Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jakten på Kapten Klänning.
Alltså... historien är ju så osannolik att hade det varit ett filmmanus hade filmen sågats pga. trovärdigheten.
Den består också av offer. Jag önskar att någon annan än en polis skrivit ner den. Alla detaljer gör det bara vidrigt. Ett övergrepp till på flickorna. Det är inte detaljerna som behöver komma fram. Det är livsödena.

Efter många år av för mycket kurslitteratur har jag äntligen fått lust att läsa igen, jag brukade vara en riktig bokslukare innan jag började plugga.

Hittade mina gamla böcker om Bridget Jones när jag höll på att flytta och kan ju säga att jag verkligen har fått ett annat intryck av dem nu än när jag läste dem senast för över 10 år sedan.
I förra veckan fick jag hem The Sleeper and the Spindle av Neil Gaiman så nu får den komma emellan.

Jakten på Kapten Klänning.
Alltså... historien är ju så osannolik att hade det varit ett filmmanus hade filmen sågats pga. trovärdigheten.
Den består också av offer. Jag önskar att någon annan än en polis skrivit ner den. Alla detaljer gör det bara vidrigt. Ett övergrepp till på flickorna. Det är inte detaljerna som behöver komma fram. Det är livsödena.

Jag blev nog berörd av en enda grej med den: att den var så dålig. Jag fattar inte riktigt hur han fick den utgiven. Vilken professionell skribent/författare som helst hade kunnat göra det bättre. Det behövdes någon med distans till fallet, inte nån med så stark känslomässig koppling.
Här verkar både han och förlaget ha tänkt tvärtom.

Har lyckats läsa lite annat än kurslitteratur de senaste dagarna och har börjat på typ tre olika böcker jag haft liggandes hemma men drabbats av rastlöshet och inte riktigt fastnat. Nu har jag tagit till mitt standardknep för att palla och dykt ner i tonårslitteratur :D.
Hittade John Greens "Looking for Alaska" på loppis i somras innan jag ens läst "The fault in our stars" och kom nu plötsligt på att jag inte läst den än och att det kändes väldigt lockande. Har läst kanske 100 sidor; än så länge absolut ingen The fault, men bra.

Har just andäktigt öppnat Utan personligt ansvar.

Njuter först ett perfekt recensionsklipp om Egenmäktigt förfarande på omslaget. SvD: "Det är en avskalad och exakt bok med formuleringar som man vill klippa ut och hänga upp på väggen för att påminna om hur livet kan vara." Exakt! Exakt så tyckte jag också.

Så börjar jag läsa lite oroligt, jag är rädd att Ester inte håller för en historia till, är rädd att hon ska ha tappat fräschören.

Men redan på andra sidan efter prologen blir jag glad igen. Ester har skrivit en pjäs. "Stycket hette Tresamhet och var en sorgsen betraktelse över kärlekens våndor. Ester Nilssons intention hade varit psykologisk realism och som hon såg saken hade hon åstadkommit just det, men kritiken skulle komma att ta den för absurdism."

Jamenvisst! Det kunde lika gärna gälla för Egenmäktigt förfarande. Om en meta-ester läste om Ester hade hon kallat det psykologisk realism, medan andra skulle se det som absurdism.

Go Ester! :love:

@Rumpnissen
Har du läst Påven Johanna? Det tyckte jag var en himla bra roman.

Eller någon av Philippa Gregorys böcker om det engelska hovet?

Är det någon särskild epok du vill läsa om? Och vad är "för tunga" böcker? :)[/QUOTE
@Rumpnissen
Har du läst Påven Johanna? Det tyckte jag var en himla bra roman.

Eller någon av Philippa Gregorys böcker om det engelska hovet?

Är det någon särskild epok du vill läsa om? Och vad är "för tunga" böcker? :)
Bra tips, den har jag inte läst. Ingen särskild epok, från 50-talet och bakåt typ.

Jag vill att det framförallt ska vara en spännande och gripande historia och intresserande språk och att den historiska skildringen är sekundär, eller hur jag nu ska förklara.

Har just andäktigt öppnat Utan personligt ansvar.

Jag har i alla fall noterat den till min nästa adlibris-beställning.

Lena Andersson blir bara mer och mer obegriplig. På radion i veckan har jag bland annat hört henne dela Esters känsla av att det är obegripligt att den här älskaren inte lämnar sin fru för henne. Alltså, det är obegripligt för Lena Andersson att den här mannen, som har det trevligt och har trevligt sex med Ester, inte också vill dela mycket mer med henne.

Hur kan det vara obegripligt?

Jag har i alla fall noterat den till min nästa adlibris-beställning.

Lena Andersson blir bara mer och mer obegriplig. På radion i veckan har jag bland annat hört henne dela Esters känsla av att det är obegripligt att den här älskaren inte lämnar sin fru för henne. Alltså, det är obegripligt för Lena Andersson att den här mannen, som har det trevligt och har trevligt sex med Ester, inte också vill dela mycket mer med henne.

Hur kan det vara obegripligt?
Fast det är i linje med en del annat hon sa i intervjuer om Egenmäktigt. Jag blev också lite häpen. I någon intervju sa hon någonting om att det är en regel att man inte uppmuntrar någon som man ändå inte är lika intresserad av, det lär man sig ju redan som tonåring. Är det? tänkte jag. Och gör man?

Det är knepigt, det där. Trots att Ester får en att öppna ögonen för hur skruvat det där beteendet är, så verkar Lena Andersson alltså tycka att åtminstone en del av det är helt "normalt" :confused:

Jag har blivit lite anti av en del näst intill religiösa hyllningar av Egenmäktigt förfarande, men till sist har även jag laddat ner den på läsplattan. Och av bara farten fick UPA också följa med. Har hittills bara läst de första trettio sidorna, så jag har ännu inte satt mig in i riktigt alla Esters funderingar och beteenden, men visst måste jag hålla med om att språkbehandlingen är osedvanligt elegant.

Har börjat på Utan personligt ansvar, läste Egenmäktigt förfarande häromveckan. Jag blir alldeles matt av hela kalabaliken i media... men jag läste just en väldigt rolig text, tyvärr ett blogginlägg så jag kan inte länka men googla för all del på Nanna Johansson + Jag är Hugo Rask.

Har Insurgent och Allegiant hemma om du skulle vilja låna någon sen! :)
Tanken är att läsa trilogin på jullovet, suck så långt tills dess.
Och @Killaloe Jag läste ettan, men fastnade inte nog för att fortsätta.. Laddade ändå ner tvåan, men kände att det fanns bättre böcker att lägga tid på :p Tycke den jag läste var rätt rörig, och det blev aldrig någon uppbyggd spänning kände jag. Blir spännande att se vad ni tycker om dem :)

Och @Killaloe Jag läste ettan, men fastnade inte nog för att fortsätta.. Laddade ändå ner tvåan, men kände att det fanns bättre böcker att lägga tid på :p Tycke den jag läste var rätt rörig, och det blev aldrig någon uppbyggd spänning kände jag. Blir spännande att se vad ni tycker om dem :)

Hittills tycker jag att den är helt okej och om den fortsätter så kan jag absolut tänka mig att läsa klart serien (men så hatar jag också att inte veta hur det går så det ska mycket till för att jag ska välja att avbryta en trilogi :D). Men så rörig kan jag inte påstå att jag tycker att den är, mer barnslig kanske? :)

Bra tips, den har jag inte läst. Ingen särskild epok, från 50-talet och bakåt typ.

Jag vill att det framförallt ska vara en spännande och gripande historia och intresserande språk och att den historiska skildringen är sekundär, eller hur jag nu ska förklara.

Vad kul att du inte läst Påven Johanna ännu! Den är verkligen jättebra.

Annars är historiska romaner inte riktigt min gebit egentligen, men jag har läst bla Den andra systern Boelyn efter tips från @Sasse (som är bra på det där med historiska romaner :)) och gillat den + andra böcker av Gregory.

Även Outlander-serien kanske kan vara intressant? Det är ju lite hokus pokus med tidsresor, men förutom det tycker jag att det är bra böcker med vettig historieanknytning :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 758
· Visningar
85 818
Senast: Rosett
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar