Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har parallellt med Rosenbergs bok påbörjat Shulmanns "Flickan med snö i håret" men är lite besviken. Boken känns inte modern eller tidsenlig.
Till exempel skrivs det "den fina läkarfamiljen" i ett sammanhang. Inte finns det väl någon alls människa som tänker så idag??? Det gör åtminstone ingen av de´läkare som jag känner - och jag känner ganska många läkare.

Och en 17-åring som står och ryktar en häst säger att en som jag uppfattat ska föreställa vara i 25-årsåldern som "jättegammal".

eller är det jag som är helt ute och cyklar?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nalle Puh.

Livsvisdom on mass! :)


"Man kan aldrig vara nere, med en ballong."
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack alla för svaren :)

Har läst ett par böcker av några författare som jag fått som förslag och de har jag gillat, ska kika efter fler böcker av dem!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Jag måste ta tillbaka mitt tidigare uttalande om Vattenmelonen, den tog sig rätt bra faktiskt. Även om man alltid i såna här böcker önskar att huvudpersonen kunde tänka lite innan hon handlar :p

Just nu läser jag City of Bones, första delen i serien The Mortal Instruments. Har kommit ungefär halvvägs och gillar den jättemycket. Rekommenderas till er som gillar Young adult fantasy. :)

Jag tycker att böckerna om systrarna Walsh i allmänhet är bra. Har fortfarande inte läst den om Helen tyvärr. Ett par av hennes andra är också riktigt bra. Keyes tar upp ämnen som är hemska, men hon gör det liksom med humor. Hennes krönikesamlingar är också bra, det är intressant att läsa om hennes liv. Hon tar dessutom upp sina egna missbruksproblem på ett bra sätt.

Jag läser Påven Johanna just nu. Kan rekommenderas starkt! :)

Jag ser fram emot att läsa den!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har nu läst ut "Flickan med snö i håret".
Själva storyn höll men "kring-joxet" var inte lika bra. Språket kom jag någorlunda överens med till sist, men som slutbetyg "med tvekan godkänd".
Tacka vet jag Indridasen i deckargenren.

Eller varför inte Maria Lang. Såg i bokklubbens tidning att man håller på att ge ut en ny omgång av hennes böcker nu i samband med filmatiseringen. Någon som tror på en "nytändning"?
Jag gillar Maria Langs böcker även om de är uppenbart inte moderna.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läste ut den imorse. Riktigt fin bok, läsglädje när den är som bäst :) Tack för varningen om filmen!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser Falling in honey - life and love on a Greek island av Jennifer Barclay. Hon är brittiska och berättar historien om hur hon tog ett break på en liten grekisk ö och mötte kärleken.

Kärlekshistorier intresserar mig måttligt (läs: inte alls:o) men ön där hon numera bor är en av mina favoriter, jag var där i höstas och ska dit igen om ett par månader. Det är så himla kul att läsa om ställen och människor jag känner till:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
En man som heter Ove, av Fredrik Backman går just nu på min Storytel.

ÄLSKAR DEN! (ja, versaler för så jäkla bra är den) Det är en sån där bok som man kan använda som bokmärke i livet. Före och efter jag läste om Ove.
:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kärlekshistorier intresserar mig måttligt (läs: inte alls:o) men ön där hon numera bor är en av mina favoriter, jag var där i höstas och ska dit igen om ett par månader. Det är så himla kul att läsa om ställen och människor jag känner till:D

Ja visst är det kul med platser man gillar. Då kan man ursäkta nästan vad som helst bara för att få platsbeskrivningarna. :love: Jag läser varje sommar nya böcker i Debby Fowlers kriminalserie om damen Felicity Paradise (bara namnet! :o ) som flyttar från Oxford till semesterminnenas St Ives när hon blir änka och där dras in i en massa skumt och förutsägbart i paradisstaden. :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är nog första gången jag bryr mig om det, brukar aldrig göra det. Ibland klagar folk på att adresser osv i ffa deckare är fel, men jag brukar inte bry mig.

Den här gången, däremot, när jag direkt förstår vilket hus hon beskriver och när hon berättar om Georgios, Stelios, Vangelis osv - hur kul som helst:D

Felicity Paradise är ett helt okej namn:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja visst är det kul med platser man gillar. Då kan man ursäkta nästan vad som helst bara för att få platsbeskrivningarna. :love:

Så där verkar alla känna, men jag är oftast tvärtom. Jag tycker att det är roligt om litteraturen tar utanför min vanliga referensram.

Särskilt gillar jag verkligen inte böcker som utspelar sig i den stad där jag bor. Det är mycket för trångt, på något sätt. Boken får ha väldigt stora andra kvaliteter om det ska kunna ursäktas att den utspelar sig där jag bor.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag är också snarare tvärtom. Tycker ofta att det där med platser står lite i vägen för upplevelsen.

Och på resor tar jag aldrig med mig böcker som utspelar sig där jag är. Många gör ju så, jag gör det inte.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Inte jag heller, med undantag för Bibeln i Israel. Den guidar i detalj praktiskt taget från olivträd till olivträd. :D

(Eller gjorde, innan Israel mejade ner palestiniernas mångtusenåriga olivodlingar och byggde bosättningar på dem.)

Edit: När det gäller just vår hemstad, så är det nästan alltid den käckt folkliga andan som betonas i böcker med "lokalfärg", och just den där andan får jag mer än nog av ändå och vill helst slippa i litteraturen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har förresten läst ut Sara Lövestams Tillbaka till henne. Den var riktigt bra, och rekommenderas.

Ska läsa Christina Kjellsons debut Solknepet, bara jag lyckas samla ihop mig till att köpa den. Vanligen är jag inte så road av barndomsskildringar, men jag tänkte ge den här en chans ändå. Den har fått mycket god kritik och det är spännande med en författare som debuterar så förhållandevis sent (efter 50).

Vad jag ska läsa nu genast, vet jag däremot inte. Är nog lite sugen på ännu en del av Damernas detektivbyrå, tror jag. Lite feel good, sådär.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Har precis läst ut City of Bones av Clarissa Clare, första delen i serien The Mortal Instruments. Gillade den jättemycket! För den som gillar YA Urban fantasy ;)

Fortsätter på samma tema och läser Finale av Becca Fitzpatrick, fjärde och sista delen i Hush, hush-serien.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Efter att ha läst ut "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" - som var en mycket bra bok - har jag åter börjat på "pianolärarinnan" av Jelinek. Började med den före nyår men fick inget alls flyt i språket och läsningen. Den här gången gick det lättare, men boken är fortfarande lite trögläst.
Orkar därför inte läsa den när jag är lite trött, och har lånat "Bara en flicka" av Sarita Skagnes.
Hittills OK även om språket är alldeles för enkelt och ibland lite för "kliniskt" så att det blir en alltför stor distans i berättelsen "min pappa förgrep sig på mig" och så inget mer...
eller "senare förstod jag att min kusin våldtog mig" och ingen ytterligare kommentar.
men visst, hur ska man uttrycka en sådan sak?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
Har precis läst ut Their Eyes Were Watching God av Zora Neale Hurston, och Harry Potter and the Order of the Phoenix som jag läste om. När jag är färdig med diverse tentapluggande ska jag börja läsa Steget efter av Henning Mankell, en Wallander-deckare som jag har i uppgift att läsa genom skolan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser även How to be a woman av Caitlin Moran, men det går SÅ segt!! Jag trodde att den skulle vara roligare, mer ögonöppnande mer... allt, typ. Men jag bara släpar mig genom sidorna och längtar tills varje kapitel är slut.

Någon annan som läst den? Vad tyckte ni? När jag läser recensioner på Goodreads så verkar folk antingen älska den eller hata den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 323
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 675
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp