Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Lite OT, men har du testat att läsa från en läsplatta?

Jag kan på grund av mina händer inte läsa inbundna böcker eller pockets som är "hårda" så man måste hålla upp dem med kraft (uppslaget alltså), men plattan är mycket lättare och det finns inget behov av att hålla upp sidorna eftersom den bara är en platta.

Inte från en riktig läsplatta, men jag har läst böcker på vår Ipad (och tidigare från bärbar dator). Föredrar fortfarande ljudböcker - men e-bok är definitivt det bästa alternativet ifall en bok jag vill läsa inte finns som ljudbok. Det mesta nyutgivna verkar ju komma som ljudbok också nu - ibland kommer t o m ljudboken först! Men när man vill läsa lite äldre böcker är det inte säkert att de finns inlästa. När jag t ex upptäckte Arne Dahl någon gång runt 2003 och ville läsa hela serien om A-gruppen fanns inte de äldsta som ljudbok utan jag läste flera av dem som e-böcker. Ett par av dem fanns i o f s som talbok, men det är oftast så oerhört tråkiga/jobbiga inläsningar...

Tycker också e-böcker funkar bättre än ljudböcker när jag läser på engelska. En av mina favoritförfattare är Jeffrey Archer och av hans böcker finns tyvärr inte så många svenska inläsningar, så där får Ipad:en rycka in. (Inser när jag skriver detta att jag inte ens kollat om det finns svenska översättningar av hans böcker som e-bok, jag har bara tittat efter dem på originalspråket...)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

...och in på min läslista kom just en sms-roman med titeln "PS. Förlåt ifall jag väckte er". Konstnärerna Kristina Lindström och Åsa Ståhl har byggt ihop en berättelse utifrån innehållet i ett flertal mobiltelefoner som folk har skänkt till dem. En berättelse i flera delar som skickas via SMS till mottagarens mobiltelefon, under ett antal dagar (160 tecken långa meddelanden, till dess man fått hela berättelsen.)

Att prenumerera på "boken" är gratis, man betalar bara avgiften till sin operatör för det aktiverings-sms som man skickar för att starta prenumerationen. Fyra av de insamlade mobilerna har fått extra kraftiga batterier och kommer att skicka sms:en. När batterierna är slut avslutas projektet - om inte prenumeranterna väljer att skicka vidare meddelandena.

Förutom svenska kan man få sms:en på finska, engelska, nordsamiska och meänkeli.

"Vi hoppas sms-boken kommer att lägga till eller krångla till något i prenumeranternas liv - på ett bra sätt" säger en av upphovskvinnorna, som också ser en viktig poäng i att ett sms är mer krävande och påträngande än vad en bok är.

Jag tycker det låter jättespännande och ska strax skicka det "ps" till 71700 som är allt som krävs för att få ta del av romanen! Någon som testat något liknande?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Och nu blir det Du och jag och vi av Pia Hagmar:D

Har lämnat kvinnovärlden ovan för en mansvärld: Min kamp 3 av Karl Ove Knausgård. Efter 30 förvånansvärt tröga sidor var jag fast, igen.

Den här gången är det barnet Karl Ove vi får följa och den superdetaljerade, realistiska stilen väcker en del av mina egna barndomsminnen... Som han skriver!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

För ett par dagar sedan läste jag ut Fortfarande Alice av Lisa Genova. Den handlar om Alice som arbetar som lingvistikprofessor vid Harvard och redan i 50-årsåldern drabbas av Alzheimer. Man får följa med från de första symtomen, fastställd diagnos, hur man klarar vardagen när minnet sviker till tankar kring vad som är ett värdigt liv, skräcken att en dag inte minnas sin familj och inte minst att som akademiker och läsande människa bli berövad sitt språk. Den var så oerhört bra och stark att jag är alldeles tagen.

Det är väldigt svårt att ta upp och läsa något annat efter en sån upplevelse, så nu är jag mellan böcker. Men det gör inte så mycket när jag precis fått peta upp en ny bok på "bästa jag någonsin läst-listan", särskilt inte som författaren skrivit fler böcker (inga skyhöga förväntningar här inte :angel: ).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

För ett par dagar sedan läste jag ut Fortfarande Alice av Lisa Genova. Den handlar om Alice som arbetar som lingvistikprofessor vid Harvard och redan i 50-årsåldern drabbas av Alzheimer. Man får följa med från de första symtomen, fastställd diagnos, hur man klarar vardagen när minnet sviker till tankar kring vad som är ett värdigt liv, skräcken att en dag inte minnas sin familj och inte minst att som akademiker och läsande människa bli berövad sitt språk. Den var så oerhört bra och stark att jag är alldeles tagen.

Det är väldigt svårt att ta upp och läsa något annat efter en sån upplevelse, så nu är jag mellan böcker. Men det gör inte så mycket när jag precis fått peta upp en ny bok på "bästa jag någonsin läst-listan", särskilt inte som författaren skrivit fler böcker (inga skyhöga förväntningar här inte :angel: ).

Om du vill hålla dig till samma ämne så har jag blivit rekommenderad boken "Berg har inga rötter" av Manne Fagerlind. Den ska tydligen vara helt underbar, men jag har inte hunnit läsa den själv än. Är det någon annan som har gjort det?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om du vill hålla dig till samma ämne så har jag blivit rekommenderad boken "Berg har inga rötter" av Manne Fagerlind. Den ska tydligen vara helt underbar, men jag har inte hunnit läsa den själv än. Är det någon annan som har gjort det?

Jag har den faktiskt på min önskelista, tack för tipset/påminnelsen!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Anna Karenina ligger halvfärdig, och jag var tvungen att packa alla glasbrukar i lägenheten till mammas bins honung, så den kom inte med som tåglektyr. Istället fick Torka aldrig tårar utan handskar plats, vilket resulterade i att jag grät från Alingsås till Södertälje syd. Fy faaaan vad förskonad jag är från det där i min nuvarande vardag, där en väldigt stor andel av bekantskapskretsen består av bögar. Åh, jag är så fruktansvärt naiv, jag förstår inte gliringarna, hatet, äcklet alls, blir bara bestört av det, likt en femåring som för första gången råkar se söndertrasade krigsoffer på Rapport.

Jag vill se boken som en berättelse från historisk tid, men tyvärr beskriver den reflektionen nog snarare min kontext än ett allmänt samhällsklimat :(.

Blev dock sugen på att läsa mer om sorgsna, längtande män, som helst inte kommer från det utanförskap som homo/bisexualitet medför eller medfört. Problembilden, temat, blir så uppenbart där. Jag vill ha törst med annat ursprung! Mest för att jag själv är singel och tenderar att ha svårt att förstå mäns känsloliv i allmänhet. Får liksom inte ihop min bild av "hur heteromän är" med de ganska allmänmänskliga beröringspunkter som finns i boken, och som rör mig något så oändligt. Jag upplever mig själv som fånig, varför tänker jag ens på "hur heteromän är", varför tänker jag inte på individer som påprackats en roll, och de komplexa arv och miljö-mekanismer som utgör en människa?

Jaja... Sårbara heteromän var det!! Någon som har ett tips?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Har läst The other side of the story av Marian Keyes de senaste dagarna. Köpte den på loppis eller eBay i England för en massa år sedan men har visst glömt läsa den. Och den var väl okej.

Just nu läser jag om Wish you were here av Mike Gayle, gillar honom skarpt när det handlar om lite lättsammare saker som ändå har ett budskap. Dessutom är det kul med "lad-lit" ibland.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Miran - får anropa dig här. Den som honung och Snuffsan pratar om, Mörk jord av Belinda Bauer, är definitivt något för dig också om du inte redan läst den. Hoppas den också fanns i dina kassar, även om den inte är lika färsk på svenska som Mörka platser av Gillian Flynn.

(Mycket mörker blire, klyschvarning på det... Mörka platser hette Dark places när jag läste den, har för mig att jag också sett den utgiven som Mörka vrår. Fast Mörk jord hette Blacklands:D).

Honung och Snuffsan - om ni inte redan läst Dark places/Mörka platser tror jag att ni också skulle gilla den!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

knapplån

Hoppar in och debuterar här med en rapport från min soffa:

Läser just nu Jonathan Safran Foers "Äta djur" och eftersom den stod på bibliotekets snabblånshylla har jag bara dagen på mig att plöja den, imorgon måste den lämnas tillbaka. Trots att jag velat läsa den ett bra tag har jag skjutit på att sätta tänderna i den till sista stund.

Parallellt läser jag Göran Rosenbergs "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" och inför "Gregorius" av Bengt Ohlsson läser jag om Doktor Glas.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

...och in på min läslista kom just en sms-roman med titeln "PS. Förlåt ifall jag väckte er". Konstnärerna Kristina Lindström och Åsa Ståhl har byggt ihop en berättelse utifrån innehållet i ett flertal mobiltelefoner som folk har skänkt till dem. En berättelse i flera delar som skickas via SMS till mottagarens mobiltelefon, under ett antal dagar (160 tecken långa meddelanden, till dess man fått hela berättelsen.)

Att prenumerera på "boken" är gratis, man betalar bara avgiften till sin operatör för det aktiverings-sms som man skickar för att starta prenumerationen. Fyra av de insamlade mobilerna har fått extra kraftiga batterier och kommer att skicka sms:en. När batterierna är slut avslutas projektet - om inte prenumeranterna väljer att skicka vidare meddelandena.

Förutom svenska kan man få sms:en på finska, engelska, nordsamiska och meänkeli.

"Vi hoppas sms-boken kommer att lägga till eller krångla till något i prenumeranternas liv - på ett bra sätt" säger en av upphovskvinnorna, som också ser en viktig poäng i att ett sms är mer krävande och påträngande än vad en bok är.

Jag tycker det låter jättespännande och ska strax skicka det "ps" till 71700 som är allt som krävs för att få ta del av romanen! Någon som testat något liknande?

Intressant! :) jag skickade genast startpaket, spännande! :D

Testar jag också:)

Är för övrigt en bit in i "Du och jag och vi"
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Miran - får anropa dig här. Den som honung och Snuffsan pratar om, Mörk jord av Belinda Bauer, är definitivt något för dig också om du inte redan läst den. Hoppas den också fanns i dina kassar, även om den inte är lika färsk på svenska som Mörka platser av Gillian Flynn.

(Mycket mörker blire, klyschvarning på det... Mörka platser hette Dark places när jag läste den, har för mig att jag också sett den utgiven som Mörka vrår. Fast Mörk jord hette Blacklands:D).

Honung och Snuffsan - om ni inte redan läst Dark places/Mörka platser tror jag att ni också skulle gilla den!

Jodå, den har jag läst (efter Snuffs rekommendation) och den gillade jag. Dock sabbade jag den för mig själv genom att börja läsa den baklänges efter en tredjedel ...:crazy:

Om ni undrar varför så är den enklare att förstå hur spänning är uppbyggd om man studerar den "från fel håll", men man förstör ju läsupplevelsen. Önskar att jag hade skippat utbildningsaspekten ...

För övrigt råkade jag hamna in i "Kapten Nemos bibliotek" av P-O Enqvist. Fy fan vad bra! (undrar hur jag har kunnat missa den tidigare?)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad som helst som Reine Brynolfsson läser ... Rösten på den som läser betyder väldigt mycket tycker jag. Och han skulle kunna läsa telefonkatalogen och få den att låta intressant.

...och jag dristar mig till att klippa in ett citat av Miran från ljudbokstråden - hoppas man får göra så!

I väntan på Reine Brynolfssons uppläsning av telefonkatalogen ;) håller jag till godo med hans uppläsning av Tegenfalks "Nirvanaprojektet". Avslutade "Vredens tid" (samma författare och samma uppläsare) här om dagen. Gillade den verkligen, men tyckte att slutet var blekt...lite väl mycket "to be continued..." Det var m a o svårt t o m för Brynolfsson att göra något åt!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jodå, den har jag läst (efter Snuffs rekommendation) och den gillade jag. Dock sabbade jag den för mig själv genom att börja läsa den baklänges efter en tredjedel ...:crazy:

Om ni undrar varför så är den enklare att förstå hur spänning är uppbyggd om man studerar den "från fel håll", men man förstör ju läsupplevelsen. Önskar att jag hade skippat utbildningsaspekten ...

För övrigt råkade jag hamna in i "Kapten Nemos bibliotek" av P-O Enqvist. Fy fan vad bra! (undrar hur jag har kunnat missa den tidigare?)

Intressant - det måste jag testa!!! Man skulle ju helst lyckas välja någon "lagom" bra bok - för att inte "slösa bort" någon av de allra bästa... fast samtidigt är det ju de allra bästa som man skulle vilja lära sig av...!!!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Intressant - det måste jag testa!!! Man skulle ju helst lyckas välja någon "lagom" bra bok - för att inte "slösa bort" någon av de allra bästa... fast samtidigt är det ju de allra bästa som man skulle vilja lära sig av...!!!

Det funkar att läsa den åt rätt håll först för läsupplevelsens skull och läsa den baklänges sen. Ibland försöker jag vara lite väl rationell!:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 416
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 687
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp