Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste klart Håkan Nessers Elva dagar i Berlin i går kväll. Nesser har länge tillhört mina favoriter och jag har nog läst alla hans böcker. Den här gången blev jag besviken! Boken är lättläst, men tilltalet nästan fånigt och massor med trådar lämnas lösa på ett irriterande sätt. Det känns som om han velat leka och ha kul men han lämnar läsaren i sticket.

Då kanske det inte bara är mitt fel! :D Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag gillar inte någon av karaktärerna i boken som personer och är inte det minsta nyfiken på vad som händer med den.. Knepigt.
Nej precis! Sen hade iaf jag vant mig att det skall vara hundar med i hennes böcker ;)

Jag har läst en del de senaste dagarna, såsom...

Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson - bra chicklit!
Hej vacker av Ann-Helén Laestadius - del 2 av 4 om en flicka som är till hälften same och får kontakt med en samekille. Mycket intressant och välskrivet, belyser samekulturen som i alla fall jag har otroligt dålig koll på. Ser fram emot resterande böcker!
Amanda och Axel av Katerina Janouch - del fyra i en serie, de tidigare heter Amandas bok, Sagas bok och Jonnas bok. Handlar mycket om första sexet. Jag är väldigt glad att Facebook inte fanns när jag gick på högstadiet...!
En sannolik historia av Karin Alvtegen. Tja. Jag gillar verkligen hennes andra böcker men jag tyckte att denna var lite tråkig. Föredrar hennes spänningsromaner.
Berts fejsbok av Anders Jacobsson och Sören Olsson - jag gillade Bert och Sune när jag var liten och tänkte att det här kunde väl vara kul. Och det var det... väl. Vissa bitar hysteriskt roliga, men nja.
Sex and the mammaliv av Hannah Widell - jodå, ganska intressant. Fast gravt, gravt missbruk av ordet "härlig".
Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson - jaa, jag vet inte riktigt vad jag tycker i ärlighetens namn. Delvis jättebra, delvis... nja, lite konstig och inte nödvändigtvis på ett bra sätt.

Nu läser jag Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper - är mycket förtjust i honom - och Segel av sten av Åke Edwardson, som jag också är förtjust i. Sedan tänkte jag läsa Sune i Ullared också :D

Hej booklovers! Jag ska snart på loppisrunda och vill ha inspiration vad jag ska spana efter. Just nu läser jag Donna Tartt "Den hemliga historien" och blev väldigt glad i den. Jag skulle gärna ha tips på liknande typ av böcker. Har börjat få tillbaka läslust och läsförmågan igen wieeee :banana:

Hej booklovers! Jag ska snart på loppisrunda och vill ha inspiration vad jag ska spana efter. Just nu läser jag Donna Tartt "Den hemliga historien" och blev väldigt glad i den. Jag skulle gärna ha tips på liknande typ av böcker. Har börjat få tillbaka läslust och läsförmågan igen wieeee :banana:

Tartts "Steglitsan" är ju väldigt bra också men kanske inte så lik "Den hemliga historien". Ska fundera på om jag kommer på några liknande.

Jag har läst en del de senaste dagarna, såsom...

Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson - bra chicklit!

Gillade också! Hoppa uppföljaren är dock min rekommendation. ;)

KL

Har nyligen läst Inte gå under av Malin Hedin. Rätt dyster skildring av läraryrket, men jag tyckte om den. Har märkt att jag gillar yrkesskildringar överlag, är det en genre tro?

Tyvärr, jag har gått igenom min bokhylla på Goodreads men kan inte hitta något liknande (typ college, hemligt sällskap, mord...)

Jag gillade verkligen Dagarna med farmor. Tyckte det var en fin om än lite vemodig berättelse.

Påbörjade även Croissant till frukost och såhär halvvägs i boken kan jag mest konstatera att den inte är särskilt bra. Tråkigt språk, osympatiska personer och rätt så menlös i det stora hela :o :down:

Klar med Croissants till frukost och jag vet inte om jag tyckte den blev så mycket bättre. Kanske att slutet var något över förväntan men annars står jag fast vid att den inte var särskilt bra. Jag tänker lite att författaren vill något bra med tanke på ämnesvalet (barnlöshet) men det blir liksom inte rätt utan mest klyschigt och fel. :(

Klar med Croissants till frukost och jag vet inte om jag tyckte den blev så mycket bättre. Kanske att slutet var något över förväntan men annars står jag fast vid att den inte var särskilt bra. Jag tänker lite att författaren vill något bra med tanke på ämnesvalet (barnlöshet) men det blir liksom inte rätt utan mest klyschigt och fel. :(

Jag störde mig sjukt mycket på huvudpersonerna. Shit, så självupptagna de var!

Nu är jag klar med Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper. Han är för jäkla bra.

Läst Män förklarar saker för mig sedan mitt senaste inlägg. Intressant och viktig bok, men jag kan ärligt säga att jag faktiskt inte fattade vissa partier och då blir det ju inte fullt lika intressant. Men ha, i det stora hela en bok som ändå fler borde läsa tycker jag.

Jag har äntligen läst Bukeromanen Du och jag och vi av Pia Hagmar! Sannerligen på tiden, gillade mycket även om jag blev irriterad på huvudpersonerna av och till. Men det är sannolikt meningen ;)

Annars har jag läst Lisa för själen av Sisela Lindblom, och Sune i Grekland och Bert och datadejten av Anders Jacobsson och Sören Olsson. De två sistnämnda ypperliga att läsa på mobilen i seminarieköerna på Bokmässan ;)

Ny läser jag Segel av sten av Åke Edwardson (går långsamt) parallellt med Kallocain av Karin Boye och Ramona av Marta Söderberg, som jag lyssnade på på ett seminarium om mörker i ungdomslitteraturen igår eftermiddags.

Jag läser Herman Lindqvists Våra Kolonier- de vi hade och de som aldrig blev av. Rätt intressant läsning om man är intresserad av historia, men det är ju ingen roman. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 747
· Visningar
85 226
Senast: Piglet
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar