Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

"introduktion till socialpsykologi"

Inte världens mest skojiga bok men rätt intressant på sitt sätt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Nu har jag flyttat min läsvärld från Grekland till Italien med hjälp av Silvia Avallones Stål. Min attläsa-hög är som vanligt för stor och Stål var jag så osugen på att om jag inte tar den nu så blir den aldrig läst.

Och så är den jättebra! Två trettonåriga tjejers liv i ett stekhett, skitigt höghusområde i Toscana. Fängslar faktiskt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Alltså jag lät faktiskt bli den efter att ha läst rätt mycket om den. Ämnet engagerar mig men de utdrag jag läste gjorde mig inte intresserad. Hon försökte vara lite för skojig för min smak.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är nog där skon klämmer - hon försöker vara rolig men lyckas inte. Har läst halva boken men vete tusan om jag orkar fortsätta.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*
Just läst ut Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Den var väl okej, men inte så mycket mer.

Nästa på tur är Jacobs värld av Jodi Picoult. Har inte läst henne förut, men det jag konstaterade först av allt är att det kanske är dags att acceptera faktum att jag är 45 år fyllda och därmed bör köpa läsglas. Herregud vilken liten text (läser pocketvarianten)! :crazy:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
Är det någon som har bra historiska romaner på lager? Älskar Conn Igguldens och Simon Scarrows böcker. Gillar främst romaner om romartiden eller medeltiden :)

Du har ju hela de 2 fantastiska serierna av Philippa Gregory, den ena börjar med " Den andra systern Boleyn" och den andra senare triologin börjar med Den vita drottningen.

Sen har författaren Margaret George skrivit underbara böcker, men de är lite svåra att hitta på svenska så läs gärna de engelska, men på svenska finns Kleopatra med 2 böcker som är otroligt läsvärda, och borde passa mitt ditt intresse, bland det bästa böckerna jag läst.

Jag har även för länge sedan läst en underbar bok som hette Elisabeth, som jag inte minns författaren på tyvärr, saknar boken och har verkligen letat ihjäl mig efter den igen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu var det ju över 10 år sen jag läste boken så det är lite diffust men den var på svenska.

När jag sen läste Kleopatra böckerna och blev så förtjust funderade jag både 1 och 2 gånger på om det var samma författare för jag har sett att hon har skrivit en om Elisabeth ( liksom måååånga författare) MEN det verkar inte som att hennes har getts ut på svenska?

Jag minns att jag efter läste en om Mary of scottland, som var skriven av en annan författare så jag misstänker att det kanske var hon.

Men jag har beställt hennes Elisabeth på Engelska, om inte annat räknar jag med att den är läsvärd den också:-)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har precis läst ut "Te mystery on Mercy Close" av Maryan keyes, och gillade den endel :p Inte lika bra som hennes bästa, men inte heller dålig som "Oväntat besök på star street". Tror dock att Helen är min minst-favorit av systrarna walsh :p

Påbörjade ikväll "Jag vägrar dö nyfiken" av Babben Larsson och gillar den än så länge :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du har ju hela de 2 fantastiska serierna av Philippa Gregory, den ena börjar med " Den andra systern Boleyn" och den andra senare triologin börjar med Den vita drottningen.

Tycker du att de är fantastiska? Det tycker inte jag, snarare tantsnusk förklätt i historia ;) :D

kl

Har precis läst ut "Te mystery on Mercy Close" av Maryan keyes, och gillade den endel :p Inte lika bra som hennes bästa, men inte heller dålig som "Oväntat besök på star street". Tror dock att Helen är min minst-favorit av systrarna walsh :p

Påbörjade ikväll "Jag vägrar dö nyfiken" av Babben Larsson och gillar den än så länge :)


Jag ser fram emot Mercy Close! Jag älskar Helen.

Babbens självbiografi är underbar. Jag måste leta fram den och läsa om den.

*kl*

Under ett par sömnlösa nätter läste jag om 4:an och 5:an i Harry Potterserien. Även om jag *vet* vad som kommer att hända tycker jag att de är bra. Och roliga! Har sett några av filmerna också och det hjälper faktiskt, just för att måla upp karaktärerna. Även om Hermione i böckerna inte är det minsta lik Hermione i filmerna. Men jag får väl ta det ;)

Nu läser jag (om) Hungerflickan av Hillevi Wahl. Gripande och bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Nu har jag flyttat min läsvärld från Grekland till Italien med hjälp av Silvia Avallones Stål. Min attläsa-hög är som vanligt för stor och Stål var jag så osugen på att om jag inte tar den nu så blir den aldrig läst.

Och så är den jättebra! Två trettonåriga tjejers liv i ett stekhett, skitigt höghusområde i Toscana. Fängslar faktiskt.

Visst är den vansinnigt bra!?! Jag hade lite trött läslust i höstas och bad en bibliotekarie om tips och hon satte Stål i mina händer. Så himla, himla bra. Väldigt tätt inpå och så beskriver den en värld med en kvinnosyn som fick mig att se svart. Särskilt som det inte känns långt från verklighetens Italien.

SR sänder den som följetong just nu, förresten.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag gjorde ett fynd på loppis häromdagen - Femtio nyanser av honom. Var såklart tvungen att slå till och nog för att det var värt fem kronor att stilla min nyfikenhet, men läser ut den gör jag inte utan att FÅ betalt.

Den solklara fortsättningen på ovanstående var såklart...Bitterfittan! Började läsa om den igår kväll och är väl egentligen mer sugen på en puttrig deckare.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag gjorde ett fynd på loppis häromdagen - Femtio nyanser av honom. Var såklart tvungen att slå till och nog för att det var värt fem kronor att stilla min nyfikenhet, men läser ut den gör jag inte utan att FÅ betalt.

Den solklara fortsättningen på ovanstående var såklart...Bitterfittan! Började läsa om den igår kväll och är väl egentligen mer sugen på en puttrig deckare.

Jag har petat lite på Femtio nyanser av honom, enbart för att det är så mycket tjat om dom och det känns som något man borde läsa då det är populärkultur (det var därför jag läste Twilight-serien :D) - men jag klarar bara inte av det. Är den fruktansvärt dålig eller är det mest pinsamt? Eller en kombination? ;)

Jag läser om Den hemliga historien nu vid sidan av Hungerflickan. Kan vara min favoritroman, gud vad bra den är.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst alla tre, på en långflygning med flera byten, och de är FRUKTANSVÄRDA. FRUKTANSVÄRDA! Läs inte, man vill slita ut hjärnan efteråt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tycker du att de är fantastiska? Det tycker inte jag, snarare tantsnusk förklätt i historia ;) :D


Haha, ja jag gillar dem , är väldigt svag för historiska romaner och kommer inte ihåg att det var så mycket snusk i dem, har normalt lite svårt för omotiverade taffliga sexscensbeskrivningar.

Och om du då ens funderar på ...nyanser trilogin, gör det inte!
Där har du tantsnusk så det räcker och blir över, kryddat med en rätt seg och förutsägbar historia och ett väldigt taffligt språk, förstår inte hypen alls och då tog jag mig ändå igenom alla 3 böckerna med viss möda i hopp om att det skulle bli bättre, men nope...

Har nyligen läst ut " Berättelsen om Pi" och tja, de första 3 timmarna var oändligt sega, spolade tillochmed fram till skeppsbrottet( ljudbok i bilen) sen tog den sig och var bitvis lysande, bitvis seeeg, men resterande bok var iallafall värd att ta sig igenom och den överaskade med en oväntad knorr på slutet.

Läste därefter lite lättsmälta " som en drömbild " av Nora roberts, feelgood roman, förutsägbar, men funkar som avkoppling och glöms bort så fort man vänt sista sidan.

Har nu påbörjat rosade "Hotellet i hörnet av bitter och ljuv", början har bjudit på ett trevligt språk men än så länge lite seg.

2 böcker jag annars nyss läst som jag också gillade var " Vi måste tala om kevin" lite tung, välskriven och väldigt tänkvärd. Och för att lätta upp det sen " godnatt finaste"

Fick precis en avisering från Adlibris på ett jättepaket som innehåller vad jag hoppas på lite godbitar, några hämtade från tips här i tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ah, här tycker jag mig få bekräftelse på att antagligen inte läsa "nyanserna".
Jag kommer dock få låna åtminstone första delen av en arbetskamrat, så man kan ju kika ändå trots att jag inte tror att det är böcker som jag kommer att vilja läsa helt.

Jag håller fortfarande på med Pianolärarinnan, men den är trög så jag sticker mellan med lite annat.
Läste i onsdags Indridasens "den kalla elden" och tyckte mycket om den. Men jag är förtjust i det karga i hans berättelser.

Var hemma hos en granne och lämnade två Indridasen-böcker, och fick i stället med mig två böcker av Joyce Carol Oates. Hon är ju omtalad men det har inte blivit av att jag läst henne ännu, men nu blir det alltså av. Den ena boken handlar om Marilyn Monroe, minns inte vad den andra heter och jag "glömde" böckerna i bilen när jag kom hem igår kväll så jag får väl kika närmre idag eller imorgon.

Nu är det hur som helst dags att gå ut och mocka och sedan rida lite i solen och kylan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

I stallet så lyssnar jag på en Grisham... Dommarens brev. Någon som läst den?

Tycker den är väldigt lik hans andra böcker i stilen, men samtidigt uppskattar jag hans romaner. Perfekt att lyssna på medans man mockar :idea:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Visst är den vansinnigt bra!?! Jag hade lite trött läslust i höstas och bad en bibliotekarie om tips och hon satte Stål i mina händer. Så himla, himla bra. Väldigt tätt inpå och så beskriver den en värld med en kvinnosyn som fick mig att se svart. Särskilt som det inte känns långt från verklighetens Italien.

SR sänder den som följetong just nu, förresten.

Tusen tack för tipset om radioföljetongen! Perfekt för en nyopererad konvalescent som jag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 323
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 675
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp