Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser Färjan av Mats Strandberg. Fick bruka lite våld på mig själv för att lägga ner den och gå på bio igår. Så spännande och välskriven. Inte alls min "stil" egentligen men jag kände på mig att jag bara måste köpa den igår.
Jag tycker en spårade ur lite sådär med barnet :D Men annars håller jag med, det jag tagit mig igenom hittills...!

Nu kommer jag med boktipsfrågor igen. Min dotter har börjat få upp läslust och jag önskar boktips! Hon läser i Harry Potter nu och fyller 10 år 1 jan. Så böcker passande en 10-åring. Har fått tips om Percy Jackson och Narnia, har ni några fler tips? :)

Glömde: hon har massor med astrid lindgren då jag prenumererade och samlade under några år.
Jag tror att de flesta jag tipsat om till @Ninnurur även skulle passa din dotter :) De flesta är lite åt det "magiska" hållet och väldigt välskrivna.

Jag tycker en spårade ur lite sådär med barnet :D Men annars håller jag med, det jag tagit mig igenom hittills...!

Jag är typ på sida 300 någonting... visst är det lite urspårat, lite hela tiden! Jag vet inte om jag vet vad du menar med barnet ännu, låt oss återbesöka det när vi är klara ;) :D

Det går inte så snabbt med min läsning men nyss avslutade jag Steglitsan. Var på väg att lägga ner halvvägs (efter 400 sidor alltså) men bestämde mig för att fortsätta. Och vilket slöseri med tid det var!
Förstår verkligen inte alla bra recensioner på den här boken, det var ju bara elände, knark, sprit, psykisk ohälsa och vuxna som sviker barn. Fint språk ja, men knappast en ljuvlig bok som det stod på baksidan.

Nu läser jag Boktjuven. Den är ljuvlig på riktigt (trots att också den är sorglig).

Jag häller helt med dig @hvala förstod inte alla hypen med Steglitsan :down: Men lång var den!

@Anna vi får absolut prata mer om det senare. I och med att jag lyssnar på den vet jag inte alls vilken sida jag är på, men har enligt appen lyssnat på sisådär 25% av boken :D

Jag är fasiken bäst! Egentligen känner jag att jag behöver stående ovationer! Idag, efter mycket frustration, kämpande i flera flera veckor och numera en hjärna som är helt slut och flertalet nya gråa hår så har jag äntligen läst ut boken som är debatterad mer än den är läst: Ulysses.

Man kan väl säga så här om James Joyce, han är ju faktist en helt fantastisk författare. Han hanterar ett flertal olika sätt att skriva på med bravur, samtidigt som jag är säker på att han har hittat på några nya och jag är rätt säker på att han lyckades med ett av sina mål med boken: att inkludera så många "puzzles and enigmas" att professorer kommer argumentera över vad han menar i hundratals år.

Jag är rätt glad att han la in det massiva stycket utan punkter, komma tecken eller något alls i slutet, för hade det varit i blöjan hade jag nog gett upp ;)

Nästa bok är Nana av Zola, lyssnar också på Clarissa av Samuel Richards när jag springer på gymmet :)

@Inglorion Vilken bedrift! Efter att ha närläst en av Joyces noveller ur Dubliners har jag fått en djup respekt för hans hantverk, men Ulysses har jag inte vågat mig på än... Nana står däremot på min läslista, så det vore intressant att ta del av ditt omdöme när du har läst ut den! :)

Nu kommer jag med boktipsfrågor igen. Min dotter har börjat få upp läslust och jag önskar boktips! Hon läser i Harry Potter nu och fyller 10 år 1 jan. Så böcker passande en 10-åring. Har fått tips om Percy Jackson och Narnia, har ni några fler tips? :)

Glömde: hon har massor med astrid lindgren då jag prenumererade och samlade under några år.

Lockwood & Co som jag precis börjat läsa skulle kanske kunna passa! Den första i serien heter Den skrikande trappan och sen verkar det finnas två till på svenska.

@Mammadutt
Böckerna om Locke Lamora kanske kan passa också. De är skriven för typ 12-15 år ler nåt tror jag och de är väldigt bra.

Även Jonathan Strouds böcker om Bartimaeus kan passa.

Sen finns det en serie skriven av Angie Sage som handlar om Septimus Heap. För mig var böckerna lite barnsliga, men jag tror att de passar utmärkt för någon som är sisådär 20 är yngre än mig :D :up:

Stardust kanske också kan passa (om ni sett filmen så vet du ju om det är rätt nivå).

Sen finns ju ex böcker av Pratchett som riktar sig mer mot barn, så som Den makalös Maurice, Resan hem-serien samt de böckerna i skivvärlden som handlar om Nac Mac Feegle (små blå män)/Tiffany.

Även Eoin Colfers böcker om Artemis Fowl är bra, det är mycket typ irländska sägner invävda med vättar/pysslingar och annat :)

@Inglorion Vilken bedrift! Efter att ha närläst en av Joyces noveller ur Dubliners har jag fått en djup respekt för hans hantverk, men Ulysses har jag inte vågat mig på än... Nana står däremot på min läslista, så det vore intressant att ta del av ditt omdöme när du har läst ut den! :)

Jag skulle börja med A Portrait of the Artist as a Young Man. Den är liksom "före" Ulysses, men egentligen är det mest för att den är otroligt mycket kortare och inte lika vild i sättet :D Den är liksom indelad i tre stycken med en stil i varje stycke (Ulysses har också olika stilar i varje "stycke", dvs 18 olika men eftersom det inte är indelat i kapitel utan bara byter så kan det ta en stund innan man upptäcker att det bytt ordentligt :rofl:).

Jah skulle säga att jag tyckte om A Portrait bättre än Ulysses (fast nu har inte Ulysses sjunkit in än), den var faktist riktigt intressant och man följer en person, ofta ur tredje perspektiv och får följa med på en riktigt intressant resa helt enkelt :).

Dubliners tyckte jag var riktigt bra också, men jag har bott i Dublin så den kändes liksom familjär på något sätt :)

Skriver en review här om Nana när jag är klar :)

• Gilla
Reactions: Con
Åh, Nana! Jag älskar den, hoppas du gör det också :-)

Den blir nog bok 92 på min 100 klassiker utmaning! Ulysses var 91.

Det är väldigt få böcker jag inte tyckt om på ett sätt eller annat av de 91, de enda jag kan komma ihåg på rak arm är Tristram (den kändes lite tråkig) och Barchester Towers (ja, den var liksom seg jobbig och historien i sig själv kändes väldigt....ehhh....tråkig).

Jag läser också Färjan, har läst 200 sidor varav det mesta i går. Jag brukar inte läsa skräck, men tyckte mycket om personporträtten och ville verkligen se hur det skulle gå för dem. Men i dag var jag mätt på de mörka intryck jag fått, och jag kunde inte ens läsa Ensam på Mars som jag annars läser och gillar mycket. Så det blev några kapitel i Barnmorskan i East End, väldigt jordnära och dessutom lite humoristiskt, perfekt i dag. :D Planen är absolut att fortsätta på Färjan, jag behöver nog bara lite luft mellan nattmiljöer, korridorer och icke mänskliga typer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 064
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV