Vad gör vi den CIV (104)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpt kläder för 1800kr. Min inre röst skriker!

Tom min patologiskt snåla far insåg att en del kläder måste få kosta.
Iom att han är färgblind och typ estetiskt handikappad brukade jag köpa kostymer etc med honom.
Han gnölade om priset på en kostym. Vi tog en fika innan köp. Och sen såg han HM som hade kostymer i skyltfönster. De skulle provas.
Tom han insåg hur illa de satt och köpte de första förslagen istället.
Kan HAN köpa såna kläder så kan du! 😂

Klart du är värd det!

Tyvärr kan man inte ta pauser på vissa jobb. Som lärare gick det i ett från kl 8 till kl 15, när eleverna slutade. Varje dag.
Men läraryrket är nog extremt. Man presterar sitt yttersta varje dag och sen tar man med sig jobbet hem, både i hjärtat och rent fysiskt. Arbetsbördan är helt orimlig och jag tackar Gud att jag haft insikt nog att lämna yrket.

(Såklart finns det bättre skolor och yrken som är värre än/lika illa som på min skola)

Jag traffade en allmanlakare for ett tag sedan dar jag i allmant smaprat var en pensionerad larare. Han berattade att han borjade sitt vuxenliv genom att utbilda sig till larare, men att jobbet var sa oerhort stressigt att han inte klarade av att fortsatta. Han sadlade om och utbildade sig till lakare och det ar SA mycket MINDRE stressfullt och sa oandligt mycket enklare an att vara larare.

Köpt kläder för 1800kr. Min inre röst skriker!

Sag at rosten att vara tyst. Koper man klader i kvalitet haller de sa oandligt mycket battre och man kan ha dem, och de ar snygga, sa vansinnigt mycket langre. Jag har klader i garderobem som jag anvander nu och da som kommer fran bade -80 och -90 talet. :p

Jag traffade en allmanlakare for ett tag sedan dar jag i allmant smaprat var en pensionerad larare. Han berattade att han borjade sitt vuxenliv genom att utbilda sig till larare, men att jobbet var sa oerhort stressigt att han inte klarade av att fortsatta. Han sadlade om och utbildade sig till lakare och det ar SA mycket MINDRE stressfullt och sa oandligt mycket enklare an att vara larare.

Det är ju onekligen skrämmande!
Var det i USA? Har fått uppfattningen att det är ännu tuffare att vara lärare där.. (och kanske lite lugnare att vara läkare? Att vara AT-läkare i Sverige verkar inte heller vara någon höjdare)

Det är ju onekligen skrämmande!
Var det i USA? Har fått uppfattningen att det är ännu tuffare att vara lärare där.. (och kanske lite lugnare att vara läkare? Att vara AT-läkare i Sverige verkar inte heller vara någon höjdare)

Yep, det var en lakare pa mitt nuvarande sjukhus. Skillnaden ar att som lakare har du inte prov, betyg, utvarderingar, forberedelser for projec, etc, som maste goras nar man kommer hem.

Har ar man i skolan 8 timmar om dagen som larare och eleverna circa 7 timmar. Sedan har de flesta skolor music, gympa, och art minst en lection om dagen. Det ar den enda egentliga planeringstiden man har. Var 8-onde vecka har man "progress reports", kvartalsvis ar det betyg, och tva ganger om aret har man foraldrasamtal. Dessutom forvantas man ha de mest fantastiska "project" (science, speech, etc. beroende pa arskurs) ett par ganger om aret.

Having said all that ... det ar samtidigt sa otroligt rewarding att jobba som larare har dar man GOR sa mycket och undervisningen focuserar sa pa den individuella eleven ... som ju ocksa tar mer tid och verkligen kan fa en larare att slita sitt har och kanna sig misslyckad nar man inte hittar ratt vinkling for att det ska fungera for nagon specific elev. Men roligt ar det nar elever som kommer fran andra system riktigt lever upp och hittar vagar som passar dem.

Yep, det var en lakare pa mitt nuvarande sjukhus. Skillnaden ar att som lakare har du inte prov, betyg, utvarderingar, forberedelser for projec, etc, som maste goras nar man kommer hem.

Har ar man i skolan 8 timmar om dagen som larare och eleverna circa 7 timmar. Sedan har de flesta skolor music, gympa, och art minst en lection om dagen. Det ar den enda egentliga planeringstiden man har. Var 8-onde vecka har man "progress reports", kvartalsvis ar det betyg, och tva ganger om aret har man foraldrasamtal. Dessutom forvantas man ha de mest fantastiska "project" (science, speech, etc. beroende pa arskurs) ett par ganger om aret.

Having said all that ... det ar samtidigt sa otroligt rewarding att jobba som larare har dar man GOR sa mycket och undervisningen focuserar sa pa den individuella eleven ... som ju ocksa tar mer tid och verkligen kan fa en larare att slita sitt har och kanna sig misslyckad nar man inte hittar ratt vinkling for att det ska fungera for nagon specific elev. Men roligt ar det nar elever som kommer fran andra system riktigt lever upp och hittar vagar som passar dem.
Okej, hur många veckor är ett läsår på, för eleverna? Vi har ju ferie och jobbar 9h/dag för att hinna/jobba in loven. Hur funkar det i USA?

Okej, hur många veckor är ett läsår på, för eleverna? Vi har ju ferie och jobbar 9h/dag för att hinna/jobba in loven. Hur funkar det i USA?

De flesta stater ligger runt 180 "instructional" dagar for elever per ar. Sa nar vi har "snow days" sa tas det igen i slutet pa aret. Sedan har larare ett storre antal "inservice" dagar och ett par veckor pa sommaren nar de jobbar utan elever.
Vara sommrar (beroende pa antal "snow days" ar normalt mellan forsta veckan i Juni och eleverna borjar igen efter labor day (forsta Mondagen i September)

Där jag gick på gymnasiet, fick lärarna välja om de ville ha semestertjänst(?). Det var en lärare som ville det.
Vet att det finns skolor som har det på grundskolenivå men det är väldigt ovanligt. Jag hade velat ha det om alla hade det på min skola, alltså så det fanns ett system kring hur jobbet lades upp när vi inte hade elever VS under terminerna.

Vi har inget internet. Igen. Det har legat nere till och från sen ovädret häromdagen. Leverantören säger bara att det inte finns några störningar.
Behöver jag säga att jag är irriterad idag?

Det är inte ditt modem som fått sig en smäll då?

Är samma hos grannarna och på flera andra håll i byn (de har skrivit på Facebook om problemen).
Har startat om routern men det hjälpte inte. Vi har internet ibland, typ 20/10 istället för 100/100 som vi betalar för..

Jag är så godis/choklad/chips sugen att jag blir galen. Tur i oturen stänger min tobaksaffär om tre minuter. Närmsta är Pressbyrån. Håll i mig.

Dagens första to-do avklarad ✌️!

7A75F97C-EC1C-477C-BFE0-77CE23505F50.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar