Äng, hur göra?

Många blandar ihop rallarrosen med lupiner har jag märkt :angel:
Så är det en rallarros så är det lugnt :up:
Jag satte en vit rallarros i en rabatt pga att den vita blir så vacker men OMG det gör jag aldrig om!! Den skickade i hemlighet ut rep (rötter) flera meter år varje håll och nu efter nåt år dyker det upp en massa små skott ÖVERALLT. Tog bort huvudplantan, men rensar nu rallarros på heltid, typ..... 😵‍💫😵‍💫😵‍💫

Edit - kan ju dock fungera bra nånstans där den får sprida ut sig, dvs inte en rabatt....
 
Jag har en jättestor tomt till min stuga så jag klipper inte hela utan har äng på en del ställen, främst under tallarna då det är jobbigt att plocka kottar innan man ska klippa gräset. Där finns en del blommor av sig själv och jag har strött ut lite planteringsjord och sått blandade ängsblommor i påse. Sen frösår de sig själv och det blir mer blommor för varje år.
 
Ja!
Nu fårdu mig att grubbla över norska och svenska namnskillnader :)

Det är jättekul med olika språk generellt och jag fascineras över hur likt det är men ändå inte med norska vs svenska. En del ord är ju samma men betyder helt olika som tex typiska orden " rar och rolig" som många vet betyder olika saker. Sen är namn också kul :) Har gått och grubblat på mina favorit ord nån dgr nu, varav sent svar till dig ^^ men mina norska favorit ord är ändå,

Rumpetroll - dvs Grodyngel och
Tussiluss och Skrukketroll som är Gråsugga på svenska 😄
 
Det är jättekul med olika språk generellt och jag fascineras över hur likt det är men ändå inte med norska vs svenska. En del ord är ju samma men betyder helt olika som tex typiska orden " rar och rolig" som många vet betyder olika saker. Sen är namn också kul :) Har gått och grubblat på mina favorit ord nån dgr nu, varav sent svar till dig ^^ men mina norska favorit ord är ändå,

Rumpetroll - dvs Grodyngel och
Tussiluss och Skrukketroll som är Gråsugga på svenska 😄
Fast roligt på norska är ju helt logiskt om man tänker på motsatsen oroligt. Rar används i svenskan för ovanligt/sällsynt, så inte så långt ifrån konstigt. Vi har otroligt mycket gemensamt med norskan även om många ord inte är lika vanliga i svenskan längre. :)
 
Fast roligt på norska är ju helt logiskt om man tänker på motsatsen oroligt. Rar används i svenskan för ovanligt/sällsynt, så inte så långt ifrån konstigt. Vi har otroligt mycket gemensamt med norskan även om många ord inte är lika vanliga i svenskan längre. :)
Har väl aldrig påstått att det är konstigt eller direkt ologiskt heller utan försöker säga att det är väldigt likt och att vi har mkt gemensamt i språken, det är ju det som är kul och intressant. Samtidigt så används de orden jag skrev ovan till att beskriva olika saker, dom betyder ju inte samma sak beroende på vilket språk du pratar men orden är likadana. Har mer än en gång varit med om missförstånd iaf ^^ Ordet rolig har väl aldrig betytt lugn på svenska även om man kan resonera sig fram till logiken på norska?

Kan tycka att norskan ibland låter som min farfar på 90 pratade, många ord han använde som jag själv vet vad det betyder men inte själv använder utan jag har andra ord för samma sak som används av min generation ist :)
 
Travar vidare i OT-spåret.

Vi hade en buss österbottningar idag på mitt guideställe. Alltså finlandssvenskar.

En dam frågade efter lemonad - menade mineralvatten. Många frågade efter vessa. Vilket alltså är WC på finska.
När de talade med varann fattade jag ungefär hälften.Trots att jag förstår svenska och finska.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 297
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Jag har blivit med trädgård (och torp ;)) och planerar för fullt! Jag tänkte tidigare forma en lång slänt till blomsteräng, då jag...
Svar
19
· Visningar
5 991
Senast: Chili
·
Äldre Jag hyr ett hus på landet sedan 1/4 i fjol, har skrivit kontrakt på tre år. Hon som äger det köpte det tidigt på hösten innan jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 120
Senast: Modig_Korn
·
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 236
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp