Jag tycker definitivt du ska läsa lite tex på covidforeningen.se eller kolla gez meldingers och eller Long covid physios youtubekanaler.Tack! Jag är så erbarmligt trött. Ont i leder. Men tröttheten går inte att beskriva. Jag var sjuk december 2022 (sällan sjuk) och efter det rasade min mentala hälsa och så kom den där tröttheten. Trodde det var pga mycket jobb (jobbar alltid mycket), fick hjälp via jobbet med samtal och så tog jag ledigt nån dag i veckan. Blev bättre, sommaren kom, ok, september blev jag sjuk, okt-november kändes jag ganska pigg, december blev jag sjuk igen med långvarig hosta, förkylning. Märkte från september att mina ögon försämras, de tåras och synen blir sämre. Och nu är den där tröttheten tillbaka. Kan inte vara vaken en hel dag. Fysiskt omöjligt. Och ledvärken. Kramp i benen.
Både risken för ögonbesvär och ledbekymmer har visat sig öka året efter covidinfektion och den massiva och ogenomträngliga tröttheten - fatigue - är ett av de vanligaste symptomen. Såklart är det svårt när det delvis är diffusa eller multisystemsymptom och vilken hjälp en får beror delvis på vilken individuell vårdpersonal en möter, men det går ju ofta dels att symptomlindra vissa kluster av symptom, dels få hjälp tex av arbetsterapeut och/eller fysioterapeut för att hitta anpassningar som får vardagen att fungera (bättre). Läs om pacing! Det hjälper många att kunna funka mindre dåligt.
Värt också att undersöka om tröttheten påverkas av vad du äter, det vet jag att den gör för många.
Alla mina sympatier.