Trädgård dominerad av kirskål.

Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

kl

Det är faktiskt felaktigt att beskylla munkarna för kirskålens införande ;)

Men vad säger du :eek:
dom erkänner ju själva "Många goda och nyttiga växter bringar vi med oss, kirskål tex som smakar sött och gott om våren. Ni kan försöka odla den, men vi vet inte ännu om den klarar detta nordliga klimat"

kl

Nog för att de kanske tog med sig den också

Puh! :p
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

är det inte enklare med en dos Roundup ?

Nej enklast är nog DDT eller dynamit.

Inget jag rekommenderar dock...

Vi använder faktiskt Roundup på vår kirskål. :nailbiting:

Ja, JAG skäms litegranna över det (sambon gör det inte! ), men det funkar faktiskt superbra. Och så är det enkelt... :o :o

Annars är jag inte mycket för att förgifta saker och ting, så jag hoppas det vägs upp någon annanstans.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Men då är det väl bonnaroundup (dvs den som kräver tillstånd), det du kan köpa på affärn idag tar inte ens den klenaste nässla.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag tycker inte att det är riktigt rimligt att använda gifter för att odla sin trädgård, som är ett nöje. Att jordbruket tar till brutala metoder för effektivitens skull är en sak, men att spruta gift för lite kirskål på en yta som den TS beskriver behövs ju inte ens. Det är ju enkelt att gräva bort. Jag som inte har en maskinpark gräver med spade och drar rötterna med händerna, och det är inte alltför jobbigt.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag tycker inte att det är riktigt rimligt att använda gifter för att odla sin trädgård, som är ett nöje. Att jordbruket tar till brutala metoder för effektivitens skull är en sak, men att spruta gift för lite kirskål på en yta som den TS beskriver behövs ju inte ens. Det är ju enkelt att gräva bort. Jag som inte har en maskinpark gräver med spade och drar rötterna med händerna, och det är inte alltför jobbigt.

För egen del har jag inte principiella åsikter om ogräsmedel. Det handlar mer om att väga nyttan. Det finns medel jag inte vill använda och det finns medel jag använder.

Den som inte kan gräva och dra kanske tar till kemiska medel. Eller så är det övermäktigt arbetsamt och medel är den enda vettiga framkomliga vägen. Tung lerjord kan du inte dra kirsrötterna ur. Tro mig.

Jag punktbekämpar maskrosor med glyfosat. Utan belägg misstänker jag att den tunga dieseldrivna trafiken utanför tomten gör större skada än min dl bekämpningsmedel fördelad över en hel gräsmatta. Halveringstiden är väl bara några dagar?
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Men då är det väl bonnaroundup (dvs den som kräver tillstånd), det du kan köpa på affärn idag tar inte ens den klenaste nässla.

Nä, det är det där skummet man sprayar på direkt ur flaskan.

Vi har nog kanske väldigt klen kirskål isf, för dör gör den. :D
Har iofs inte testat sent på säsongen, vi sprayar på de späda plantorna.

Det är glyfosfat i den.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

*kl*
Jag såg en så bra lista häromdagen som jag gärna vill tipsa om även om det möjligen är ett stickspår, den visar iaf på vilken sorts jord man har utifrån vilket ogräs som växer där (surt/basiskt el fet/mager tex), fördelen med den är att man kan försöka att motverka de ogräs man har genom att göra marken mindre passande för dem, tex genom att kalka. Funkar förstås inte alltid men det kan gott vara ett steg på vägen i stället för att använda gift.
Eftersom man nog inte får länka till Odla så googla Titta-ogräs testet
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag tycker inte att det är riktigt rimligt att använda gifter för att odla sin trädgård, som är ett nöje. Att jordbruket tar till brutala metoder för effektivitens skull är en sak, men att spruta gift för lite kirskål på en yta som den TS beskriver behövs ju inte ens. Det är ju enkelt att gräva bort. Jag som inte har en maskinpark gräver med spade och drar rötterna med händerna, och det är inte alltför jobbigt.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jag blir allvarligt beklämd när jag ser att folk häller ut gift för att göra gräsmattor eller rabatter. Nån j-la måtta får det ändå vara på kortsyntheten...
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

håller med! Tog över en trädgår överväxt med hallon blandat med kirskål, nässlor och åkervinda. Åkervindan är nästan värst, även om smörblommorna toppa rlistan just nu.
Har använt marktäckning, grävt, fräst (satt potatis med marktäckning mellanraderna) och trots väldigt kassa leder har det fungerat bra. Klipper delar som inte var fulla med hallon med gräsklipparen och jag vinner. Visst tar det lite tid, men det går att leva med. Rabatter gräver jag, sedan lägger jag ny jord på och marktäcker, blir väldigt bra resultat. Gifter hör inte hemma i trädgårdar!
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

KL

Angående gifter, är det okej att använda ogräsättika? Jag har en grusgång (eller rättare sagt är det småsten) som det blir MYCKET ogräs på. Väldigt tidsödande att rensa för hand. Är ogräsättika bättre, miljömässigt, än andra bekämpningsmedel eller är det också något man ska undvika?
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Tung lerjord kan du inte dra kirsrötterna ur. Tro mig.

Jo, men jag får göra det när den är lagom blöt. Inte när det översta lagret är som asfalt under torra tider.

Jag har alltså ren lera i min trädgård. Inget naturligt matjordslager alls.

Kirskålens rötter är så pass sega att man kan dra dem med händerna upp ur leran och följa dem flera meter.

Trafiken utanför stimulerar snarare de kväveälskande växterna än dödar dem. Det är därför vi har så mycket tistlar och nässlor numera, en del ogräs är verkligen 1900-talets vinnare. Maskrosorna hör dit, men jag vet inte om det har med kvävet att göra eller något annat i deras fall.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Kirskål är en värdefull resurs som man kan använda i sin egen matlagning samt mata grisar, kaniner och höns med. Mina hästar är också tokiga i kirskålen...

Vill man ha bort den kan man antingen täcka området men ogenomskinlig plast i ett par tre år, eller så klipper man med gräsklippare ofta. ( Kirskål gillar nämligen inte att jämnas med marken ofta utan blir då utmattad). Eller så drar man helt enkelt upp plantorna och det av rötterna som sitter kvar i marken tar man upp med grävgrep. Inte spade för då riskerar du att klyva rötter och varje liten kvarglömd bit blir snabbt nya kirskålsplantor. Man ska inte heller köra med jordfräs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp