Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häromdagen läste jag Glada hälsningar från Missångerträsk av Martina Haag. Lättsmält och helt okej, lite fånig dock. Mysigt med snö och vinter.

Den läste jag igår. Såg andra Maze Runner-filmen på bio i fredags och då visades reklam för Missångerträsk-filmen. Mitt biosällskap ville gå och se den och jag behövde läsa något lättsmält så jag lånade den som e-bok. Lättsmält men i lite väl halsbrytande tempo tyckte jag bitvis. Är inte så jätteimponerad av de böcker jag tidigare läst av Haag men den här var okej, typ.

Läser annars fortfarande Cobra av Deon Meyer samt Lärobok i nordsamiska.

Jag läser ju också långsammare på franska, men jag läser för fort annars, så det är antagligen bra. Försöker varva lite lättare böcker med de svåra, det hjälper en del.

Nu läser jag på franska men på finska. Vilket också går långsammare (läser som du rätt snabbt annars), när jag på riktigt tog tag i projekt läsa skönlitteratur på finska var det riktigt jobbigt och tog emot rätt mycket. Läste dock en del Harlequin varvat med aningen mer krävande böcker vilket hjälpte mycket. Nu går det mycket lättare men jag märker att jag måste hålla igång det hela tiden för att det inte ska gå långsammare igen (jag pratar alltså finska varje dag men läser inte lika mycket). Det är som kondition, en färskvara.

Har precis läst ut Dirigenten från Sankt Petersburg.

Mycket var förutsägbart eftersom det las ut lite för många övertydliga ledtrådar till vad som skulle hända, något annat som irriterade var att karaktärerna frustrerande länge missade helt uppenbara samband. Den var ändå trots det rätt spännande och svår att lägga ifrån sig så jag kommer nog läsa uppföljaren Handlaren från Omsk härnäst.

Färdig med The Girl on the Train. Bästa spänningsromanen sedan Gone Girl!
Rekommenderas!

Har börjat på den franska boken, som vid närmare besiktning visade sig vara översatt från tyska.... och handlar alltså om en engelsman i Paris. :confused::eek: Ingen sensation hittills.

Tre koppar choklad hade helt klart sina stunder. Mycket annorlunda i upplägg jämfört med många böcker jag läser (om än inte unikt). Välskriven och den känns tämligen autentisk (och jag kan tänka mig att den är intressant att läsa ur ett spanskt perspektiv, typ för dig @niphredil ?). Dock blir jag frustrerad för jag vill veta mer! De olika delarna tar slut alldeles för fort och det är sjukt frustrerande när handlingen byter fokus.

@Killaloe Tusen tack för tipset! Ska absolut läsa den vid tillfälle (dvs när jag är klar med min kurs eftersom vi läser så mycket skönlitterärt redan) :).
Attans, originalet är ju på katalanska :( Oh well, kan läsa den på svenska. Är språket bra i boken tycker du?

@Killaloe Tusen tack för tipset! Ska absolut läsa den vid tillfälle (dvs när jag är klar med min kurs eftersom vi läser så mycket skönlitterärt redan) :).
Attans, originalet är ju på katalanska :( Oh well, kan läsa den på svenska. Är språket bra i boken tycker du?
Ja men jag tycker absolut att språket är bra. Eller, jag har inte tänkt så mycket på det vilket betyder att det inte är dåligt iaf :D :up: (det var bra flyt och kändes välarbetat tycker jag) men trist att originalet är på katalanska, jag utgick från att den var på spanska :down:

Jag har läst Ramona av Marta Söderberg, som jag lyssnade på på ett seminarium på Mässan i söndags. Mycket bra, väldigt stark.

Åh den har jag tänkt att jag ska läsa ett tag! Verkar vara en väldigt läsvärd bok, så jag ser mycket fram emot en recension :)

Nu är boken utläst och den var absolut läsvärd tycker jag. Lite goth-stämning sådär. Slutet gillade jag dock inte.

Jag kom att tänka på Marisha Pessls nästa, @Mammadutt

Nattfilm tänkte jag faktiskt också tipsa om eftersom jag håller med dig om att böckerna påminde om varandra, men avstod eftersom den inte var någon stor favorit. Jag har nog blivit för vuxen för de där "mystiska" (som jag tyckte att det fanns massor av i boken, det beror såklart på vad man menar med det), tror jag hade tyckt mer om den om jag läste när jag var i tjugoårsåldern eller så.

@Mammadutt gör ett försök med den! den har blivit väldigt populär och omskriven.

Nattfilm tänkte jag faktiskt också tipsa om eftersom jag håller med dig om att böckerna påminde om varandra, men avstod eftersom den inte var någon stor favorit. Jag har nog blivit för vuxen för de där "mystiska" (som jag tyckte att det fanns massor av i boken, det beror såklart på vad man menar med det), tror jag hade tyckt mer om den om jag läste när jag var i tjugoårsåldern eller så.

@Mammadutt gör ett försök med den! den har blivit väldigt populär och omskriven.
Var inte Nattfilm mer en rak deckare?

Jag LÄNGTAR tills Marisha Pessl skriver något tyngre, något om "livet". Jag gillade Katastroffysik, däremot inte Nattfilm sådär särskilt - men jäklar vad begåvad hon är.

Var inte Nattfilm mer en rak deckare?

Jag LÄNGTAR tills Marisha Pessl skriver något tyngre, något om "livet". Jag gillade Katastroffysik, däremot inte Nattfilm sådär särskilt - men jäklar vad begåvad hon är.

Nej, jag tyckte inte det i alla fall. Den mytomspunna regissören, effekterna hans film hade på människor, oklarheter kring vad som pågått på hans slott osv. GP skrev såhär:

"Läskiga barn, präster och hus på landet, svartkonst och djävulsbesvärjelser, mentalsjukhus, försvinnanden … att vi aldrig egentligen kan känna någon annan … och tänk om filmernas mord skett på riktigt? Den luddiga gränsen mellan verklighet och illusion är återkommande."

Nej, jag tyckte nog inte det i alla fall. Den mytomspunna regissören, effekterna hans film hade på människor, oklarheter kring vad som pågått på hans slott osv. GP skrev såhär:

"Läskiga barn, präster och hus på landet, svartkonst och djävulsbesvärjelser, mentalsjukhus, försvinnanden … att vi aldrig egentligen kan känna någon annan … och tänk om filmernas mord skett på riktigt? Den luddiga gränsen mellan verklighet och illusion är återkommande."
Aha. Så läste inte jag den. Men det kanske berodde på att den inte engagerade mig riktigt, jag var mest upptagen av hur jäkla skicklig hon är. Men som du (eller GP :D) beskriver den så kanske den kan passa vad @Mammadutt är ute efter.

Ja men jag tycker absolut att språket är bra. Eller, jag har inte tänkt så mycket på det vilket betyder att det inte är dåligt iaf :D :up: (det var bra flyt och kändes välarbetat tycker jag) men trist att originalet är på katalanska, jag utgick från att den var på spanska :down:
Super! Och ja, det var lite synd att jag inte kan läsa originalet men jag kan ju alltid läsa den översatt till spanska. Det får bli min belöning när studierna är klara :). Jättetack för tipset!

@Killaloe Jag läste om den nu - den verkar ju superintressant! Åh, en riktig niphredil-bok tror jag :) Jättetack verkligen för tipset, kan knappt vänta :D

Kastar mig in i tråden nu när jag har tid/ork att lyssna på böcker igen :)
Senast avverkade:
Go set a watchman av Harper Lee - bra, men inte lika bra som To kill a mockingbird. Det märks på språket att den här är skriven först. Men den är fortfarande en bok som alla bör läsa tycker jag! 4/5

Av skuggor märkt av Marianne Cedervall - första boken i vad som ska bli en serie av deckare. Mysig och lite klurig deckare som utspelar sig bland hästar i en liten gotländsk by. Trevlig läsning! Jag ser fram emot fler böcker i serien. 4/5

Små smulor av kärlek av Anouska Knight - en pussbok som vi kallar det i familjen, dvs utgiven av Harlequin :D Således ingen högkvalitativ roman men helt ok tidsfördriv! 2,5/5

Tack för alla era tips har skrivit upp de jag inte redan har i bokhyllan. :love:

Nu tar jag gärna tips på de absolut bästa romanerna ni läst. Böcker som ni knappt kunnat lägga ifrån er, böcker som har varit wow. :D

Läser just nu Skärvor av ett liv av Hédi Fried när jag är nedbäddad i sängen, pojken som överlevde av Dave Peltzer när jag ligger i badet samt så lyssnar jag mellan det på böckerna som är skrivna av Cathy Glass på Storytel, just nu inne på den tredje boken: the night the angels came.

Jag är ju uppenbarligen för en viss typ av böcker men är det någon författare som skriver bra så är det Cathy Glass. Kan lätt få 5-6 timmar att gå snabbt genom att lyssna på hennes böcker. Fängslande, sanna historier om barn hon haft då hon är (eller har) fostermamma. Gillar man sådana böcker kan jag rekommendera hennes böcker :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 746
· Visningar
85 131
Senast: Iamia
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar