Vad gör vi? Del XLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska snart gå ut och släppa ut hästarna. Bootsen är inte 100% torra - trots att de stått bredvid kaminen från kl 17 igår med tidningspapper inuti - så jag känner lite ångest över att sätta på dem. Men de är i alla fall rena....

Äter amerikanska pannkakor med jordgubbssylt :d !
 
Har du något bra recept för att sätta en surdeg? Både vete och råg, jag tänker börja baka eget bröd igen. :d

Jag kör på Pain de Martin när det gäller matbröd, han krånglar inte till det. Sedan går det ju att PM:a en viss Bukefalist om en vill ha surdeg på påse hemskickat :angel:

Min rågsur är äldst, den satte jag när jag var i Jämtland och borrade senast. Vetesuren är en avkomma till rågsuren, jag använde en lite rågsur som startare för vetesuren (den är något år yngre än rågsuren).

Det enda jag är noga med är att jag matar dem båda med ekologiskt stenmalet mjöl, aldrig valsat mjöl.
 
Glad att vi ställde om klockan inatt 😅 Fodrade hästar vid ett sommartid inatt och innan jag kom i säng 😂 Alltså vi skulle köra hem Pappa, hm tog en stund att så att säga 😅😂🙈 Hoppas han hade kul iaf och är nöjd. Själv är jag trött så in i bomben men ska käka lite frukost sen släppa ut hästarna. Lovade att ta dem idag.
 
Det enda jag är noga med är att jag matar dem båda med ekologiskt stenmalet mjöl, aldrig valsat mjöl.
Nyfiken, varför då? Och hur vet man skillnaden mellan stenmalt och valsat mjöl? Jag använder ju Kungsörnen grovmalt rågmjöl och när jag läser om det står det "malt i vår Malmökvarn". Betyder "malt" automatiskt "stenmalt" :confused:?
 
Nyfiken, varför då? Och hur vet man skillnaden mellan stenmalt och valsat mjöl? Jag använder ju Kungsörnen grovmalt rågmjöl och när jag läser om det står det "malt i vår Malmökvarn". Betyder "malt" automatiskt "stenmalt" :confused:?

Stenmalet är just det, malet på en gammaldags stenkvarn. Det blir inte upphettat som valsat mjöl (vilket är majoriteten av mjölet som säljs i butik). Det innehåller därför alla naturliga enzymer etc vilket ger en bättre miljö för surdegen så den växer bra.

Givetvis funkar det säkert med vanligt malt mjöl också men eftersom mina inte sköts om speciellt väl vill jag vara snäll med dem när de väl får mat :angel:

Edit: Egentligen är jag inte kinkig med att det ska vara ekologiskt... men är det stenmalet är det i typ 99,99% av fallen också ekologiskt. Tyvärr är stenmalet en bristvara just nu efter branden vid Warbro Kvarn :(
 
Slocknade på soffan igår kväll. Var en lång dag igår. Gick 5.45 och i säng runt 23...
Var iväg till Örebros Storauktion igår med 3 till ftån UAF
Gjorde 3 fynd. Ett I en akvarie butik som vi gjorde en blixt visit hos innan auktionen började. En Betta imbellis hona till Billy
Fick tag på den post jag ville på auktionen, 3 snow white ancitrus för ett väldigt bra pris
En påse Corydoras
Sedan blev det en massa ancitrus och en bågfens ciklid
 

Bifogade filer

  • 20221029_203909.webp
    20221029_203909.webp
    313,2 KB · Visningar: 20
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 897
Senast: Exile
·
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 270
Senast: Sleepan
·
Svar
2 001
· Visningar
98 236
Senast: pepp
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
34 172
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp