Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Miss Peregrines home for peculiar children och den är ganska skoj såhär en tredjedel in! Lättläst engelska och inte alltför många sega episoder. De små samhällsanalyser man kan uppfatta från författaren är väl inte jätteroliga dock, och den kan inte beskrivas som träffsäker och smart :p. Men vafan, alla böcker behöver väl inte vara det!

Sitter fast i hemskt mycket att göra-träsket och hinner inte läsa så mycket dessvärre, men efter den här boken blir det nog torka aldrig tårar- del 2.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tänk så olika det är, jag avskydde den (har inte läst någon av de andra och kommer inte att göra det). :D

Haha:D! Alltså man får ju ta det lite för vad det är. Det är ingen storslagen litteratur och vissa beskrivningar hänger jag verkligen upp mig på. Tex när en av karaktärerna är kåt i sin bil och drar ner sina trosor och hon är så våt att det skummar. Say what liksom??
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Lånat vad jag tror är Åsa Larssons senaste på e-lib, rätt ner i iFånen, skitsmart. Men tre i veckan tycker jag är lite snålt!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Samma här. Den var så ruskigt hajpad, tack vare att de höll sin identitet hemlig så länge. ..

Länge, du menar i trekvart? Jag tyckte de stod och vinkade på barrikaderna samma vecka som någon noterade att det ens fanns en författare/pseudonym som hette Kepler. Vad är poängen då med en pseudonym?
Jag tycker mig känna paralleller till de som skriver på facebook och deklarerar att allt är skit och för jävligt, och när någon frågar vad som hänt säger de att de inte vill prata om det.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag minns inte hur länge det var, förstås... Men jag tror att jag läste den innan det avslöjats. Nog var det hemligt åtminstone så länge. Jag minns att jag var med i diskussioner där man spekulerade vem han var.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag minns inte hur länge det var, förstås... Men jag tror att jag läste den innan det avslöjats. Nog var det hemligt åtminstone så länge. Jag minns att jag var med i diskussioner där man spekulerade vem han var.

Jo, det var hemligt rätt länge, det är mitt intryck också. Tur för dem att det blev sån hajp, annars hade väl inte så många köpt och läst skiten. Allting går att sälja med mördande reklam, liksom.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, det var en marknadsföring som måste vara de senaste årens mest lyckade, faktiskt. Mystiken kring pseudonymen samt det vanliga om att SÅ många länder redan köpt rättigheterna osv gjorde att man väntade sig något i hästväg. Jag var så nyfiken att jag förhandsbokade, jag som knappt läser deckare alls annars (förutom av mina favoriter). Och sen blev jag skitbesviken! Den höll knappt ens genomsnittsstandard, den var bara DÅLIG.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jo, det var hemligt rätt länge, det är mitt intryck också. Tur för dem att det blev sån hajp, annars hade väl inte så många köpt och läst skiten. Allting går att sälja med mördande reklam, liksom.

Från Akademibokhandelns hemsida: Alexandra Coehlo Ahndoril skriver även deckare tillsammans med sin make under pseudonymen Lars Kepler. Hypnotisören utkom sommaren 2009."

Från Wikipedia: I augusti 2009 avslöjade Aftonbladet att makarna Ahndoril stod bakom pseudonymen.

Jag vet inte om jag tycker att det är så värst länge. I längsta fall ca åtta veckor, i kortaste fall ungefär hälften. En pseudonym med mening är i mitt tycke en pseudonym som används för spektakulära avslöjanden eller för att en kvinna ska godkännas av en manlig läsekrets och vice versa. Deras höll ju bara några veckor?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det har tyvärr uppstått en kris i mitt en-bok-i-veckan-projekt, men igår fick jag tid över på Centralen (se där fördelen med försenade pendeltåg!) och passade på att köpa Sara Lövestams Tillbaka till henne på Pocketshop.

Jag har bara läst några sidor och boken är tjock som en tegelsten, men den verkar mycket lovande.

Jag har förut läst Udda av samma författare, och så finns det en bok till men den verkade så tung av baksidestexten att döma att jag inte köpte den.
Min mor och moster har slukat den och tyckte den var fantastiskt, men jag fastnade aldrig i den, så la faktiskt ner den efter ett kort försök :o
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fast grejen är ju att hajpen började redan innan boken kom ut. Det var säkert inte bara jag som blev så nyfikna på den där pseudonymen att vi förhandsbokade eländet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men det handlar fortfarande bara om några månader. Lång tid och chockerande avslöjande för mig vore att Camilla Läckberg som pensionär avslöjade att hon skrev en och annan bok under namnet Guillou tex.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Haha!:D

Ännu roligare vore väl om hon skrev under Leif GW Persson och avslöjade att hon anklagat sig själv för att skriva som Nicke Lilltroll;)

Men då har vi olika referensramar, bara. Jag tyckte att Keplertraumat var långt nog.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl

Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman. Eller den är slut, var ju pyttekort :D

Jag älskar Fredrik Backmans blogg men har ännu inte läst någon av hans böcker. Det blir nästa reservation på biblioteket :)

Jag läste - äntligen - Tusen strålande solar av Khaled Hosseini förra veckan. Åh så bra.

Igår läste jag Marie Hermansons Hembiträdet. Hon är en fantastisk stilist. Tyckte mycket, mycket om den.

Nu har jag regredierat och läser en chicklit-bok jag köpte på loppis i helgen, Den perfekte mannen av Sheila O'Flanagan. Tror inte att jag har läst något av henne förut faktiskt men jag har hört namnet och när jag ändå köpte tio andra pocketböcker tänkte jag att jag kan ju chansa lite för 2:- ;) (Tyvärr lyckades jag på något vis förlägga en av dem jag hade tänkt köpa, Belle du Jours Secret Diary of a Call Girl - jag vet inte vad jag gjorde med den men det är klart, elva pocketböcker i armvecket kräver sin kvinna så jag tappade den kanske ;)).

Hittills är den helt okej för sin genre om man får säga så utan att vara snobbig. Det roligaste är att en av huvudkaraktärerna heter Britt, känns väldigt lustigt svenskt och det är svårt att inte föreställa sig en medelålders svensk dam :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har just avslutat "Svart himmel" av Indridasen. Bra deckarförfattare, det där, även om den här historian spretade lite.

Igår kväll började jag med "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz", ska bli intressant. Lågmäld, trevligt använt språk även om jag bara läst några få sidor innan ögonen talade om att det var kväll och stängningsdags;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Då var ett gäng nya böcker beställda :bump:
Sen hittade jag som inte är ngn Hardcore fantasy nörd utan mer gillar ungdomsfantasyn :o en serie på 3 böcker som verkade lovande. Någon som läst denna?

Phillip Pullman

(Den mörka materian)

Guldkompassen
Den skarpa eggen
Bärnstenskikaren

Några av mina absoluta favoritböcker! Var helt fast (har inte vågat mig på att se Hollywoodfilmen faktiskt). Pullman är ju en väldigt prisbelönt författare men jag har inte hunnit med något annat. Det övriga känns mer som mindre kul för vuxna även om det nog är bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har haft Mästaren och Margarita stående i hyllan i många herrans år. Det är så många som säger att det är deras favoritbok och ett sådant mästerverk att jag bara måste läsa den, så jag tror att jag ska försöka mig på den i helgen.

Jaaaa! En av mina absoluta älsklingsböcker. :bow:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är ju bara första Pullman som är filmad, den gick på tv för ett par år sedan - och den var faktiskt jättebra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är ju bara första Pullman som är filmad, den gick på tv för ett par år sedan - och den var faktiskt jättebra.

Ja det är den första. Kanske skulle våga mig på den ändå då?

Just nu läser jag själv "Me Before You" av Jo Jo Moyes. Köpte den under englandsresan förra veckan när jag var sugen på lite feelgood men ändå av hyfsad kvalitet. Hade aldrig hört talas om den men den var väldigt hypad så jag tänkte när de sålde "ta två betala för en" att OK då. Läste först ut en annan i samma genre innan jag blev sugen men nu är jag helt fast!

Boken handlar om en tjej som börjar jobba som assistent åt en dubbelsidigt förlamad man i en annan samhällsklass. Lite Pygmalion över det hela men det står det om i boken också så det är ursäktat och det är så underbar stämning i boken trots förutsägbarheten. Jag är helt fast. Det blir säkert film av den för nu är Moyes på promotionsresa i USA där den tagits emot med storm.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Alltid svårt att rekommendera men: jag tyckte att filmatiseringen var helt okej, trots att den bygger på en så rik berättelse. Som en jämförelse kan jag säga att jag tyckte att första Harry Potter-filmen var bättre än boken:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser just nu Svinalängorna... Har trugat mig fram till sida 80 nånting.. Kommer det hända något någongång? Hittills rena sömnpillret :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 323
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp