Vad gör vi? Del CXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
På plats på jobb. Betydligt bättre kollegor idag :)

Natten var lugn, är glad att byn anordnar fyrverkeri nere vid slottet. upplever att de flesta skippar egna raketer och går dit istället, vilket innebär att det smäller extremt lite fram till 23.45. Ena hunden satt i husses armhåla vid tolvslaget och tittade intresserat ut genom fönstret. Den andra låg och snarkade vid tolvslaget... :)
 
FB_IMG_1577867267564.webp

Vaknade vid 12 för Kråkan blev rädd :( Hade glömt dra ner rullgardinen. Även om ingen på gården sköt så syns raketerna från byn över sjön.
 
Här sköts det som vanligt från byhållet. Jag kunde inte se några fyrverkerier men de hördes lite, så jag gav mig ut till stallet vid 12 och var kvar där ute i ca 20 minuter. Hästarna fick sitt hö och tyckte att livet var helt okej. Den som tog smällarna hårdast var katten..... Han for upp på en takbjälke och satt och glodde misstänksamt. Sedan kom han ner efter en stund och ville gosa, så det var nog tur att jag kom ut :) . Alla var okej nu på morgonen vid utsläpp. Den som tar det hela mest med ro är hunden. Mannen och hunden hade hunnit krypa i säng när jag kom tillbaks in - hunden snarkade redan :D !
 
Jag ligger i sängen och dricker kaffe. Det blev en rätt lugn nyårsafton med god mat. Det enda tråkiga var att svärmor hade bjudit in sig själv. Vi har ju känt varandra i nästan 20 år, men det senaste året har hon tyvärr börjat gå mig på nerverna med sin självgodhet - världens bästa miljökämpe, världens bästa djurrättskämpe, världens största feminist och världens största antirasist.

Igår lyste det senare ganska frånvarande när hon hel plötsligt började påstå en massa märkliga saker om finnars (och därmed mitt) utseende och karaktär efter att ha sagt att det på ett foto som min sambo hade tagit syntes att jag var halvfinsk.

Hon menade nog inget illa, men det var en märklig känsla att för första gången i livet bli rasifierad och kategoriserad utifrån begrepp som myntades av svenska rasbiologer som ville bevisa att finnar (liksom samerna) inte var som andra européer utan av annan ras. Särskilt märkligt var det att få höra det från en människa som påstår sig vara antirasismens största förkämpe. Jag fullkomligt exploderade och efter det blev väl stämningen sisådär.
 
Ifall detta är till mig - tack och jo det hade det. Försökte prata och resonera med pappa. Men det gick inte. Han frågade förra veckan vad jag och min bror vill göra på nyår, min bror sa att han bryr sig inte och jag sa att jag vill vara hemma i lugn och ro. Jag trodde det var bestämt då vi pratat mer om det senare och nästan bestämt det.
Men igår ringde pappa och sa att vi ska till mina kusiner. Jag sa direkt att jag varken ville eller orkade men ingen lyssnade på mig. Frågade om jag fick vara hemma ensam då, men fick inte det heller för "det skulle ju bli en tråkig nyår".

Man kan tycka vad man vill om min faster. Själv tycker jag mycket bra om henne, oftast. Hon har nog mest svårt att förstå mig. Hon har inte gått någon autism/asperger anhörig kurs utan "bara" den för ADHD. Den gav henne mycket mer förståelse för min bror och hur han fungerar, men det hjälper ju inte riktigt mig just nu.
Det är för sorgligt att folk inte kan få vara själva om de nu vill det. Även om det nu är nyår så ska väl en önskan om att få vara ensam respekteras?
Jag fick också höra det ofta av min mormor främst angående jul "Du kan ju inte vara själv på julafton" Varför inte jag är ju själv övriga 364 dagar för att jag vill det dessutom har jag jobbat de flesta jul och nyårshelger och då orkar jag definitivt inte med att vara social
Jag sov mig igenom tolvslaget för övrigt
 
Jag har inte gått upp!
Ryggen kommer snart gå av på mitten.
Ska dammsuga och våttorka huset, sedan serva djuren och sedan invänta resten av hushållet som bör vara här runt 16.
 
Det är verkligen någon sorts varannan-dags-väder här hos oss. Mulet, plusgrader och blåsigt i förrgår. Klart, minusgrader och vindstilla igår. Mulet, plusgrader och blåsigt idag. På plussidan så har det inte regnat mer än några droppar på flera dagar - det börjar torka upp :up: !

Idag ska jag nog besöka föräldrarna, tänkte jag. Imorgon - om jag orkar - borde jag verkligen ta tag i ett mycket stökigt och skräpigt område i uteförrådet. Helst borde vi skaffa någon slags hyllor till krukor och dylikt, för att få bort saker från golvet. Kanske jag kan hitta något billigt på loppis?
 
Skickade just hem pojkvännen som sovit här inatt. Glad att jag var hemma igår för när det smällde som värst reagerade katterna (egentligen mest den ena, men den andra reagerar alltid mycket mer om han reagerar - hon litar oftast på hans omdöme) lite mer än de brukar. Fast jämfört med många andra så reagerade de inte alls, allt är relativt. Folk är idioter (såg en del raketer skjutas längs marken...). Men, det var den bästa nyårsaftonen på länge :love: . Jag fick ordentlig massage och är helt mörbultad nu, haha.
Nu ska jag nog städa kattlådorna och äta upp resterna från gårdagens sushi - det blev liiiite mycket (pojkvännen fick förstås med en lunchlåda hem också).
 
Funderar funderar på vad jag ska roa mig med idag. Ska hämta sambon om några timmar, vet dock inte när. Så det känns dumt att åka till stallet.
 
Om man bortser från det att några idioter inte jättelångt från oss började skjuta fyrverkerier strax efter kl 20 och vi inte hunnit få in hästarna än så dom sprang och härjade och den nya hästen slängde sig över boxdörren i panik direkt vi fått in dom innan vi lyckats få ordning på radio, mat osv, så var det en trevlig kväll med familjen igår. Vi åt god mat, kollade film, spelade spel, eldade brasa och var i stallet med lugna hästar (tänk va mycket enklare och trevligare det blir när man som djurägare hinner förbereda sig...) och vi la oss vid 1.30 kanske :) Jag var uppe vid 6 imorse och tog ut hästarna och sov sen till 11.
Maken gick ut nu och skulle tvätta bilarna. Jag ska dricka lite mer kaffe sen gå ut och ställa iordning stallet igen och rida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 676
Senast: Squie
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
973
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 593
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp