Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ninnurur tror jag redan tipsat om Cressida Cowells böcker om Hicke Hiskelig? Om inte, så är det fantastiska böcker!

Jag gillar även dem om Familjen Bliss magiska bageri. Båda tipsen kanske är för något äldre böcker, men du känner ju din dotter bäst och vet om det funkar med sådana böcker.

Ytterligare en författare som jag älskar är Cornelia Funke! Bläcktriologin är så bra, men även hennes andra har sina förtjänster :up:

Diana Wynne Jones har också gjort många bra barn och ungdomsböcker med lite olika åldrar som målgrupp. Tror jag plöjde alla då utgivna böcker av henne när jag gick på mellanstadiet.
Tack! Allt det där låter ju som fantastiska böcker, bara på namnen :heart Ska göra lista till mormor som bevistar bibblan tillsammans med barnet :up: det är förövrigt barnets favvoställe, näst efter stallet :love: är ganska nöjd med min uppfostran på de planen :D

Har du nån koll på Sandvargen? Fick tips om de böckerna tidigare.

@Ninnurur Ni har väl koll på Sam och Sigge böckerna av Linn Hallberg? De har båda mina barn älskat! :D Det finns både lättläst att läsa själv och kapitelböcker! :up:

Har du nån koll på Sandvargen? Fick tips om de böckerna tidigare.
Dom har jag tyvärr noll koll på :down: men om blivit tipsad är de säkert läsvärda :)

Kom på fler böcker som jag verkligen gillade/gillar i barn- och ungdomskategorin. Alla böckerna om Redwall är fina (enda nackdelen är att det ofta äts i den och allt låter sp gott så det är svårt att inte vara bli hungrig :D), det är Brian Jaques som skrivit dem.

Coraline av Neil Gaiman är fin, men kanske lite hemsk (?), precis som Kyrkogårdsboken

Sen är jag ett stort Roald Dahl fan och jag älskar i princip alla hans böcker, men kanske framförallt Häxorna! :love:

Alla böcker om Syskonen Baudelaire är charmiga, jag blev lite trött på dem tillslut och har sett filmen för många gånger, men det är nog ett icke-problem för yngre läsare :) Lemony Snicket är författare och det är många böcker!

Åh du vet inte vad du startade @Ninnurur risken finns att jag spammar sönder tråden :D

Narnia antar jag att du redan har koll på, men ändå!

Ole Lund Kirkegaard läste vi mycket som liten, framförallt Gusten Grodslukare har fastnat i minnet.

Maria Gripe har också gjort många bra böcker och Tordyveln flyger i skymningen läser jag minst en gång om året för jag älskar den verkligen. :love:

Momo och Den oändliga historien är ju bra, men kanske om något år tippar jag på.

Sen finns ju såklart alla Tove Janssons böcker som nog inte är så mycket till barnböcker egentligen men det funkar ju helt klart och så är det helt fantastiska böcker...

Jag läser Det är någon som inte stämmer av Martina Haag, inte som hennes vanliga böcker men jag har lite svårt med att den känns väldigt personlig, även om hon har bytt ut namnen så skulle det kunna vara hennes liv hon skriver om in i minsta detalj och jag vet inte om jag vill veta så mycket personliga detaljer?
Jag har reserverat den på biblioteket av anledningen att jag vill veta så mycket personliga detaljer hehe:angel:

Visst är det ganska avkopplande ibland att läsa barn- och ungdomsböcker? @yodadog
Framförallt om dessa är välskrivna och vettiga :)
Absolut! Och det är skönt att det går så snabbt också!

Just nu har jag lite för mycket böcker på gång, så jag har lite svårt att hålla isär dem (jag är mer typen som ska läsa en eller som mest två böcker pt gången). Hur som så lyssnar jag på:
Färjan - som jag hittills gillar skarpt! Mycket bra personbeskrivningar och intressant än så länge.
Hundra omistliga ting - känns som en typisk Dillon-bok men frågan är om jag faktiskt inte tycker att det är en av de bästa. Jag gillar husbeskrivningarna :)

Läser även Lilla himlafågel som är rätt svår att komma in i, men det brukar jag tycka om Oates så det blir nog bättre. Dessutom ligger Nattåg till Lissabon kvar i bakgrunden eftersom jag inte ORKAR läsa mer än några sidor åt gången. Frustrerande som tusan för jag vill veta hur den slutar.

Nu har jag kastat mig över nästa bok som inte har med historia att göra... ;) Eller jo på sätt och vis i och för sig. Morsning och Goodbye av Magnus Härenstam. Spännande att få en liten inblick i hans liv när det känns som om man har vuxit upp med honom i tv-rutan.

Jag slukade Léon och den var ungefär lika bra som jag väntat mig. Långt ifrån något litterärt mästerverk men rätt smart, välskriven och lättläst som det brukar vara när det är den där Kallentoft som är i farten. Jag gillar!

Gav mig in på Etthundra mil av Jojo Moyes och här snackar vi lättläst bladvändare! Oerhört passande eftersom jag var på resande fot, och det var en sådan där bok som man lätt kunde plocka fram i kön till passkontrollen och lägga undan lika enkelt igen. Den var ganska förutsägbar och lite ostig sådär, men trevlig läsning i alla fall.

Försöker bestämma mig för om jag ska läsa Håkan Nessers Ewa Morenos fall eller Jo Nesbøs Snömannen härnäst... Åsikter på det?

Ni som läser barnböcker får gärna tipsa om guldkorn som jag kan läsa med min 4 och ett halvt åring :) har Katitzi, Det blåser på månen, Kastrullresan och Molly Moon på vänt, men det måste ju finnas modernare böcker än mina barndomsfavoriter tänker jag :angel:

För övrigt har jag kommit en bra bit in i första Rosengädda-boken och är typ kär! :love:
Pratar en om barnböcker kan en ju inte låta bli att prata om Pettson och Findus :love: Fina historier och fantastiska bilder!!

Pratar en om barnböcker kan en ju inte låta bli att prata om Pettson och Findus :love: Fina historier och fantastiska bilder!!
Dem kan vi utan och innan! :love: Och i somras var vi på Julita och träffade både gubbe och katt! :) Dottern pratar fortfarande om det så vi ska dit nästa sommar igen, underbara böcker och karaktärer! Bäst vid besöket var att gå på muckelrunda över hela gården :D :heart

Den här läser jag nu:
12139972_10153540260575266_5464387822651109862_o.jpg

:up:

Jag har läst ut Mysteriet på Hester Hill, trevlig och mysig för barn! Jag har även läst ut Leon, fartfylld deckare men inte något jag kommer att minnas kanske. Gillar dock böcker med tydlig koppling till väder och årstid. Hester Hill tex, det är visserligen sommar i boken men det regnar och stormar och har sig. Leon, iskall vinter. Mysigt ju!

Nu har jag börjat med ett recensionsexemplar från Pocketförlaget, Fyrtio dagar utan skugga av Olivier Truc. En deckare som utspelar sig under vintern (igen!) i Lappland. På surfplattan har jag börjat läsa Lockwood & Co 1: Den skrikande trappan av Jonathan Stroud, spökhistoria för 9-12 år som verkar riktigt lovande.

På surfplattan har jag börjat läsa Lockwood & Co 1: Den skrikande trappan av Jonathan Stroud, spökhistoria för 9-12 år som verkar riktigt lovande.
Den väntar jag fortfarande på att mitt bibliotek ska köpa in! Stroud är riktigt riktigt bra och jag ser så mycket fram emot den dagen jag kan lägga rabarber på boken :D

Igår väntade ett brev till dottern när vi kom hem, det var ett presentkort för att hämta ut en bok på bibblan! :up: Sån himla bra grej!

Själv har jag kommit en bra bit in i Rosengädda #2 och vill ha en egen get :D

Nu kommer jag med boktipsfrågor igen. Min dotter har börjat få upp läslust och jag önskar boktips! Hon läser i Harry Potter nu och fyller 10 år 1 jan. Så böcker passande en 10-åring. Har fått tips om Percy Jackson och Narnia, har ni några fler tips? :)

Glömde: hon har massor med astrid lindgren då jag prenumererade och samlade under några år.

@Mammadutt

Maria Gripe, som @Killaloe har tipsat om ovan, har skrivit fantastiska böcker som jag tror att en Harry Potter-läsare kan uppskatta, de har ofta inslag övernaturlighet och är spännande och lite kusliga i största allmänhet. Utöver Tordyveln flyger i skymningen kan jag verkligen rekommendera Agnes Cecilia: en sällsam historia och Skuggserien.

Åsa Nilsonne Ett liv att dö för. Hyfsat spännande, välskriven och inte onödigt blodig. I efterhand tycker jag inte intrigen var så trovärdig, men klart underhållande. Nu börjar jag på Tove Alsterdals senaste, Låt mig ta din hand. Gillade hennes förra och denna verkar lovande.

Jag läser Färjan av Mats Strandberg. Fick bruka lite våld på mig själv för att lägga ner den och gå på bio igår. Så spännande och välskriven. Inte alls min "stil" egentligen men jag kände på mig att jag bara måste köpa den igår.

Annars läser jag även Den osynlige mannen från Salem, och Inbox (1) av Daniel Glattauer. Och så har jag läst Jag vill bara att du gillar mig av Ingrid Olsson, och Långt ifrån kär av densamma. Jo, en novell av Sofie Sarenbrant också som heter Rum 112. Har jag nämnt Tid - livet är inte kronologiskt av Alex Schulman och Sigge Eklund? Den har jag i alla fall också läst. Och Helgonet av Carin Gerhardsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 064
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV