Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Rumpnissen Rekommenderar verkligen böcker ur The Tudor Court-serien av Philippa Gregory. Den andra systern Boleyn är nog den bästa i serien, men de andra är läsvärda också. The observations (Jane Harris) och The girl you left behind (Jojo Moyes) har också intressanta historier. Läser du dom på svenska heter dom Iakttagelserna: En gatflickas berättelse och Sophies historia. Firestorm/Eldhärjad av Tamara McKinley tipsar jag också om.

@Rumpnissen Rekommenderar verkligen böcker ur The Tudor Court-serien av Philippa Gregory. Den andra systern Boleyn är nog den bästa i serien, men de andra är läsvärda också. The observations (Jane Harris) och The girl you left behind (Jojo Moyes) har också intressanta historier. Läser du dom på svenska heter dom Iakttagelserna: En gatflickas berättelse och Sophies historia. Firestorm/Eldhärjad av Tamara McKinley tipsar jag också om.
Fast Sofies historia är väl hennes nästa bok, och inte översättningen på "me before you". Hade för mig att den heter "livet efter dig" eller dyl på svenska....

Det är knepigt, det där. Trots att Ester får en att öppna ögonen för hur skruvat det där beteendet är, så verkar Lena Andersson alltså tycka att åtminstone en del av det är helt "normalt" :confused:
Ja! Mycket mångbottnat. Det är sällan jag funderar över författaren så här, men i det här fallet kan jag inte låta bli.

Jag tycker att det där obegripliga som hon pekar på, är ungefär lika (o)begripligt som att jag inte direkt vill fika med tex dig hela tiden, men mycket gärna lite då och då.

Sådär, nu har jag läst Egenmäktigt förfarande och ska smälta intrycken en stund. Jag är inte på religiös-nivån men uppskattade absolut boken både för dess innehåll, personporträtt och språk.

Inte minst språket var som att gå från den slafsiga snabbmat man proppas med dagligen från tidningar och sociala medier, till en genomtänkt närande slow-food i en precis lagom stor portion. Utan att det blev så där överpretentiöst svårläst. Det var mycket behagligt.

Jag är också väldigt förtjust i titeln. :) Däremot så är egenmäktigt förfarande ett trist och så gott som alltid ospännande brott, men nu hajar jag till varje gång jag snubblar över den rubriceringen och tänker "men, det är ju en bok?!". En festlig bieffekt. Men juridiken och straffrätten har en del potentiella boktitlar. Jag väntar nu med spänning på att någon ska använda "Undandräkt" som titel, det är språkligt sett den snyggaste brottsrubricering jag vet.

@Killaloe - The other Boleyn girl är verkligen bra!

Jag kommer inte riktigt någon vart med Utan personligt ansvar, men jag tänker mig något av en läsdag imorgon.

I någon intervju sa hon någonting om att det är en regel att man inte uppmuntrar någon som man ändå inte är lika intresserad av, det lär man sig ju redan som tonåring. Är det? tänkte jag. Och gör man?
Jag är konstig då, för det är inte konstigt för mig :). Varför ska man uppmuntra någon när man inte är intresserad? Hur tänker du och @Petruska? Det skulle jag vilja veta, för det begriper jag inte. (Med tillägget att jag undrar, inte kritiserar :up:)

Vad jag längtar efter att få läsa själv! Har du kommit längre i den nu?

Jag är klar med Läsarna i Broken Wheel rekommenderar och det var en väldigt söt historia. Slutet kändes väl lite hafsigt och som att författaren fick lite bråttom att sy ihop berättelsen innan den blev för lång, men jag gillar den :)

Jag är konstig då, för det är inte konstigt för mig :). Varför ska man uppmuntra någon när man inte är intresserad? Hur tänker du och @Petruska? Det skulle jag vilja veta, för det begriper jag inte. (Med tillägget att jag undrar, inte kritiserar :up:)

Vad jag längtar efter att få läsa själv! Har du kommit längre i den nu?
Det beror nog mest på vad som räknas som uppmuntran. Om y tycker sig ha ett ons med x och x då känner sig uppmuntrad, vilket ansvar har y?

Plus att det är lite meningslöst att förvänta sig att andra ska ta ansvar för ens känslor.

Det beror nog mest på vad som räknas som uppmuntran. Om y tycker sig ha ett ons med x och x då känner sig uppmuntrad, vilket ansvar har y?

Plus att det är lite meningslöst att förvänta sig att andra ska ta ansvar för ens känslor.
Aha, var det så enkelt. Då är jag med.

Minns inte; hade du läst Egenmäktigt...?

Chosen by a horse av Susan Richards.
Det går ju inte annat än att älska den här boken. Igenkänningsfaktorn är gigantisk för alla som levt ett hästliv.

Jag läser Den glömda trädgården och är helt fast nu när jag kommit in i den (den börjar något rörigt). Så nu har jag precis lagt ifrån mig boken för jag borde sova, men egentligen vill jag bara sträckläsa!

Jag läser Den glömda trädgården och är helt fast nu när jag kommit in i den (den börjar något rörigt). Så nu har jag precis lagt ifrån mig boken för jag borde sova, men egentligen vill jag bara sträckläsa!

Den är ju helt underbar, jag var helt förlorad i den när jag läste den!

Jag har äntligen läst ut ...och bli ett vackert lik av Maria Hede och okej, den växte på mig, det gjorde den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 757
· Visningar
85 810
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar