Trädgård dominerad av kirskål.

Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Japp! Första vårprimören ihop med nässlor och maskrosblad :) härdig är den ju och och växer utan skötsel, garanterat ytterligare ett plus på den tiden.
Är gott att äta, men det ska vara de riktigt späda bladen i mitt tycke. Hästar, höns och kaniner här äter det med mycket god aptit. Recept och historia: http://www.fobo.se/kunskap/mat/Kirskal_Odlaren_2-2007.pdf
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Jag vet inget om hyrlagen, men hur menar du att kirskål inte är "något vanligt ogräs"? Högst vanligt där jag bor iaf.

För att få bort kirskål är det täckning eller klippning dom gäller. Jag har kirskål nästan i alla rabatter, men jag håller det i schack med att dra upp och mata kaninerna med och klippa gräsmattan och kanterna ordentligt.

är det inte enklare med en dos Roundup ?
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Nu tror jag allt att du skojar med oss ;) För inte kan du väl mena på fullt allvar att man som hyresvärd ska berätta att det finns ogräs i trädgården? Inte ens när vi köpte vårt hus så berättade säljaren att det fanns ogräs i trädgården. Det enda hon berättade om trädgården var att där borta där brännässlorna var högst, där brukade hon ha sitt jordgubbsland :p

Men allvarligt. Jag tror inte att du kan få hyresnedsättning för att det finns ogräs. Iallafall inte att det finns något stöd i hyreslagen för det men du får väl läsa den. Om du vill bli av med ogräset så stängsla in ordentligt och låna några grisar av någon bonde över sommaren. Då har du ingen kirskål mer det lovar jag dig.

Det ska mycket till för att man ska få en nedsättning av hyran. Det är inget man kan få för sådana småsaker som kirskål. Men frågan är fri. Du får ju givetvis ta upp det med hyresvärden och förklara att du vill ha lägre hyra för att trädgården inte var i det skicket du hade förväntat dig. Du får väl fråga hur mycket av hyran som är hyra för trädgården och sedan räkna bort de partierna procentuellt som du inte kan använda eller som ger dig extra jobb. Det kanske blir någon hundring i avdrag.
När jag har hyrt hus så har jag inte betalat något alls för trädgården utan det har snarare varit en bonus där det enda kravet har varit att gräsmattan ska hållas klippt.
 
Senast ändrad:
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

kl

Det är faktiskt felaktigt att beskylla munkarna för kirskålens införande ;) Nog för att de kanske tog med sig den också, men studier (bl.a. av pollen, tror jag) har visat att kirskålen vuxit vilt i Sverige sedan bronsåldern. Så då borde det väl i allra högsta grad klassas som ett "vanligt ogräs", tycker jag.

Nog för att den kan vara skitjobbig att bli av med om man vill att det ska gå fort, men att täcka jorden i 1-2 säsonger är ju inte allför svårt. Alternativt så in gräsmatta så att klipparen kan hålla i schack också då. Har väldigt svårt att se varför man skulle få hyresreducering pga kirskål, eller varför värden skulle ha upplysningsplikt, faktiskt.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Ok, att hyrevärd inte behöver upplysa om att kirskål finns i trädgården är ni tydligen rörande överens om! Men inte att hon borde upplysa om att det inte är gräsmatta på ca 1/3 av denna stora trädgård utan enbart kirskål och nässlor där? Jag ska fråga henne om hon kan tänka sig att bekosta gräsmatta på rulle, tror det är det enda som skulle hjälpa.

Jag har höns och dom går i en stor elnäts-inhängnad med nästan bara kirskål. Tyvärr så äter dom den inte! Jag har hört att andrs höns gör det men mina är väl präglade på att käka gräs då dom var små och då äter dom helst det. Kokar jag kirskålen så äter dom däremot. Ja, jag käkar lite av den själv. Men enbart den mängd jag har stående nu och ska ut och nacka skulle räcka till hundra grönsakapajer eller femtio liter stuvning eller så... Jag har inte storkök.;)
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Ok, att hyrevärd inte behöver upplysa om att kirskål finns i trädgården är ni tydligen rörande överens om! Men inte att hon borde upplysa om att det inte är gräsmatta på ca 1/3 av denna stora trädgård utan enbart kirskål och nässlor där? Jag ska fråga henne om hon kan tänka sig att bekosta gräsmatta på rulle, tror det är det enda som skulle hjälpa.

Jag har höns och dom går i en stor elnäts-inhängnad med nästan bara kirskål. Tyvärr så äter dom den inte! Jag har hört att andrs höns gör det men mina är väl präglade på att käka gräs då dom var små och då äter dom helst det. Kokar jag kirskålen så äter dom däremot. Ja, jag käkar lite av den själv. Men enbart den mängd jag har stående nu och ska ut och nacka skulle räcka till hundra grönsakapajer eller femtio liter stuvning eller så... Jag har inte storkök.;)

Med tanke på att du har haft trädgården över ett år så är det nog en hel del ditt eget fel att du har så mycket kirskål och brännässlor... Det gäller att hålla efter direkt på våren när de kommer för att hålla efter, det tog nog inte mer än en sommar för mig att öka beståndet av kirskål och brännässlor efter svärmor, när hon bodde här fanns inget av det, men å andra sidan så ägnade hon hela dagarna åt att rensa ogräs så fort snön försvann, personligen står jag hellre ut med kirskål och lite brännässlor och har lite roligt emellanåt istället. ;)
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Nej, jag förstår faktiskt inte varför hyresvärden skulle ha upplysningsplikt om brist på gräsmatta heller? Frågade du om trädgården när du tittade på huset?
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Och jag som just skulle skriva att inte ens marsvin och kaniner tycker om det. :D Olika, tydligen. Eller var de väldigt hungriga när du gav dem kirskålen?

Ett mindre kärnvapenkrig är nog också mycket effektivt. :p

Mina kaniner älskar kirskål! I alla fall nu, i början på säsongen.

Mina kaniner verkar alltid vara hungriga. Det enda det hittills ratat är potatisskal och sparris.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Med tanke på att du har haft trädgården över ett år så är det nog en hel del ditt eget fel att du har så mycket kirskål och brännässlor... Det gäller att hålla efter direkt på våren när de kommer för att hålla efter, det tog nog inte mer än en sommar för mig att öka beståndet av kirskål och brännässlor efter svärmor, när hon bodde här fanns inget av det, men å andra sidan så ägnade hon hela dagarna åt att rensa ogräs så fort snön försvann, personligen står jag hellre ut med kirskål och lite brännässlor och har lite roligt emellanåt istället. ;)

Det var precis lika mycket kirskål för ett års sedan som nu, den beror inte på mig! Ja, då jag kom hit och tittade på huset för att kanske hyra det så sa jag tydligt och klart att jag var trädgårdsintresserad. Jag frågade om det fanns mördarsniglar, men det finns det ju som väl är inte! Och jag frågade om jag fick gräva land runt brunnen och det fick jag... Men där är det ju ca 4 x 15 meter med bara kirskål och nässlor! Man hade grävt dräneringsbädd eller vad det nu hetet och sedan inte sått gräs. (Inte hyresvärden utan förra ägaren). Jag har snickrat en stor låda som jag ska fylla med sand-torv-gödsel-blandning nu i dagarna och så odla lite grönsaker i den. (Säkrar botten mot kirskålen.) För mig är trädgården lika viktig som huset, jag bor så att säga i den också... Jag har relativt hög hyra, 5500 i kallhyra och dyr uppvärmning. Tre rum och kök, gammalt hus med nyrenoverat badrum. Då tycker jag att trädgården ska vara i gott skick också för att det ska vara rimligt. Jag frågade en gång om jag kunde få en badrumsgarderob, men hon sa nej. Hon tyckte hon kostat på huset så mycket... Men det hon gjort gjorde hon ju för sin egen skull och inte min! Det gamla badrummet var funktionellt än om omodernt, det hade dugt åt mig, och vardagsrummet är totalt vitt nu = modernt men jag gillar färg... Hon hade tänkt bo här själv men så förändrades livsföhållandena. Ni kanske undrar varför jag bor kvar. Det är bara för att jag har en högt älskad gammal katt som måste ha medicin två ggr om dagen. Granntanten ställer upp och tar hand om katten och hönsen då jag är borta. Jag arbetspendlar till Oslo och är borta genomsnittligt ca 10 dagar i månaden. Jag är mycket tacksam för att hon ställer upp!
 
Senast ändrad:
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Men där är det ju ca 4 x 15 meter med bara kirskål och nässlor!

Men om det inte är trädgårdsväxter och annat du vill spara mellan kirskålen och nässlorna, så är det inte så himla jobbigt att ta bort det. Gräv igenom och plocka bort alla rötter du ser. Ungefär så där såg det ut hos mig, och jag fick bukt med det rätt snabbt.

Det är ju knappt ens enklare att gräva upp en gräsmatta för att göra rabatt av.
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Antar att du fick hyra huset (inkl. trädgård) i befintligt skick...
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Kirskål är ju inte direkt ett dolt fel, man ser det klart och tydligt :)
Att det finns ogräs, fleråriga besvärliga sådana, i ytor som inte är uppodlade eller gräsbevuxna kan vem som helst räkna ut.
Jag vete sjutton vad du menar med att det skulle ge rätt till hyressänkning. Om du gillar att hålla på i trädgården så har du ju ett rejält projekt att bita tag i :)
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Du har helt rätt i att Kirskål inte är ett "vanligt" ogräs , eftersom det togs hit av munkar för att odlas o användas som "mat".
Men klippning hämmar det starkt, där du vill ha gräsmatta .bara klipp med gräsklipparen så är det lätt att utrota, däremot om du måste rensa för hand gäller det att gräva , ta bort rötterna och göra detta ett par gånger tills kirsålen ger upp, men inte för långt imellan , det får absolut inte gå i frö.
gratis motion , inga gymbesök krävs :)
 
Sv: Trädgård dominerad av kirskål.

Du har helt rätt i att Kirskål inte är ett "vanligt" ogräs , eftersom det togs hit av munkar för att odlas o användas som "mat".

Och varför skulle det göra det till ett "ovanligt" ogräs? En väldigt stor del av både odlade och vilda plantor, har kommit hit på olika vis, och många av dagens jobbiga ogräs är gynnade av dagens odlingssystem och andra moderna miljöfaktorer. Nässlor och tistlar, tex, gynnas av kväveutsläpp, och bör i så fall även de ses som onaturliga eller ovanliga. Om du vill bekämpa nässlor och tistlar långsiktigt, ska du sluta köra bil och börja cykla istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp