Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häromdagen läste jag Glada hälsningar från Missångerträsk av Martina Haag. Lättsmält och helt okej, lite fånig dock. Mysigt med snö och vinter.

Håller fortfarande på med The Hanged Man av P.N Elrod men den blir bättre och bättre hela tiden!

Och bland annat detta köpte jag på bokmässan:
Fripassageraren av Christina Waldén, Drömbärarna av Kerstin Lundberg Hahn samt alla fyra serieromaner som är tecknade efter Stieg Larssons Millennium-trilogi.

Igår använde jag en rabattkod på Adlibris som delades ut på bokmässan till att köpa Sven Nordqvists bilder och Det som inte dödar oss av David Lagercrantz.

Och jag är himla glad för jag har ordnat skjuts till Ikea så jag kan köpa en ny bokhylla;)

Jag tyckte den var lite seg i början men den blev den bättre! Så för mig var den enklare att komma igenom än både Främlingen i huset och Nattvakten. Men den är inte som Ficktjuven som jag tycker är hennes bästa :up: :)
Ficktjuven gillade jag också bättre än Kyssa sammet! Den och den om väninnorna under kriget tycker jag bäst om av Waters. (Är det Nattvakten?)

Jag har börjat på Alkemistens dotter av Carl-Michael Edenborg. En recensent beskrev den som en svensk Kill Bill från 1700-talet. Låter som något i min smak.

Kommer inte ihåg om jag har skrivit det men jag har just läst ut A Little Life av Hanya Yanagihara. Helt fantastisk! Och sorglig.

Har även lånat hem Hyresgästerna av Sarah Waters. Ser mycket fram emot att läsa den.

Jag har börjat på Alkemistens dotter av Carl-Michael Edenborg. En recensent beskrev den som en svensk Kill Bill från 1700-talet. Låter som något i min smak.
Åh den har jag tänkt att jag ska läsa ett tag! Verkar vara en väldigt läsvärd bok, så jag ser mycket fram emot en recension :)

Okej, kommer snart hoppas jag!

Jag gillar att läsa tidningsrecensioner av en bok innan jag läser den, och läste i detta fallet bl a SvDs recension som var totalt knasig. Recensenten drev tesen att att storyn är en kopia av historien om Smurfan i smurfarna. Smurfan skapades av trollkaren Gargamel och skickades från början ut för att ta kål på smurfarna men blev sedan snäll osv.

:rofl:

Köpte äntligen The girl on the train (kunde inte komma hem tomhänt från bokmässan:D); hoppas nu att den är bra. Köpte också två franska böcker lite på vinst och förlust. De hade fått någon sorts pris, båda två. Tyvärr visade sig den ena vara något slags romantisk komedi, vilket inte är favoritgenren. Får väl ge den en chans ändå. Jag tror den heter En engelsman i Paris eller något liknande på svenska.

Tyvärr visade sig den ena vara något slags romantisk komedi, vilket inte är favoritgenren. Får väl ge den en chans ändå. Jag tror den heter En engelsman i Paris eller något liknande på svenska.
Den var inte särskilt rolig eller romantisk heller för den delen ;) Lite småsöt på sina håll kanske men jag satt varken och skrattade eller snyftade när jag läste ;) Recepten i slutet av boken verkar dock vara bra :D

Den är långt från fantastisk den boken. Men den funkar suveränt som "läsa medan man sitter och äter kakor på nåt café"-bok Får spara den till nån resa då.
OT-fråga: Talar du helt flytande franska? :)
Min franska är väldigt god, framförallt när det gäller förståelsen. När jag pratar gör jag misstag ibland, vilket roar mina franska vänner. :D Jag har pluggat ganska många poäng.

Min franska är väldigt god, framförallt när det gäller förståelsen. När jag pratar gör jag misstag ibland, vilket roar mina franska vänner. :D Jag har pluggat ganska många poäng.
Vad häftigt! :) Jag har gett upp min franska tyvärr, så avundas dem som faktiskt behärskar språket.

Synd att du känner att du gett gett upp. Är det för alltid? Men du har väl gett dig på spanska istället? Det kan inte jag....
Det är nog för ett tag i alla fall. Och ja, nu talar jag spanska och jobbar med den så då måste jag koppla bort franskan helt, annars rör jag bara ihop det. Sen har jag nån form av galen idé om att läsa farsi när min spanska är så bra som jag vill ha den :D.

Ursäkta språksidospåret, var bara så kul att se nån mer som läser böcker på annat språk än svenska och engelska :).

Jag har också pluggat väldigt många poäng franska och har läst mycket fransk skönlitteratur på franska (tyvärr har jag aldrig lyckats skaffa några franska vänner). Nu var det dock ganska många år sedan jag läste något på franska, det går långsammare för mig än att läsa på svenska och engelska och jag har dåligt tålamod och jag har dessutom ingen koll på aktuella böcker.

Apropå franska litteraturpriser, visst finns det en uppsjö såna? Känns som att var och varannan bok har vunnit pris.

Litteraturen står ju högt i Frankrike så , ja, det finns många pris med högt anseende. Kommer bara på Prix Goncourt, Prix Femina och Akademins pris just nu, men det finns fler.

Jag läser ju också långsammare på franska, men jag läser för fort annars, så det är antagligen bra. Försöker varva lite lättare böcker med de svåra, det hjälper en del. Fick t ex en fransk deckare som utspelar sig i norska Lappland (!) av min väninna, eftersom hon gillade den. Jag var måttligt imponerad, men det var lite kul att läsa den. Och inte så svårt, då. :)

Det är nog för ett tag i alla fall. Och ja, nu talar jag spanska och jobbar med den så då måste jag koppla bort franskan helt, annars rör jag bara ihop det. Sen har jag nån form av galen idé om att läsa farsi när min spanska är så bra som jag vill ha den :D.

Ursäkta språksidospåret, var bara så kul att se nån mer som läser böcker på annat språk än svenska och engelska :).
Jag har skaffat Modern fransk grammatik att läsa när jag inte kan sova - så igår natt låg jag och tragglade bestämd och obestämd artikel.

Jag följer mest den här tråden för sedan när jag kommer igång och läser igen. Just nu har jag börjat på Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Bra men ledsen. Och på tunnelbanan Earth's Deep History av Rudwick.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 746
· Visningar
85 161
Senast: Iamia
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar