Tårta som är god på riktigt

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Capybara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 168
Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i familjen fyller år, men tyvärr brukar tårtan antingen bli snygg eller god (tycker jag, åtminstone). Det har hänt att jag beställt ätbara bilder att lägga på eller speciella toppingar, men när jag gör sånt tycker jag att smaken oftast kommer i andra hand.

Nu vill jag baka en tårta som mest av allt är god, men som helst inte behöver se katastrofal ut heller. Jag tycker det är svårt med tårtor i allmänhet. Det finns ju goda, men ofta blir de för torra, för mörkt chokladiga, för sötsliskiga eller nåt annat.

Vilka tårtor har du bakat som du tyckt blivit goda på riktigt?

Det är egentligen bara två smaker som går bort, och det är lakrits och banan. Det får gärna vara choklad, men inte bara riktigt mörk choklad. Jag är inte rädd för lite komplicerade recept eller tidskrävande moment (egentligen inte för specialingredienser heller eftersom jag har lite tid på mig), men jag är ju ingen riktig sockerbagare utan bara en hungrig amatör, så inget riktigt avancerat skulpterande eller tempererande eller så. Tipsa på!
Jag tycker om prinsesstårta, marängtårtor. En annan favorit är en moussetårta med smak av choklad/passion och tunt lager typ knappt en mm mörkare choklad och i botten är det typ chokladbrownie. Chokladen är från valrhona. Så god!

Så här blev den. Lite mer maximalistisk än jag tänkt mig från början (maken och jag råkade dubbelköpa jordgubbar), men jag är nöjd. Den blev jättegod! (Grunden är drömrulltårtan med fransk smörkräm som jag länkade till i nåt inlägg. Smörkrämen är den absolut godaste jag gjort, även om den var lite pysslig att få till - första omgången blev hårdkokt äggröra 😬 )

Tjugoåringen blev också nöjd.

Bifogade filer

• IMG_7084.webp
    IMG_7084.webp
    61,4 KB · Visningar: 73
... och så här ser den alltså ut inuti (och det blev mycket lättare med monteringen när jag höll på än när jag läste!). På den här bilden har den ju hunnit bli jättekladdig, men man fattar grejen.

Bonusmaterial: sugen valp.

IMG_7089.webp

Är monteringen typ rulltårtestubbar ihopställda till en rund tårta? Smart idé!
Man brer ut smörkrämen på tårtan, skär bottnen i längder, rullar ihop och bygger på tills man är nöjd. Jag gjorde två våningar eftersom jag gjorde dubbel sats - den hade blivit gigantisk + platt om jag inte gjort så. (Jag tyckte att monteringsanvisningen i receptet, här: https://victoriasprovkok.se/2016/05/dromtarta-en-chokladkaruselltarta-med.html#respond, var svår att förstå, men man fattar bättre när man har den framför sig).

Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i familjen fyller år, men tyvärr brukar tårtan antingen bli snygg eller god (tycker jag, åtminstone). Det har hänt att jag beställt ätbara bilder att lägga på eller speciella toppingar, men när jag gör sånt tycker jag att smaken oftast kommer i andra hand.

Nu vill jag baka en tårta som mest av allt är god, men som helst inte behöver se katastrofal ut heller. Jag tycker det är svårt med tårtor i allmänhet. Det finns ju goda, men ofta blir de för torra, för mörkt chokladiga, för sötsliskiga eller nåt annat.

Vilka tårtor har du bakat som du tyckt blivit goda på riktigt?

Det är egentligen bara två smaker som går bort, och det är lakrits och banan. Det får gärna vara choklad, men inte bara riktigt mörk choklad. Jag är inte rädd för lite komplicerade recept eller tidskrävande moment (egentligen inte för specialingredienser heller eftersom jag har lite tid på mig), men jag är ju ingen riktig sockerbagare utan bara en hungrig amatör, så inget riktigt avancerat skulpterande eller tempererande eller så. Tipsa på!

Moussetårta! Snyggt och gott.
Typ kladdkakebotten som du gör i springform (om du saknar silikonformar).
Frys och skicka på en eller två sorters mousse. Gör man den i silikonform kan man gömma innanmätet vilket blir skitsnyggt men då behöver man två.

Brinken Bakar har massa olika och väldigt goda!

Edit: sen på bollen inser jag 😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kloskada
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka