Vad gör vi? Del XLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyligen hemkommen efter ytterligare en lååång arbetsdag. Blir tyvärr samma imorgon också då jag måste hoppa in o jobba pga sjukdom. Räknar med att jag kommer ha jobbat ca 40 timmar fre-sön. 🙈:sleep:

Nu ska jag sova.
Min bror vill att jag ska ringa min faster av någon okänd anledning. (Pratar aldrig med henne på telefon. Bara när vi ses. Men verkar som att han har hamnat i någon paranoid period eller något. Så nu tjatar han bara o får för sig massa saker...)
Men behöver verkligen sova så ska skicka sms o säga att jag försöker höra av mig imorgon istället, om jag får någon lugn stund på jobbet vill säga...
 
Ställde mig och skulle steka pannkakor kl. 6. Inser att jag har ett ägg för lite när jag redan hällt i resten av ingredienserna och tillsammans med min värdelösa stekpanna som måste bytas ut så går det inte att steka :grin: Ger mig efter tre försök och häller upp allt i en form och hoppas nu på en okej ugnspannkaka. Tänkte att jag skulle få äta mina misslyckade pannkakor ifred.. men nu sitter jag här på golvet och delar dem med bestämd dotter.
 
En saffranskaka i ugnen, matbrödsdegen på dag två är knådad och står och jäser :up: Alldeles strax ska jag gräva fram lite lingon ur frysen och göra en lingonsås till kakan.
Det är inte klokt egentligen att den surdeg som jag fick av dig för 2,5 år (?) sedan fortfarande lever och frodas.... Det blir så fint bröd varje gång.... :) Nyligen hade jag lyckats förväxla grovt rågmjöl och grahamsmjöl (påsarna ser ju precis likadana ut om man inte tittar NOGA:cautious:) och degen blev "felmatad" minst en gång. Men inte ens det tog kål på den.... :D
 
Det är inte klokt egentligen att den surdeg som jag fick av dig för 2,5 år (?) sedan fortfarande lever och frodas.... Det blir så fint bröd varje gång.... :) Nyligen hade jag lyckats förväxla grovt rågmjöl och grahamsmjöl (påsarna ser ju precis likadana ut om man inte tittar NOGA:cautious:) och degen blev "felmatad" minst en gång. Men inte ens det tog kål på den.... :D

Jag har konstaterat att surdeg tål det mesta :D Mina (jag har ju en råg och en vete) blir inte speciellt väl omhändertagna men båda är riktigt starka och roliga att baka med. Dock har jag alltid lite fryst surdeg ifall jag lyckas ha ihjäl någon :angel:

Edit: IKEAs mindre fryspåsar är perfekta att frysa in surdeg i. Det blir lagom mängd och de blir platta, dvs tar liten plats och tinar snabbt.
 
Jag har konstaterat att surdeg tål det mesta :D Mina (jag har ju en råg och en vete) blir inte speciellt väl omhändertagna men båda är riktigt starka och roliga att baka med. Dock har jag alltid lite fryst surdeg ifall jag lyckas ha ihjäl någon :angel:
Hur länge håller sig fryst surdeg i frysen? Tänker att det låter som en bra idé utifall att... Kanske något att föreslå för mamma och faster också, som båda har fått surdeg av mig men inte lyckats hålla liv i dem.... :D
 
Hur länge håller sig fryst surdeg i frysen? Tänker att det låter som en bra idé utifall att... Kanske något att föreslå för mamma och faster också, som båda har fått surdeg av mig men inte lyckats hålla liv i dem.... :D

Oklart men det borde vara länge. Jag "byter ut" mina någon gång per år, dvs jag bakar med de i frysen och fryser in nya. Eller ja, jag byter ut dem när jag kommer ihåg det så det går väl mer än ett år oftast :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 897
Senast: Exile
·
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 270
Senast: Sleepan
·
Svar
2 001
· Visningar
98 236
Senast: pepp
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
34 172
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp