Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst ut När hundarna kommer och vilken fantastisk bok! Den bygger löst på mordet av John Hron 1995 och det var första gången som världen utanför letade sig in i min lilla skolbubbla (jag var 10 år). Mordet berörde mig djupt och jag var ju tvungen att kolla upp nu om det var lika hemskt som jag mindes det från barndomen. Det var det, jag klarade knappt att lyssna på P3-dokumentär om det.

I vilket fall så är inte mordet i centrum i boken, utan det är relationen mellan Isak och Ester. De är varandras första kärlekar, men efter några månader svalnar Isaks känslor och han börjar fundera på hur han ska göra slut. I samma veva så är Isaks lillebror Anton delaktig i ett mord på en skolkamrat och allt rasar för familjen. Relationen till Ester blir andningshålet, men den blir snart väldigt destruktiv eftersom hon i det närmaste utplånar sig själv i sin iver att stötta och hjälpa.

Om Underbara helvete var en orgie i att normalisera våld och destruktiva relationer, så är När hundarna kommer raka motsatsen. Här normaliseras ingenting, tvärtom så problematiserar författaren en redan komplex fråga. Den bok jag i det närmaste vill jämföra med är Vi måste tala om Kevin.

Lättläst, genial och så värdig Augustprisvinnare, hoppas typ alla läser den.
Vilken bra beskrivning! Har läst så mycket om den nu att jag måste se till att läsa den snart. Både den och hennes Pojkarna, så vitt jag förstår.

Själv lever jag med Maj i Sörja för de sina :heart

@Karfitsa Snabb!

Jag övergav Öppnas i händelse av min död som ljudbok i dag, och testar i stället Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri. Den gillar jag. :) Men kommer inte hinna läsa/lyssna ut den innan min gratis testperiod med Storytel är slut, och jag kommer nog inte fortsätta, jag gillar verkligen idén men det känns inte just nu som att jag skulle använda det för hela slanten (169 kr/mån).

Så ofta går djupare meningar eller "diskreta" dumheter mig helt förbi, medans jag tror att du är så mycket med observant än vad jag är.
= jag är mer cynisk och kritisk och skeptisk :arghh: :cry:. Jag stör mig på den här sidan hos mig och försöker aktivt arbeta emot den. Till exempel så älskar ALLA The fault in our stars och jag läste baksidestexten och bara "NÄ, inte en chans" för jag kan bara känna på mig hur mycket jag kommer störa mig på grejer. Det är nåt fel på mig :arghh:.

(obs vet att du inte sagt att jag är cynisk och belsebub etc men JAG känner så. eller ja, du kanske också känner så. i såna fall : :up:)

= jag är mer cynisk och kritisk och skeptisk :arghh: :cry:. Jag stör mig på den här sidan hos mig och försöker aktivt arbeta emot den. Till exempel så älskar ALLA The fault in our stars och jag läste baksidestexten och bara "NÄ, inte en chans" för jag kan bara känna på mig hur mycket jag kommer störa mig på grejer. Det är nåt fel på mig :arghh:.

(obs vet att du inte sagt att jag är cynisk och belsebub etc men JAG känner så. eller ja, du kanske också känner så. i såna fall : :up:)

Ge den en chans. Basta.

Nää du! Den SKA du läsa! Vad kommer du att störa dig på? Den är underbar. Och Looking for Alaska också.

Ge den en chans. Basta.

Nää du! Den SKA du läsa! Vad kommer du att störa dig på? Den är underbar. Och Looking for Alaska också.
Jag vet inte vad jag skulle störa mig på faktiskt. Jag vet att jag läst utdrag och inte alls fått en bra känsla, men minns inte vad det var.

Men okejråååå. Den kostade bara 7 dollar så jag köpte den. Hojtar när jag läst men hata mig inte om jag inte gillar den!

Och jag = naiv och lite korkad sådär! :D

Jag känner inte alls så om dig ;) Men jag kan tänka mig att det är lite frustrerande att inte kunna läsa något utan att hjärnan slår på och analyserar?!

Jag vet inte vad jag skulle störa mig på faktiskt. Jag vet att jag läst utdrag och inte alls fått en bra känsla, men minns inte vad det var.

Men okejråååå. Den kostade bara 7 dollar så jag köpte den. Hojtar när jag läst men hata mig inte om jag inte gillar den!
Men vi hatar dig redan, det blir ingen skillnad.

Bra att du köpte den! :)

“You don't get to choose if you get hurt in this world...but you do have some say in who hurts you. I like my choices.” :heart

Men jag kan tänka mig att det är lite frustrerande att inte kunna läsa något utan att hjärnan slår på och analyserar?!
JA! Men - jag läste den där miljonärboken förra sommaren tror jag och då var jag värre än nu. Nu brukar jag försöka att vara lite mer tillåtande när jag läser men äsch, det går lite sådär. Har jättesvårt för böcker av manliga författare (ja, jag är hemsk) och är superpetig när det gäller hur kvinnor och relationer gestaltas.

Haha apropå det, mitt ex för hundra år sen sa att jag sabbat filmer för honom för "vafan, nu när du har påpekat alla sexistiska grejer så ser jag dem ÖVERALLT" :up:

Måste göra ett inlägg angående The Fault in Our Stars: Jag gillade den inte.

För övrigt började jag precis läsa Miniatyrmakaren eftersom den stått på hyllan en stund och det pratas om den i tråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 436
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 760
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar