Vad gör vi del CXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemmakontor ändå :love:

162774814_10157996536390677_5878803205028545328_o.webp


Sorgligt nog verkar det som att det bästa vädret kom den här veckan (vi har haft runt 15 grader och sol hela veckan). Imorgon, när min semester börjar, ska det bli molnigt och regnigt igen 🙄 Ja ja, jag lär ju få gjort alla de där små renoveringsprojekten inne i lägenheten som jag hade planerat att sysselsätta mig med, så det är väl lika bra!
 
Fredag och idag har de verkligen känts som luften gått ur mig totalt 🙄🤷🏻‍♀️ Trött seg och känner mest för att bara sitta och filura.

Men planterat om två gurkor som behövde större krukor, satt igång tvättmaskinen och nu dricker jag kaffe i solen 😎 Känns rätt lagom just nu ...


Edit: hmpft fick gå in igen då host mina favorit grannar dök upp och störde friden ...
 
Senast ändrad:
Sådär, ja. Nu har jag kommit hem, satt mig i soffan, hällt upp ett glas vin och ska strax fixa något att äta. Så skönt det är med helg igen.... :)

Känner mig nöjd över att jag har kläckt en ny "twist" till boken. Något som är intressant att skriva om, och som tillför lite kunskap för läsaren. Det är ju lite så jag tänker att mina böcker ska vara, dvs lättlästa och underhållande MEN att man också som läsare ska ha fått lära sig något om 1800-talets Stockholm (speciellt kvinnornas historia) som man inte visste förut när boken är färdigläst :) ! Jag upptäckte för övrigt att det finns något som heter Stockholms kvinnohistoriska, med en del föreläsningar och digitala museibesök som verkar superintressanta.
 
Har lunch, både i dag och i går fastnade jag på supernanny av någon konstig anledning :confused:
I dag sitter jag och förundras över hur underligt amerikaner bygger hus, och blir nästan vansinnig på alla dessa korgar med kottar som står i typ 90% av familjernas hus :rofl: Vad sjutton ska de med korgarna med kottar till :D

Det är väl som citronerna i den blåa skålen i alla husannonser. Varför någon skulle vara intresserad av citroner när man är på jakt efter hus/lägenhet är för mig en olöslig gåta.
 
Precis fyllt i en undersökning från SCB. Det stod att de slumpmässigt valt ut 50 000 personer i Sverige.

*utvald* :D

Som någon som jobbat med den stora arbetsmarknadsundersökningen som är igång konstant så är det otroligt viktigt att folk svarar eftersom arbetsmarknadspolitiken bestäms mycket utifrån resultaten. Jag vet att det har skrivits tidigare om hur illa folk tycker när det ringer säljare/marknadsundersökningar, men just SCB är annorlunda och viktigt för samhället.

Man följer en person i två år, var tredje månad, för att se hur personliga och ffa arbetsmässigt det skett några förändringar. Tex, visar det sig att få personer får jobb via AF utan via privata kontakter och det var en av faktorerna till varför det beslöts att förändra AF. Tyvärr har svarsfrekvensen minskat och det är därför svårare att göra en korrekt bedömning av arbetsmarknaden.
 
Som någon som jobbat med den stora arbetsmarknadsundersökningen som är igång konstant så är det otroligt viktigt att folk svarar eftersom arbetsmarknadspolitiken bestäms mycket utifrån resultaten. Jag vet att det har skrivits tidigare om hur illa folk tycker när det ringer säljare/marknadsundersökningar, men just SCB är annorlunda och viktigt för samhället.

Man följer en person i två år, var tredje månad, för att se hur personliga och ffa arbetsmässigt det skett några förändringar. Tex, visar det sig att få personer får jobb via AF utan via privata kontakter och det var en av faktorerna till varför det beslöts att förändra AF. Tyvärr har svarsfrekvensen minskat och det är därför svårare att göra en korrekt bedömning av arbetsmarknaden.
Denna var om vardagslivet och femårig. Tror den görs i hela EU.
Det var mycket frågor om familj, om man kan få barn, om man tänker skaffa barn, ens relation till föräldrarna, om man tycker barn ska stå i centrum hos sina föräldrar, hur man trivs med sitt boende, om man tänker flytta inom tre år, om man tänker flytta utomlands, olika saker som man kunde oroa sig för (ekonomi, demokratin, militärt angrepp m.m.), ens förtroende till myndigheter m.m.

Tror jag varit med i den där arbetsmarknadsundersökningen ca 2001-2002, om den pågick då. Under tiden gick jag från arbetslös till långtidsvikariat.

Har varit med i nån mer som jag inte minns vad den handlade om och vet inte om det var från SCB. I den undersökningen fanns en ruta där man skulle kryssa i om man tillät dem att hämta uppgifter om i princip allt, det var allt ifrån sjukskrivningar till läkemedelsförskrivning. Det kändes integritetskränkande så jag kryssade inte i den rutan. Tänker fortfarande på om de ändå gått in i alla register och hämtat uppgifter om mig …
Eftersom jag inte minns vad det var för undersökning så kan jag ju inte begära registerutdrag.
Edit: justja, den handlade om alkohol- och drogvanor.
 
Senast ändrad:
Varit på IKEA och fötterna är värkande klumpar. Precis som jag räknat med så en solig fredag vid elvatiden var det inte många i lokaltrafiken eller på IKEA. Skönt. Mindre skönt var att eftersom de satt upp stränga ut och ingångar tvingades jag låsa in min dramaten i en änden av varuhuset. Köpa det som behövdes, sätta vagnen innan kassorna, lubba tillbaka och hämta dramaten och släpa den genom hela IKEA igen eftersom jag behövde packa in tre skålar så de inte krossades på vägen hem.

Passade på att handla på vägen hem så nu blir det kycklingröra och bakpotatis till fredagsmiddag. När jag orkar ställa mig upp, rensa klubborna, hacka i lite paprika och lök i röran, så blir det middag.
 
Denna var om vardagslivet och femårig. Tror den görs i hela EU.
Det var mycket frågor om familj, om man kan få barn, om man tänker skaffa barn, ens relation till föräldrarna, om man tycker barn ska stå i centrum hos sina föräldrar, hur man trivs med sitt boende, om man tänker flytta inom tre år, om man tänker flytta utomlands, olika saker som man kunde oroa sig för (ekonomi, demokratin, militärt angrepp m.m.), ens förtroende till myndigheter m.m.

Tror jag varit med i den där arbetsmarknadsundersökningen ca 2001-2002, om den pågick då. Under tiden gick jag från arbetslös till långtidsvikariat.

Har varit med i nån mer som jag inte minns vad den handlade om och vet inte om det var från SCB. I den undersökningen fanns en ruta där man skulle kryssa i om man tillät dem att hämta uppgifter om i princip allt, det var allt ifrån sjukskrivningar till läkemedelsförskrivning. Det kändes integritetskränkande så jag kryssade inte i den rutan. Tänker fortfarande på om de ändå gått in i alla register och hämtat uppgifter om mig …
Eftersom jag inte minns vad det var för undersökning så kan jag ju inte begära registerutdrag.

Arbetsmarknadsundersökningen har hållit igång i en herrans massa år så det var säkert den du var med i 2001-2002. Eftersom det är slumpmässigt utvalda personer är man helt anonym och inga registerutdrag eller liknande. Men däremot representerar man en viss demografi som speglar Sveriges befolkning procentuellt, eg småbarnsfamiljer, ensamstående, pensionärer osv. Och dessutom var man bor geografiskt, landsbygd, storstad, bostadsrätt, villa, hyresrätt osv. Så helt slumpmässigt är det inte, även om individen är komplett anonym och ointressant. Att du som representant för din demografi, ålder, kön, utbildning, civil status, gick från arbetslöshet till vikariat var intressant, hur du fick jobbet var det också.

Du som Rosett var en ynka siffra i statistiken ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
70 71 72
Svar
1 435
· Visningar
40 212
Senast: dobbis
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 660
Senast: Inte_Ung
·
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
567
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp