Vad gör vi? Del CXL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis lagt en beställning från Ica, hemleverans på tisdag. Ska bli skönt ha påfyllt i skåpen igen :)

Hemleverans är så smidigt!

Ja, helt fantastiskt! Slippa släpa tunga grejer, slippa glömma saker, mindre risk för att råka köpa på sig godis när man är egentligen är hungrig, jämföra priser i lugn och ro... finns inget bättre! 🤩
Jag är verkligen inte bra på det..... :cautious: Var tvungen att beställa mat när jag var sjuk ett par gånger, men jag tappar all kreativitet. Helt plötsligt har jag ingen aning om vad jag kan tänka mig att äta, och i slutänden blir det inte riktigt rätt när jag inte kan gå runt i affären och titta och jämföra - och framför allt bli inspirerad :) ! Absolut "trillar" det ner lite smått och gott som är onödigt också, men i slutänden blir det nog bättre ändå..... Jag lyckades till exempel med bedriften att köpa sådant ris som man kokar i påsar sist när jag näthandlade..... O_o
 
Senast ändrad:
Ja, helt fantastiskt! Slippa släpa tunga grejer, slippa glömma saker, mindre risk för att råka köpa på sig godis när man är egentligen är hungrig, jämföra priser i lugn och ro... finns inget bättre! 🤩
Och så kan man i lugn och ro kolla vad man har, och vad man behöver fylla på. Fundera på vilka mängder man behöver, och om det är något annat i kategorin man kan passa på att köpa samtidigt.

Jag storhandlar i princip enbart genom att köpa på nätet numera, saknar inte alls trängseln i affärer, släpandet på varor osv.
Kompletterar med små inköp i kvartersbutiken.
 
Jag är verkligen inte bra på det..... :cautious: Var tvungen att beställa mat när jag var sjuk ett par gånger, men jag tappar all kreativitet. Helt plötsligt har jag ingen aning om vad jag kan tänka mig att äta, och i slutänden blir det inte riktigt rätt när jag inte kan gå runt i affären och titta och jämföra - och framför allt bli inspirerad :) ! Absolut "trillar" det ner lite smått och gott som är onödigt också, men i slutänden blir det nog bättre ändå..... Jag lyckades till exempel med bedriften att köpa sådan ris som man kokar i påsar sist när jag näthandlade..... O_o
Jag har en baslista som jag brukar utgå från, sånt jag alltid beställer. Och så brukar jag fundera ut ett par rätter jag vill laga, och köpa ingredienser till dem. Jag tycker det är lättare att komma på grejer när man kommer igång.
 
Och så kan man i lugn och ro kolla vad man har, och vad man behöver fylla på. Fundera på vilka mängder man behöver, och om det är något annat i kategorin man kan passa på att köpa samtidigt.

En liten inventering och planering av mat för veckan gör jag alltid innan jag åker och handlar, hur ska man annars veta om och -framförallt- vad man behöver handla liksom :confused:
 
Värmer mig i bilen medan barnet är och har teori inför ridningen. Pappan åkte iväg med barnets jacka 😅

Nu har vi ridit också.

Pappan har ont i ryggen och åkte till akuten. Får hoppas att det är muskulärt.
 

Bifogade filer

  • 73B3BDC4-6A1C-4EAA-A634-5083853C0101.jpeg
    73B3BDC4-6A1C-4EAA-A634-5083853C0101.jpeg
    426,2 KB · Visningar: 42
En liten inventering och planering av mat för veckan gör jag alltid innan jag åker och handlar, hur ska man annars veta om och -framförallt- vad man behöver handla liksom :confused:
Ja, jag kikar också i skafferi, kyl och frys innan jag åker och handlar. Plus att vi har en griffeltavla som vi skriver på under veckan, om vi upptäcker att det är något som är slut/som vi behöver köpa.
 
Jag är verkligen inte bra på det..... :cautious: Var tvungen att beställa mat när jag var sjuk ett par gånger, men jag tappar all kreativitet. Helt plötsligt har jag ingen aning om vad jag kan tänka mig att äta, och i slutänden blir det inte riktigt rätt när jag inte kan gå runt i affären och titta och jämföra - och framför allt bli inspirerad :) ! Absolut "trillar" det ner lite smått och gott som är onödigt också, men i slutänden blir det nog bättre ändå..... Jag lyckades till exempel med bedriften att köpa sådan ris som man kokar i påsar sist när jag näthandlade..... O_o
Oj, jag är helt tvärtom :laugh: Det ska gå fort och vara enkelt, helst skippar jag matlagningen helt 😅 och ris som man kokar i påsar är ju bästa uppfinningen någonsin! Utan påsarna lyckas jag aldrig få riset lagomt kokt, oavsett hur tydliga instruktionerna är :cautious:
Låter härligt att få inspiration i mataffären, själv blir jag bara stressad :)

Jag har en baslista som jag brukar utgå från, sånt jag alltid beställer. Och så brukar jag fundera ut ett par rätter jag vill laga, och köpa ingredienser till dem. Jag tycker det är lättare att komma på grejer när man kommer igång.
Så gör jag också, mycket basgrejer till frys och skafferi + lite roliga smaksatta creme fraiche och sånt så det blir enkelt röra ihop nåt. Hemleveransen kör jag 1 gång i månaden och köper mycket då, sen behövs bara lite småsaker.
 
Oj, jag är helt tvärtom :laugh: Det ska gå fort och vara enkelt, helst skippar jag matlagningen helt 😅 och ris som man kokar i påsar är ju bästa uppfinningen någonsin! Utan påsarna lyckas jag aldrig få riset lagomt kokt, oavsett hur tydliga instruktionerna är :cautious:
Låter härligt att få inspiration i mataffären, själv blir jag bara stressad :)


Så gör jag också, mycket basgrejer till frys och skafferi + lite roliga smaksatta creme fraiche och sånt så det blir enkelt röra ihop nåt. Hemleveransen kör jag 1 gång i månaden och köper mycket då, den behövs bara lite småsaker.
Mitt risproblem tog slut när jag började koka basmatiris som jag kokar pasta, dvs i massor av vatten som jag sedan silar bort :up: !
 
En liten inventering och planering av mat för veckan gör jag alltid innan jag åker och handlar, hur ska man annars veta om och -framförallt- vad man behöver handla liksom :confused:
Jag brukade ofta handla efter jobbet, utan att ha skrivit en exakt lista. På ett ungefär vet jag ju vad som behövs.

Men med hemleverans blir det mycket mer exakta inköp eftersom jag går omkring i köket och tittar efter i skåpen samtidigt som jag klickar i listan. :)
 
Jag är verkligen inte bra på det..... :cautious: Var tvungen att beställa mat när jag var sjuk ett par gånger, men jag tappar all kreativitet. Helt plötsligt har jag ingen aning om vad jag kan tänka mig att äta, och i slutänden blir det inte riktigt rätt när jag inte kan gå runt i affären och titta och jämföra - och framför allt bli inspirerad :) ! Absolut "trillar" det ner lite smått och gott som är onödigt också, men i slutänden blir det nog bättre ändå..... Jag lyckades till exempel med bedriften att köpa sådant ris som man kokar i påsar sist när jag näthandlade..... O_o
Jag är likadan.
Mina middagar skapas i affären. Jag får inspirationen (den lilla som finns) när jag strosar runt och tittar. Är det extrapris på nåt så köper jag det. Typ ett gäng lagrade ostar med kort datum.
Jag handlar dessutm sånt som börjar sina i skafferiet. Det finns ju ett antal varor som bara måste finnas.

Tror inte jag skulle kunna handla mat via nätet?
 
Jag är verkligen inte bra på det..... :cautious: Var tvungen att beställa mat när jag var sjuk ett par gånger, men jag tappar all kreativitet. Helt plötsligt har jag ingen aning om vad jag kan tänka mig att äta, och i slutänden blir det inte riktigt rätt när jag inte kan gå runt i affären och titta och jämföra - och framför allt bli inspirerad :) ! Absolut "trillar" det ner lite smått och gott som är onödigt också, men i slutänden blir det nog bättre ändå..... Jag lyckades till exempel med bedriften att köpa sådant ris som man kokar i påsar sist när jag näthandlade..... O_o

Jag ar lika dan. Jag har ocksa svart att bestamma matsedel for en langre tid i forvag, mojligen for tva dagar i rad. Mojligen :cautious: Jag bestaller dock vissa grejor via natet, hundmaten, vissa drickor (jag kan inte ata frukost men tar garna en dricka protein vatten nar jag kor morgonpasset) och liknande tunga varor som levereras direkt till dorren.👍
Sarskilt frukt och gront vill jag se hur de ser ut innan jag koper och bestammer matsedel for, lika sa fisk och kott disken vill jag se vad som finns dar och hur det ser ut innan jag bestammer mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 717
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 691
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
76 814
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp