Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnat klart på "krigsdagböcker 1939-1845" av Astrid Lindgren. Verkligen läsvärd! En bra skildring av livet för en medelklass tvåbarnsmamma i Stockholm under kriget. Fantastiskt hur hon förutsåg vissa saker och kunde hålla sig objektiv till vissa företeelser som inte hennes samtid verkade förstå. Väldigt fascinerande hur en person som inte är författare av definition (hon blev publicerad först efter några år in i krigsfagvöckern, och då barn- och ungdomsböckerna) kan skriva med ett sånt språk, att de bara behövt fixa lite stavfel och avstavningar före publiceringen. Många intressanta tidningsklipp samt avskrivna brev från hennes arbete i brevcensuren är med i boken. Rekommenderas!
Jag älskade den när jag lyssnade på den! Ska nog se till att pappersversionen får följa med på nästa semester :)

Jag är med lite intresserad av pappersversionen, så en får alla urklipp och inte bara ett urval :)
Precis!
Om man får ge lyssningstips i samma kategori så har P3 Dokumentär gjort ett inslag som heter Tysktågen, neutraliteten och nordkalotten. Välgjort och intressant!

Nej, men jag beställde Kriget har inget kvinnligt ansikte i måndags, och lär få den i morgon, det var lite kul. Har tänkt läsa henne ända sedan jag hörde om den boken (och bläddrade i den), Bön för Tjernobyl verkar också bra. Alltså "bra" säger jag, men "drabbande" är väl annars det ord som väldigt många verkar använda i beskrivningen av hennes böcker.

Jag avslutade Ice Twins på stående fot samtidigt som jag försökte borsta håret samt ta på mig skorna för att hinna med familjen till farmor - så fångad var jag av den de sista sidorna. Den var fängslande och bra uppbyggd tycker jag, även om det i bland kändes lite överdrivet framförallt när det kom till en del av karaktärerna (tänker främst på mamman).

Nu har jag huggit tag i Leon av Mons Kallentoft och Markus Lutteman. Den är helt okej än så länge och jag vet att Kallentofts historier sällan gör mig besviken, men jag kan inte riktigt komma över mitt ogillande gentemot huvudkaraktären. Blir det inte ordning på honom snart så känns det oklart om jag orkar läsa några fler böcker i den här serien faktiskt...

Jag började bläddra i Evas döttrar, kvinnans, barnets och familjens historia av Kaari Utrio från 1984, men jag blir mest ledsen och samtidigt lite fascinerad över att hon uppenbarligen verkar anse att alla misshandlade sina barns tills man förbjöd aga... O_o "Föräldrar i forna tider saknade empati" :banghead: Tror hon på fullt allvar att det är något som har uppkommit på 1900 talet? :banghead: Jag tror att jag ska sluta läsa eländet nu för jag blir bara förbannad.

Jag fick inte min nobelprisbok i dag, eller jag tror att jag missade brevbäraren med tio sekunder och då får jag tydligen vänta till måndag med att hämta den.

I stället började jag med Ensam på Mars av Andy Weir, och den är ju skitbra!

Läst klart Jonathan Safron Foers "Extremt högt och otroligt nära". Gillade den skarpt!

Den handlar om en ung pojke som förlorat sin pappa i 9/11, och hur han och hans familj hanterar detta på sina egna sätt. Väldigt snabbläst, mysig men ändå djup :)

Och där var den utläst. Jag tycker om att hon får till miljön så bra, både den fysiska och den icke-fysiska (relationer, politik mm). Nu tror jag att alla är lästa. Krigsdagböckerna väntar härnäst.

Lyssnat på "Mördar-Anders och hans vänner" av Jonas Jonasson. Gillade den! Sjukt osannolik, kanske inte lika som hans två tidigare, men ändå ;) Betydligt bättre än "Analfabeten" i mina ögon. Någon mer som läst den?

Lyssnat på "Mördar-Anders och hans vänner" av Jonas Jonasson. Gillade den! Sjukt osannolik, kanske inte lika som hans två tidigare, men ändå ;) Betydligt bättre än "Analfabeten" i mina ögon. Någon mer som läst den?
Inte läst än men den ligger i bokhyllan på storytel! :)

Har, sist av alla, börjat på "Vassa föremål" av Gillian Flynn.. Lite rädd att den skall vara för läskig, men jag klarade ju "Gone girl" och "kvinnan på tåget", så hoppas jag överlever denna med :)

Har, sist av alla, börjat på "Vassa föremål" av Gillian Flynn.. Lite rädd att den skall vara för läskig, men jag klarade ju "Gone girl" och "kvinnan på tåget", så hoppas jag överlever denna med :)
Nähä, jag är faktiskt ännu mer sist för den ligger fortfarande i min "att läsa när jag är klar med biblioteksböckerna"-hög :D :up:

Har läst ut Anne Tylers "Ett amatöräktenskap" och blev väldigt imponerad. Smart och fängslande om kärleks- och familjerelationer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 076
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar