Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har sett en del svenska recensioner av Rowlings vuxenroman på engelska. Har för mig att en recensent tyckte sig se något som ingen annan såg, de andra har varit negativa.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den nakne ambassadören - Magnus Zaar. Har inte läst så långt ännu men so far so god. Välskrivet.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Den har jag beställt men inte fått än. Pratade med honom på någon författargrupp på nätet, och så blev jag nyfiken. Tror även den var med i en omröstning på Storytel, i hopp om att bli ljudbok.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Lite trådkap, men vet att det är iaf några som läser på platta här i tråden!? Lyckas inte få över låneböcker på läsplattan :confused: Har verkligen försökt fatta hjälpavsnitten både i plattans program och bibliotekens, men får det inte att fungera. Nån som har förslag?
Har ännu inte köpt böcker heller (utan bara fått), men vågar inte riktigt göra det heller när jag är rädd att inte heller det skall gå :grin:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst ut "Brobyggarna" och tyckte att huvudpersonerna i vanlig ordning var lite för "superlativa" om ni förstår hur jag menar. Lite för förträffliga, var och en på sitt sätt.

Slöar nu med en klassiker "A town like Alice" av Neville Shute. Trevlig kvällsläsning utan så hemskt mycket substans - bra när man vill vila hjärnan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag har precis läst ut "The Nightcircus" av Erin Morgenstern. En vacker saga för vuxna som jag faktiskt gärna rekommenderar till den som gillar sådana. Den som t.ex. tyckte om "Jonthan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke lär gilla denna.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
Slök just Belinda Bauer Mörk jord efter recenssionen här i tråden. Inte riktigt lika förtjust som andra. Hyfsad, men man bör som författare kanske inte peka mer än en gång på Tjechovs gevär, om man nu valt att hänga upp det på väggen. Många trådar blev det - och alla skulle de knytas ihop.

Samtidigt var det länge sedan jag slukade böcker.:)

Köpte just Mo Yan Ximen Nao och hans sju liv. Verkar lovande - kanske lite väl exotism-porrig. Alla 37-åriga hipsters som gillar world music och hänger på Södra teatern, lär få en ny favvo (vilket förmodligen är dem väl unt).

Annars läser jag en kinesisk bok om terracotta arméen. Den (boken inte arméen) är på engelska och vilken engelska sedan... den impregnerar mitt liv och har kostat mig alla möjligheter att uttrycka mig i skrift. Den är obetalbar och helt omöjlig att deschiffera. Flerstaviga ord rules... och om det någon gång blir för många stavelser, så är det bara att del upp dem i nya, snyggare konstellationer.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Deckargänget - den blå ledtråden ;)

Håller på att läsa om mina ungdomsböcker som jag älskade när jag var liten. Är på bok två i serien nu och det är förvånansvärt spännande att läsa även som vuxen, även om jag läser ut boken sjukt snabbt;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag har precis läst ut "The Nightcircus" av Erin Morgenstern. En vacker saga för vuxna som jag faktiskt gärna rekommenderar till den som gillar sådana. Den som t.ex. tyckte om "Jonthan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke lär gilla denna.

Jag trodde jag skulle gillar Jonathan Strange & Mr Norell, men blev lite besviken. Kanske ska prova den här då?

Det som inte växer är döende (Jesper Weithz) gick åt idag. Kändes lovande ett tag, men sen föll det på att många trådar blev för mycket. På ett sätt gillade jag den, på ett annat sätt inte.

Nästa bok på sängbordet är något så gammalt som Stäppvargen. Vet inte varför jag inte läst den tidigare, jag gillar Hesse annars.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Deckargänget - den blå ledtråden ;)

Håller på att läsa om mina ungdomsböcker som jag älskade när jag var liten. Är på bok två i serien nu och det är förvånansvärt spännande att läsa även som vuxen, även om jag läser ut boken sjukt snabbt;)

Vilken bra idé :)

halvt KL

Jag beställde serien "Song of the Lioness"-serien (Lejoninnans sång) Tamora Pierce. Läste den i mellanstadiet, ska bli spännande att läsa på orginalspråket. Tydligen ska det ha varit menat att bli en vuxenroman från början...

Men tills dess ska jag fortsätta på "Torka aldrig tårar utan handskar" (första delen då...)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

knapplån

Läste just ut Igelkottens elegans (Muriel Barberry) och i morse Hey Dolly (Amanda Svensson). Tuggar på Korparna (Tomas Bannerhed) och Med livet framför sig (Emile Ajar) parallellt med Sigrid och Isaac (Anders Wahlgren om Hjertén och Grünewaldt) just nu och tycker att läsningen går lite trögt på alla fronter.

Lånade förresten Belinda Bauers Mörk jord på ljudbok (kö till pappersboken) på bibblan idag idag efter att ha läst om den här, men jag är en usel ljudbokslyssnare så vi får se hur det går.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har nu läst ut Gargoylen av Andrew Davidson, och gillade den starkt! Rekommenderas! :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jamen, den har jag fått rekommenderad förut - sätter upp den på (den inte alls långa...) listan över väntande böcker!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag trodde jag skulle gillar Jonathan Strange & Mr Norell, men blev lite besviken. Kanske ska prova den här då?

Jag trodde också att jag skulle gilla Jonathan Strange & Mr Norell, men jag upplevde den som tung och lite tråkig... men jag gav den till en kompis, som jag inte trodde läste alls :devil: och han blev förtjust. Han är dock mer intresserad av fantasy än jag och jag räknade med att han skulle gilla att vara del i världen i boken. Jag tyckte att miljön och premissen för berättelsen var väldigt väl gestaltade.

PS Steppvargen är bra att läsa för att träna tyskan. Det är ont om bra träna tyskan böcker för oss som är lite knackiga. Jag upplever tyska skräckisar och deckare som träigare än sina svenska motsvarigheter.

PPS En författare som också varit bra att ge till vänner som inte läser är Dennis Lehane
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Sigrid och Isaac lät intressant. De hör båda till mina favorit konstnärer. Min pappa brukade citera Isaac: "Konstnären ligger på soffan och väntar på inspiration tills dess att den är helt full därav. "
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Lite trådkap, men vet att det är iaf några som läser på platta här i tråden!? Lyckas inte få över låneböcker på läsplattan :confused: Har verkligen försökt fatta hjälpavsnitten både i plattans program och bibliotekens, men får det inte att fungera. Nån som har förslag?

Du är inte hjälpt av det här?

Tänkte väl att du skulle gilla Gargoylen:p. Annorlunda underhållningslitteratur.

Själv tuggar jag vidare med Knausgårds trea. Den känns inte lika väl berättad som ettan och tvåan - men ändå nödvändig för att få viktiga pusselbitar om pappan. Bitvis är den dock en glimrande skildring av hur barn upplever världen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tacka inte mig för boktipset, jag trodde ju att det var du eller hvala som först tipsade om Gargoylen men det stämde inte alls:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

haha, då var det kanske vhala jag skulle tacka :idea:

Men nu har jag fått hem torka aldrig torar iaf :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 412
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 685
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp