Vad gör vi? Del CXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Katt (och jag) har varit fullkomligt utslagna hela natten, och jag fick så mycket gos i morse att det var svårt att komma upp. :love: Nu känns äntligen lägenheten som ett hem. Såg nu att katten redan har kladdat massa tassavtryck på köksfönstret när hon spanade på svalorna. :D
 
Jag ska alldeles strax väcka katten så jag sen kan köra till stallet :)
IMG_20210725_072120.webp
 
Jag säger "Vi måste fixa gräsmattan" (dvs starta robotgräsklipparen och gå där ifrån). Ok säger min man. Jag: "vi måste göra iordning köket så det går att tapetsera imorgon". Ok säger min man.
Och går och sätter sig vid datorn! Så tydligen innebär "ok" att jag ska göra allting själv.

Visst, det måste kanske inte göras exakt nu. Men han ska till jobbet i eftermiddag och jag ska iväg på förmiddagen. Vore trevligt att få det klart. Men nej då, datorspel är viktigare.
Jag tror inte att det är viktigare, jag tror snarare att du bara säger att det måste göras, men inte när. Testa att säga att om en timme sätter vi igång och fixar köket, funkar det? Min npf-hjärna skulle iaf ha stor hjälp av det.
 
Katten talade om för mig när det var dags att gå upp men det var inte alltför tidigt (vid 6-snåret) så jag fick lite gjort innan vansinnesvärmen.

På agendan idag står bla att ta reda på en platta jordgubbar, ICA Maxi i Borlänge sålde sådana för 349kr/st vilket jag tycker är helt ok pris. Tur nog har jag plats i frysen också :D
 
Det ser ut att bli ordentligt varmt. Det är bra för mitt (avkommans) nykittade fönster. Det behöver målas lite också. Linoljefärg torkar långsamt, kitt likaså. Så all värme är välkommen för fönstrets skull. Min kropp är inte lika förtjust.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att det är viktigare, jag tror snarare att du bara säger att det måste göras, men inte när. Testa att säga att om en timme sätter vi igång och fixar köket, funkar det? Min npf-hjärna skulle iaf ha stor hjälp av det.

Jag tänker inte pjoska med honom. Säger jag att det ska göras förväntar jag mig att han fattar att jag menar att det ska göras. För det förstod han utmärkt innan han började spela igen. Nu är det bara spel spel spel som gäller och jag är något trött på det.
 
Jag tänker inte pjoska med honom. Säger jag att det ska göras förväntar jag mig att han fattar att jag menar att det ska göras. För det förstod han utmärkt innan han började spela igen. Nu är det bara spel spel spel som gäller och jag är något trött på det.
Fast att ha en rak kommunikation är inte att pjoska, jag har ingen diagnos men skulle maken säga att vi behöver fixa gräsklipparen så är det i min värld ett konstaterande. Vill han ha hjälp med det så får han väl fråga.
Saker som tömma köket inför tapetsering skulle jag ha sagt: Vi behöver göra klart köket för tapetsering, jag ska iväg kl x och du på efm. Ska vi ta det nu tillsammans eller gör du det när jag är borta?
 
Fast att ha en rak kommunikation är inte att pjoska, jag har ingen diagnos men skulle maken säga att vi behöver fixa gräsklipparen så är det i min värld ett konstaterande. Vill han ha hjälp med det så får han väl fråga.
Saker som tömma köket inför tapetsering skulle jag ha sagt: Vi behöver göra klart köket för tapetsering, jag ska iväg kl x och du på efm. Ska vi ta det nu tillsammans eller gör du det när jag är borta?

Han vet mycket väl vad jag menade utan att jag preciserade klockslag. Vi har haft exakt samma diskussion tusen gånger, han prioriterar bort allting för att spela dator. Om inte jag säger exakt vad som ska göras sätter han sig vid datorn. Jag är för fan inte hans mamma!
 
Skulle boka besiktning på sonens A-traktor, men så står det att senast godkända besiktning var förra året. Den reggades som A-traktor förra året (ombyggd bil), men varför ska den då in i år igen när det räcker med 24 månader alternativt 48 månader? Det är inte hela världen att besiktiga den i år, men om jag kan slippa så gör jag gärna det :angel:
 
Jag säger "Vi måste fixa gräsmattan" (dvs starta robotgräsklipparen och gå där ifrån). Ok säger min man. Jag: "vi måste göra iordning köket så det går att tapetsera imorgon". Ok säger min man.
Och går och sätter sig vid datorn! Så tydligen innebär "ok" att jag ska göra allting själv.

Visst, det måste kanske inte göras exakt nu. Men han ska till jobbet i eftermiddag och jag ska iväg på förmiddagen. Vore trevligt att få det klart. Men nej då, datorspel är viktigare.
Om "fixa gräsmattan" innebär att starta roboten är det väl bara att göra det?

Vi har en miljon grejer vi måste göra. Om jag konstaterar att "vi måste städa", eller "vi måste byta fasad" innebär det inte att det ska göras omgående.

Jag skulle säga: "skulle du kunna hjälpa mig städa köket om en halvtimme?".
 
Han vet mycket väl vad jag menade utan att jag preciserade klockslag. Vi har haft exakt samma diskussion tusen gånger, han prioriterar bort allting för att spela dator. Om inte jag säger exakt vad som ska göras sätter han sig vid datorn. Jag är för fan inte hans mamma!
Nej det är inte sunt att prioritera dator före allt annat men han kanske behöver söka hjälp för det? Det finns liksom två alternativ, antingen är han en idiot som har hittat ett sätt att slippa undan, då skulle jag säga dumpa. Andra alternativet som är mer troligt är att han inte klarar av att sortera när saker ska göras. Då behöver han ta hjälp för att hitta sätt som fungerar för honom och du kan minska frustrationen genom att vara rak och tydlig i din kommunikation. Det kräver inte mer av dig än säga en tid, men gör att du slipper bli arg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 400
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 977
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 422
Senast: Liran
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp