Vad gör vi? Del XLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stenmalet är just det, malet på en gammaldags stenkvarn. Det blir inte upphettat som valsat mjöl (vilket är majoriteten av mjölet som säljs i butik). Det innehåller därför alla naturliga enzymer etc vilket ger en bättre miljö för surdegen så den växer bra.

Givetvis funkar det säkert med vanligt malt mjöl också men eftersom mina inte sköts om speciellt väl vill jag vara snäll med dem när de väl får mat :angel:

Edit: Egentligen är jag inte kinkig med att det ska vara ekologiskt... men är det stenmalet är det i typ 99,99% av fallen också ekologiskt. Tyvärr är stenmalet en bristvara just nu efter branden vid Warbro Kvarn :(
Kolla om någon butik har mjöl från Stora Hällsta, det är kravodlat och stenmalet. Om jag har fattat rätt. 🙈😁
 
Jag kör på Pain de Martin när det gäller matbröd, han krånglar inte till det. Sedan går det ju att PM:a en viss Bukefalist om en vill ha surdeg på påse hemskickat :angel:

Min rågsur är äldst, den satte jag när jag var i Jämtland och borrade senast. Vetesuren är en avkomma till rågsuren, jag använde en lite rågsur som startare för vetesuren (den är något år yngre än rågsuren).

Det enda jag är noga med är att jag matar dem båda med ekologiskt stenmalet mjöl, aldrig valsat mjöl.
Har lite rörigt på jobbet men skickade nyss ett PM till en viss bukefalist om att få köpa lite surdegar, som om det inte var nog med de på jobbet! :laugh:
 
Funderar på vården idag, har en nära anhörig som åkte in till akuten vid 15-tiden igår. De har beslutat lägga in hen men det finns inga vårdplatser så hen är fortfarande kvar på akuten. :( Inte så kul att behöva tillbringa natten på akutmottagningen då hen är ganska sjuk. Inte kul för vårdpersonalen heller.
 
Lyssnar lite på gårdagens live med Haveristerna tills det är dags för sändningen där Antjé Jackelén lägger ned sin stav. Hade egentligen velat vara på plats i domkyrkan då jag var på gudstjänsten där hon vigdes, hade varit lite roligt att vara med "full circle", men har hand om min kusins hund denna helg så det får bli att kika från soffan. Har ett par kompisar som är med i processionen, så det blir att kika efter dem också!
 
Suck, då gick stängselaggregatet till tvärdött icke-reparabelt skick, förmodligen någon styrkrets och/eller kombination av lindningar/kondningar på kretskortet som inte går att laga utan tillgång till konstruktionsritningar. Behöver verkligen inte 6-7.000 i extra utgift just nu.

Höll 10 år och 1 månad, så man ska väl inte klaga, förutom att det är dålig tajming.
 
Slöar i sängen, precis som jag lovade mig att jag skulle göra denna morgon. Duktig jag! Och fy vad roligt jag hade igår, så många fantastiska vänner vi har omkring oss! :heart Hade hoppats kunna underhålla mig med världscupen i hoppning nu på förmiddagen, men den börjar visst inte förrän vid 14 min tid och vid det laget är vi på väg till Edinburgh. Får kanske bli byter plats på saker och jag ser Tunna blå linjen nu och världscupen ikväll...

(om det låter som att stora delar av min dag kretsar kring TV-tittande så är det för att det är så)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 919
Senast: Exile
·
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 270
Senast: Sleepan
·
Svar
2 001
· Visningar
98 237
Senast: pepp
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
34 186
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp