Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst ut Anne Tylers "Ett amatöräktenskap" och blev väldigt imponerad. Smart och fängslande om kärleks- och familjerelationer.
Åh, jag läste precis hennes Påminnerskan och tyckte den mest var märklig, men då ska jag kanske inte ge upp henne riktigt än? :)

Jag blev så glad när jag igår såg att Philipp Meyers bok American Rust som jag tyckte så mycket om nu finns i svensk översättning under namnet En amerikansk förlust. Låna!!

Jag har läst - förlåt om jag upprepar mig...:
Ramona av Marta Söderberg
Ödesgudinnan på Salong d'Amour av Anna Jansson
Diamantmysteriet, Hotellmysteriet och Cirkusmysteriet av Martin Widmark (Lassemajas detektivbyrå)
Balladen om Sandra Ess av Cannie Möller
Vårjakt i Rosengädda av Emma Hamberg
Hitta hem av Ann-Helén Laestadius
Iskall hämnd av Ramona Fransson
Flickvännen av Karolina Ramqvist
Långt ifrån cool av Ingrid Olsson
Tigerkvinnan av Katerina Janouch
Vi måste sluta ses på det här sättet av Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo
Sekten på Dimön av Mariette Lindstein
Badortsmysteriet av Agatha Christie
8 saker du aldrig vågar göra av Moa Eriksson Sandberg och Eva Susso
Den vita staden av Karolina Ramqvist (ska gå och lyssna när hon pratar om den på Lundby Bibliotek ikväll :))

Nu - Tid - livet är inte kronologiskt av Alex Schulman och Sigge Eklund, och Helgonet av Carin Gerhardsen.

@Anna vad roligt! Av de du räknar upp har jag läst Karolina Ramqvists båda. Och kanske Badortsmysteriet någon gång i tidiga tonåren.

Är det någon av de övriga som du särskilt rekommenderar?

@Anna vad roligt! Av de du räknar upp har jag läst Karolina Ramqvists båda. Och kanske Badortsmysteriet någon gång i tidiga tonåren.

Är det någon av de övriga som du särskilt rekommenderar?

Laestadius böcker är bra - de är de två senaste (eller sista?) i en serie om en tonårstjej med samiskt påbrå. Hon bor i Solna men träffar en samisk kille när hon hälsar på morföräldrarna i Soppero, på den vägen är det. De är jättefina.

Ödesgudinnan på Salong d'Amour gillade jag skarpt! Har läst de flesta Maria Wern-böckerna och blev glad när Anna Jansson skulle skriva feelgood. Rolig och varm.

8 saker du aldrig vågar göra var också riktigt bra. Handlar om fyra tuffa tonårstjejer, mycket olika varann.

Själv håller jag på med Anne Tylers Förr när vi var unga. Jag gillar Tyler, i alla fall den här och den andra jag läst (Ett amatöräktenskap), hon skriver om livet och familje- och kärleksrelationer på ett odramatiskt, lågmält och rätt lättläst sätt. Ingen drama eller tragik à la Richard Yates, Ian McEwan eller Joyce Carol Oates. Men efter den här så blir det nog en Tylerpaus, jag är sugen på något annat.

Jag har lånat om Odinsbarn (hyllad norsk fantasy som tydligen ska vara nyskapande) flera gånger men inte kommit igång med den. Först blev jag irriterad på mig själv men sen kom jag på att det faktiskt måste få vara helt ok att vilja läsa olika slags böcker vid olika tidpunkter. Just nu är jag inne i ett "vanlig roman"-flow. Fantasy-flowet infinner sig nog såsmåningom och gör det inte så får det också vara ok.

Idag har jag läst Drakar i Globen (för 6-9 år) av Martin Olczak och Anna Sandler, Hjärta av damm (för 9-12 år) av Ingelin Angerborn och börjat på Mysteriet på Hester Hill (också 9-12 tror jag) av Kristina Ohlsson. Gillar barnböcker!

I övrigt fortsätter jag läsa Leon av Kallentoft och Lutteman, och lyssna på The Aeronauts Windlass av Jim Butcher:)

Jag läser: Den tidlösa pedagogiken - Tomas Kroksmark.
Frågan är om jag någonsin kommer att kunna läsa och tycka om skönlitteratur igen?

Jag läser Det är någon som inte stämmer av Martina Haag, inte som hennes vanliga böcker men jag har lite svårt med att den känns väldigt personlig, även om hon har bytt ut namnen så skulle det kunna vara hennes liv hon skriver om in i minsta detalj och jag vet inte om jag vill veta så mycket personliga detaljer?

Lyssnat färdigt på "Vassa föremål" av Gillian Flynn. Tyckte den var riktigt bra! Karaktärerna var mångfacetterade och riktigt läbbiga emellanåt. Tycker inte att upplösningen var särskilt oväntad, men det gör mig inget. Är inte van vid att vara "på rätt spår" i sådana här böcker ;)

Blir spännande att se vad @Killaloe tycker sen med!

Ni som läser barnböcker får gärna tipsa om guldkorn som jag kan läsa med min 4 och ett halvt åring :) har Katitzi, Det blåser på månen, Kastrullresan och Molly Moon på vänt, men det måste ju finnas modernare böcker än mina barndomsfavoriter tänker jag :angel:

För övrigt har jag kommit en bra bit in i första Rosengädda-boken och är typ kär! :love:

Ni som läser barnböcker får gärna tipsa om guldkorn som jag kan läsa med min 4 och ett halvt åring :) har Katitzi, Det blåser på månen, Kastrullresan och Molly Moon på vänt, men det måste ju finnas modernare böcker än mina barndomsfavoriter tänker jag :angel:

För övrigt har jag kommit en bra bit in i första Rosengädda-boken och är typ kär! :love:

Jag (har inte barn själv men) är väldigt förtjust i Pija Lindenbaums Gittan-böcker. Och även andra böcker av henne. Och Per Gustavssons prinsess- och prinsböcker. En prinsessa som inte drar sig för att hjälpa till och putta bussen som fastnat i ett dike (eller vad det var). :)

Jag (har inte barn själv men) är väldigt förtjust i Pija Lindenbaums Gittan-böcker. Och även andra böcker av henne. Och Per Gustavssons prinsess- och prinsböcker. En prinsessa som inte drar sig för att hjälpa till och putta bussen som fastnat i ett dike (eller vad det var). :)
Gittan och gråvargarna(?) har vi! Men har knappt läst den av nån anledning. De andra ska jag kolla upp!
Det måste inte vara anpassat för småbarn, hon är precis som jag och ligger före sin ålder litteraturmässigt. Läser versaler nästan helt nu, och i viss mån gemener. Får se om hon slår mig, jag läste min första Vitnos helt själv när jag var 6 och vid 9 hade jag tagit mig igenom Djungelboken, dvs Rudyard Kiplings original ;)

@Ninnurur tror jag redan tipsat om Cressida Cowells böcker om Hicke Hiskelig? Om inte, så är det fantastiska böcker!

Jag gillar även dem om Familjen Bliss magiska bageri. Båda tipsen kanske är för något äldre böcker, men du känner ju din dotter bäst och vet om det funkar med sådana böcker.

Ytterligare en författare som jag älskar är Cornelia Funke! Bläcktriologin är så bra, men även hennes andra har sina förtjänster :up:

Diana Wynne Jones har också gjort många bra barn och ungdomsböcker med lite olika åldrar som målgrupp. Tror jag plöjde alla då utgivna böcker av henne när jag gick på mellanstadiet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 076
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar