Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minns inte hennes person. Men jag tycker att de berättade historien bra. Måste ha varit otroligt svårt att renodla den, boken har ju så himla mycket.
Ja där håller jag helt med dig! Jag tror bara att jag hade boken färskt i huvudet och det förstörde så mycket när Lyra var så annorlunda :down:

Jag har lyssnat på mitt livs första(hela) ljudbok. Normalt tappar jag bort mig mer eller mindre omedelbart för att det går så långsamt och jag tappar fokus, men av någon anledning har jag lyckats promenera mig igenom hela uppläsningen av Sara Stridsbergs Beckomberga, ode till min familj. Jättefin uppläsning av Nanny Nilsson. Det är något med hennes bildspråk, Stridsberg, som är så hisnande vackert och musiken, Bach, gjorde sig mycket bra till.

Boken var radioföljetong i P1 och kanske går den att plocka hem än. @Mumfie

Radioföljetongen därefter, Arkan Asaads Blod rödare än rött, var jag tvungen att avbryta lyssnandet av, då det var mer våld i den än vad jag orkar med för tillfället.

På tal om P1 läser bokcirkeln i Lundströms bokradio Glaskupan, så jag var tvungen att läsa om den för jag vet inte vilken gång i ordningen. Som alltid lysande.

Guldkompassen heter filmen jag tänker på. En av böckerna i serien heter The subtle knife; men jag tror att filmen bygger på första boken som jag inte vet vad den heter.

Guldkompassen heter filmen jag tänker på. En av böckerna i serien heter The subtle knife; men jag tror att filmen bygger på första boken som jag inte vet vad den heter.
Ja det är samma. Philip Pullmans trilogi och bara första boken filmades.

Googlade: Northern lights, The subtle knife och The Amber spyglass.

Första boken heter just Guldkompassen. Sen är det Den skarpa eggen och slutligen Bärmstenskikaren (alltså svenska titlarna :) )

Och det stämmer att filmen mestadels bygger på första boken, men jag tror också att de tog sig vissa friheter och knöt ihop historien så det inte krävdes en trilogi. Men det var ett tag sedan jag såg den så jag kan ha fel.

För övrigt är jag klar med Anna, Hanna och Johanna vilket känns som lite av en lättnad faktiskt :o Så nu har jag istället påbörjat Vem vill bli miljardär. Jag har förvisso sett filmen så jag fattar ju vad som kommer hända, men sak samma, boken är väldigt underhållande må jag säga och det var lite svårt att lägga ifrån sig den för kvällen (har hört att det är bra att sova :confused: måste vara något hittepå från PK-maffian! :up: :D)

Har läst ut Germinal av Zola. Jag vet inte om jag egentligen var så jätteförtjust i Nana av honom, det var en bra bok men den hade en fadd smak (vilket antagligen är meningen). Germinal blev jag fast i på en gång, den är inte alls "positiv" men jag tyckte den var helt fantastisk som bok faktist. Han beskrivningar av karaktärer, deras kamp och inlevelsen både i det stora hela och det lilla i livet hos dessa personer är i särklass.

Fast det kan ju vara för att det var första boken jag läst efter min challenge så det fanns liksom ignen press på att bli klar snabbt utan läste i min egen takt.

Nu håller jag på med Republic av Plato :)

För övrigt är jag klar med Anna, Hanna och Johanna vilket känns som lite av en lättnad faktiskt :o Så nu har jag istället påbörjat Vem vill bli miljardär. Jag har förvisso sett filmen så jag fattar ju vad som kommer hända, men sak samma, boken är väldigt underhållande må jag säga och det var lite svårt att lägga ifrån sig den för kvällen (har hört att det är bra att sova :confused: måste vara något hittepå från PK-maffian! :up: :D)
Den indiska? Älskade filmen och gillade boken. Fast slutet var larvigt.

Första boken heter just Guldkompassen. Sen är det Den skarpa eggen och slutligen Bärmstenskikaren (alltså svenska titlarna :) )

Och det stämmer att filmen mestadels bygger på första boken, men jag tror också att de tog sig vissa friheter och knöt ihop historien så det inte krävdes en trilogi. Men det var ett tag sedan jag såg den så jag kan ha fel.

Filmen har ett öppet slut; det var nog meningen att det skulle bli fler filmer. Den omfattar nog mest första boken. Jag läste någonstans att den inte gick bra i USA eftersom starka kristna grupper skulle ha varit emot tanken om parallella världar. Hittar det inte nu, så jag kanske har drömt detta? I alla fall skulle den uteblivna framgången i USA vara orsaken till att det inte blev fler filmer.

Senast ändrad:
Filmen har ett öppet slut; det var nog meningen att det skulle bli fler filmer. Den omfattar nog mest första boken. Jag läste någonstans att den inte gick bra i USA eftersom starka kristna grupper skulle ha varit emot tanken om parallella världar. Hittar det inte nu, så jag kanske har drömt detta? I alla fall skulle den uteblivna framgången i USA vara orsaken till att det inte blev fler filmer.
Böckerna var väldigt omstridda eftersom de anses vara religionskritiska. Läser man dem på det viset blir de ännu mer spännande.

@thoora med flera, kan ni rekommendera någon/några bra ungdomsböcker/ung vuxen tjej? Jag försöker få dottern att läsa lite bra böcker också i den allmänna vampyrfloden och tänkte om jag kunde få några tips till julklapp. Hon läser mycket men hon måste fastna i handlingen i första kapitlet annars är risken att hon lägger ifrån sig boken... Hon har börjat läsa Harry Potter på engelska, har läst min eller rättare sagt min mammas Lotta böcker, en bunt vampyr böcker och annat som hon har fått från sina äldre kusiner. Hon fyller 14 i sommar.

Själv läser jag just nu bara kurslitteratur, intressant visserligen men lite tungt ibland. ;)

Sådant mina elever tycker om (tror att en del är tipsat om redan):
The fault in our stars
Hungerspelen (med efterföljande delar)
Divergent (med fler delar)
The Maze Runner (även den har fler delar)
Ondskan
Ryttarna (har inte läst fler delar men Ryttarna tycker jag om)

Hörni! Ni vet den där samen på jobbet som slängde sig med rasistiska uttryck? Jag upptäckte igår att det är en i familjemedlem til, honom som för 100 år sedan hjälpte Herman Lundborg under dennes forskningsresor i samevistena. :eek: Det känns så jävla galet på något sätt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 388
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV