Vilken bra beskrivning! Har läst så mycket om den nu att jag måste se till att läsa den snart. Både den och hennes Pojkarna, så vitt jag förstår.Har läst ut När hundarna kommer och vilken fantastisk bok! Den bygger löst på mordet av John Hron 1995 och det var första gången som världen utanför letade sig in i min lilla skolbubbla (jag var 10 år). Mordet berörde mig djupt och jag var ju tvungen att kolla upp nu om det var lika hemskt som jag mindes det från barndomen. Det var det, jag klarade knappt att lyssna på P3-dokumentär om det.
I vilket fall så är inte mordet i centrum i boken, utan det är relationen mellan Isak och Ester. De är varandras första kärlekar, men efter några månader svalnar Isaks känslor och han börjar fundera på hur han ska göra slut. I samma veva så är Isaks lillebror Anton delaktig i ett mord på en skolkamrat och allt rasar för familjen. Relationen till Ester blir andningshålet, men den blir snart väldigt destruktiv eftersom hon i det närmaste utplånar sig själv i sin iver att stötta och hjälpa.
Om Underbara helvete var en orgie i att normalisera våld och destruktiva relationer, så är När hundarna kommer raka motsatsen. Här normaliseras ingenting, tvärtom så problematiserar författaren en redan komplex fråga. Den bok jag i det närmaste vill jämföra med är Vi måste tala om Kevin.
Lättläst, genial och så värdig Augustprisvinnare, hoppas typ alla läser den.
Själv lever jag med Maj i Sörja för de sina