Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu tar jag gärna tips på de absolut bästa romanerna ni läst. Böcker som ni knappt kunnat lägga ifrån er, böcker som har varit wow. :D

Fortfarande Alice av Lisa Genova. Filmen är också bra, men boken blev jag helt knäckt av.

Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Ungdoms, men så himla pirrig kärlekshistoria!

Äntligen läst klart "Dagarna med farmor" som @Killaloe nämnde någon sida tillbaka. Tyckte den var helt ok under bokens gång, men inte särskilt spännande. Och sen kom slutet och sabbada allt. Många gånger kan ett smart slut rädda allt, men här försökte slutet vara "för smart" och föll platt i mina ögon. Passade liksom inte in...

Sträckläste i princip 100 mil idag (eftersom jag måste lämna tillbaka den till biblioteket imorgon :D) och den var helt okej. Inte direkt någon överraskning utan väldigt förutsägbar. Men som sträckläsning på kvällen funkar den utmärkt :up:

Jag skulle vilja dela med mig av två textsnuttar ur två böcker jag just nu parallelläser.

Exempel 1: The horror!

ramona_5614b61cddf2b3774ed9797c.jpg

Exempel 2: Är det mat snart?

rosen_5614b6479606ee6abdf316b2.jpg

Dottern och jag lyssnar just nu på Vi på Saltkråkan, och det är ljuvligt att lyssna på Astrids texter! Det är så enormt mycket mer än de regisserade filmerna. Vi njuter båda två! :)

Nyligen avslutat i övrigt:
Tisdagsklubben av Anna Fredriksson - helt ok bok. Lite chicklit på pensionärsnivå typ :D Huvudpersonerna är iaf 60+. Lagom avancerad lyssning. 3/5.

Solblekt av livet av Mark Levengood - Mark! :love: En mästare i tragikomik och melankoli. Underbar lyssning som får mig att fnissa rakt ut samtidigt som det är tänkvärt med bra undertoner. 5/5. Fortsätter med resten av hans böcker nu, bara för att ;)

Jag skulle vilja dela med mig av två textsnuttar ur två böcker jag just nu parallelläser.

Exempel 2: Är det mat snart?

rosen_5614b6479606ee6abdf316b2.jpg
Åh har det kommit en fortsättning på Rosengädda? :D Jag har inte riktigt kommit underfund med om jag tycker om böckerna eller om de är dåliga men jag kan inte låta bli att läsa... :rofl:

Det här är som avstavningarna i en barnbok typ! Fast lite för långa för att vara det så det blir bara avhugget och hemskt :crazy:

Ja - och jag kan inte för mitt liv föreställa mig rummet. Tre par tvåsitssoffor och bordet har bara en kortsida och... nä, jag blir tokig!

Åh har det kommit en fortsättning på Rosengädda? :D Jag har inte riktigt kommit underfund med om jag tycker om böckerna eller om de är dåliga men jag kan inte låta bli att läsa... :rofl:

Jag gillar dem skarpt. Tycker att Emma Hamberg är underbar, gillar allt hon har skrivit. Ja, jag har inte läst boken om sex för tonåringar, men allt annat :)

PS: Jag modellerade min första korta frisyr på hennes byline-bild i VeckoRevyn när jag var femton :D

Uäk! Hade aldrig orkat läsa sådant där, går ju inte att på något vis föreställa sig hur det ser ut.

Själv läser jag Än finns det hopp av Karin Wahlberg, mysigt värre och riktigt bra tycker jag.

Jag gillar dem skarpt. Tycker att Emma Hamberg är underbar, gillar allt hon har skrivit. Ja, jag har inte läst boken om sex för tonåringar, men allt annat :)

PS: Jag modellerade min första korta frisyr på hennes byline-bild i VeckoRevyn när jag var femton :D
Jag gillar hennes sätt att skriva men ibland känns handlingen så orimlig att jag har svårt att svälja det... ;) Men det kanske är jag som är för fyrkantig helt enkelt. :D

Jag gillar hennes sätt att skriva men ibland känns handlingen så orimlig att jag har svårt att svälja det... ;) Men det kanske är jag som är för fyrkantig helt enkelt. :D

Jomenvisst, man behöver ett ganska rejält mått av "suspension of disbelief". Men det tycker jag man får ha i mycket feelgood ;)

Jag är bara så förälskad i geten Bella <3

Jag har äntligen läst ut The Hanged Man! Den var bra! Nu har jag Djupa Ro och två comics som väntar på bibliotekes reservationshylla. Men först ska jag ta tag i ett recensionsexemplar: Leon av Mons Kallentoft.

Tack för alla era tips har skrivit upp de jag inte redan har i bokhyllan. :love:

Nu tar jag gärna tips på de absolut bästa romanerna ni läst. Böcker som ni knappt kunnat lägga ifrån er, böcker som har varit wow. :D

Några som jag tyckt väldigt mycket om är

American Rust av Philip Meyer (finns inte översatt till svenska)
Steglitsan av Donna Tartt
Veterinären av Gertrud Hellbrand
Skönhetens linje av Alan Hollinghurst
Händelser vid vatten av Kerstin Ekman
Ficktjuven av Sarah Waters

Jag har precis lånat några böcker av Anne Tyler som jag tror är bra också.

Under sena tonåren älskade jag Katharine Kerrs fantasyserie om landet Deverry och läste alla böckerna flera gånger. Men jag vet inte om jag skulle tycka om dem lika mycket idag.

Kolla gärna på Goodreads vad jag läst, jag heter Diskurs där också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 105
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar