven under kategorin "new adult" och det är ju lite svårt att hitta motsvarigheten i Sverige. Dvs collegeåldern, karaktärerna är ännu inte myndiga men bor heller inte hemma. Nu skulle jag ju inte rekommendera någon den här boken, men ser jag någon under typ 25 läsa tror jag att jag sliter till mig bokfan och tänder eld på den.
Sånt är verkligen så himla himla dumt! Det är väl lite som twilight då kan jag tänka? Alltså, att sån skit får ges ut till den kategorin är också så jäkla illa. Jag menar, vill vuxna läsa skitlitteratur och sopiga förhållanden så är det en sak, men att tonåringar/unga vuxna ska matas med den bilden av världen känns inte riktigt rimligt alltså.

Så jag står helt på din sida om du behöver agera mot någon under 25 som läser boken!

Vänjer man sig vid ljudböcker tycker ni?

Jag läser bara vanligt nu, men det skulle vara kul att lyssna på ljudböcker på jobbet. Det blir ändå många timmar om dygnet jag sitter med musik i lurarna när jag jobbar, och nu kom jag på tanken att det kan vara en idé att istället lyssna på en bok.

Jag har dock så fruktansvärt svårt för ljudböcker. Jag tror inte att det handlar om själva uppläsaren, utan att jag helt enkelt blir irriterad över att boken blir uppläst på ett annat sätt en jag skulle ha läst den, om ni förstår? Med en annan röst, tonläge och inlevelse. När jag lyssnat på någon bok tidigare (mest korta snuttar, reklam eller provlyssning) har det känts nästan olidligt :p men det kanske är lite av en vanesak?

Jag skulle säga att det är så himla olika! Jag har väl successivt vant mig vid att lyssna på ljudböcker, men jag kan absolut inte lyssna i alla sammanhang (och absolut inte på alla inläsningar!). För mig är det viktigt att inte lägga hela min tankemöda på själva boken utan jag behöver hålla på med något annat som tar fokus, typ bilkörning/städning/promenad/mobilspel whatever, eftersom jag annars blir tokig på inläsningen. Men om jag har på det som bakgrundsljud (vilket såklart kräver en inte alltför komplicerad story) så tycker jag att det är himla trevligt.

Så mitt tips är att hitta någon bok som inte är tokigt komplicerad, inte superlång och som känns rimligt inläst (även om det inte är bra) för att ta det därifrån.

Jag menar, vill vuxna läsa skitlitteratur och sopiga förhållanden så är det en sak, men att tonåringar/unga vuxna ska matas med den bilden av världen känns inte riktigt rimligt alltså.

Jamen exakt! Som vuxen kan man ju, förhoppningsvis, ha den distansen till vad man läser. Twilight-Edward är lika harmlös som en kattunge i jämförelse med Underbara-Travis. Travis är numera måttstocken med vilka alla fantastiska pojkvänner i bad boy-genren mäts. :meh:

Vänjer man sig vid ljudböcker tycker ni?

Jag läser bara vanligt nu, men det skulle vara kul att lyssna på ljudböcker på jobbet. Det blir ändå många timmar om dygnet jag sitter med musik i lurarna när jag jobbar, och nu kom jag på tanken att det kan vara en idé att istället lyssna på en bok.

Jag har dock så fruktansvärt svårt för ljudböcker. Jag tror inte att det handlar om själva uppläsaren, utan att jag helt enkelt blir irriterad över att boken blir uppläst på ett annat sätt en jag skulle ha läst den, om ni förstår? Med en annan röst, tonläge och inlevelse. När jag lyssnat på någon bok tidigare (mest korta snuttar, reklam eller provlyssning) har det känts nästan olidligt :p men det kanske är lite av en vanesak?

Jag är 12 timmar in i min första och jag älskade det från första stund. Men uppläsaren av min bok är helt fantastisk och det är otroligt givande att höra hur hon med små, små förändringar i rösten mejsar ut de olika personernas karaktärer. Det blir som en dubbel upplevelse.

Utöver min positiva upplevelse så tror jag att jag förstår hur du menar. Jag tänker att i vanliga fall känns läsningen som en sak mellan mig och författaren, Nu blandar sig någon annan i. MIn upplevelse påverkas av hur uppläsaren väljer att betona, uttala osv.

Kanske måste man låta bli att tänka på läsning och lyssning som samma sak? Kanske kan man lära sig att välja böcker som passar det ena eller det andra?

Personligen får jag lite känslan av fusk när jag lyssnar. Det gör mig förbannad på mig själv och fundersam över om jag ser läsningen som en prestation. Spännande vad en vanlig ljudbok kan leda till för tankar :)

@thoora med flera, kan ni rekommendera någon/några bra ungdomsböcker/ung vuxen tjej? Jag försöker få dottern att läsa lite bra böcker också i den allmänna vampyrfloden och tänkte om jag kunde få några tips till julklapp. Hon läser mycket men hon måste fastna i handlingen i första kapitlet annars är risken att hon lägger ifrån sig boken... Hon har börjat läsa Harry Potter på engelska, har läst min eller rättare sagt min mammas Lotta böcker, en bunt vampyr böcker och annat som hon har fått från sina äldre kusiner. Hon fyller 14 i sommar.

Själv läser jag just nu bara kurslitteratur, intressant visserligen men lite tungt ibland. ;)

@thoora med flera, kan ni rekommendera någon/några bra ungdomsböcker/ung vuxen tjej? Jag försöker få dottern att läsa lite bra böcker också i den allmänna vampyrfloden och tänkte om jag kunde få några tips till julklapp. Hon läser mycket men hon måste fastna i handlingen i första kapitlet annars är risken att hon lägger ifrån sig boken... Hon har börjat läsa Harry Potter på engelska, har läst min eller rättare sagt min mammas Lotta böcker, en bunt vampyr böcker och annat som hon har fått från sina äldre kusiner. Hon fyller 14 i sommar.

Själv läser jag just nu bara kurslitteratur, intressant visserligen men lite tungt ibland. ;)
Den oändliga historien! :love:
Titta på böcker av Roald Dahl eller Erik Linklater också :)

Häxorna försökte jag med... Den fick tummen ner, jag börjar tro att det är något fel på ungen... :cautious: ;) Kalle och chokladfabriken hade hon ju sett på film så den var ingen ide att läsa... :meh:
Det blåser på månen ska jag kanske försöka med! :up:
Djuphavspirater var min favorit, läste den sönder och samman! Fast min mest sönderlästa bok i tonåren var nog Jag saknar dig, jag saknar dig. Även om hon kanske sett den filmen så är boken så enormt mycket mer.
Om hon är lite med filosofiskt lagd så finns ju Jostein Gaarders böcker.

Djuphavspirater var min favorit, läste den sönder och samman! Fast min mest sönderlästa bok i tonåren var nog Jag saknar dig, jag saknar dig. Även om hon kanske sett den filmen så är boken så enormt mycket mer.
Om hon är lite med filosofiskt lagd så finns ju Jostein Gaarders böcker.
Jag saknar dig, jag saknar dig måste jag ha ligga någonstans! :up: Gud vad jag grät till den! Min första ex försvann när jag lånade ut den till en kompis, men jag har köpt ett nytt ex vet jag. Undrar var den kan ligga... :crazy::D

Sophies värld ska jag också ha någonstans, bra det här när man inser att man har en massa godbitar ligger. :D

Oh, alla Skuggböckerna också @Snurrfian :up: Jag måste nästan läsa om dem, var nog lite för ung när jag gav mig på dem första gången, de var lite läskiga och obegripliga då. Men de finns i en bokhylla hos föräldrarna :)

Jag gråter fortfarande ögonen ur mig till Jag saknar dig, jag saknar dig. :cry: Snacka om att lyckas sätta ord på smärta!

Min 14-åring läser gärna fantasy. Helst Sagan om ringen och Hobbiten. Men just nu är hon inne i Draktränaren. Har lyssnat på alla som finns på Storytel och fick en bok häromdagen som hon sträckläste.

Min 14-åring läser gärna fantasy. Helst Sagan om ringen och Hobbiten. Men just nu är hon inne i Draktränaren. Har lyssnat på alla som finns på Storytel och fick en bok häromdagen som hon sträckläste.
Min unge är slö, det ska vara lätt att komma in i böckerna och hon backar vid åsynen av Sagan om Ringen för att den är för tjock... :cautious: Hon vill helst ha böcker hon kan läsa på bussen... Men hur fungerar Storytel? Jag måste nog googla lite på det... Och försöka förtränga att jag har tio böcker + att läsa och jämföra och skriva om författarnas sätt att beskriva historien. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 381
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud