Vad gör vi? Del CLXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i soffan, äter frukost och hör hur barnen på innergården skriiiiiker som sjutton (trots att både fönster och balkongdörr är stängda). En månad kvar. Sedan flyttar vi till lugnare område med välisolerade fönster. Ett område som inte placerar förskola + stor allmän lekplats på en innergård där ljudet studsar mellan höghusen (istället låghus och stora grönområden, inga direkta innergårdar). Jag längtar.
 
Fruktansvärt trött, försov mig i morse och känner mig ofräsch utan att ha hunnit duscha. Kom tio minuter för sent, inte en katastrof alls eftersom idag sitter jag bara ensam och förbereder. Höll på att missa min station eftersom jag nickade till. Kan det vara fredag snart?
 
Det var segt att lämna sängen en stund efter sambon åkt till jobbet; ungkatten låg ju utsträckt brevid, mysigt ❤ och honkattan fick visst för sig att vara ute inatt.....Under 5 plusgrader ute tidigt imorse och strax under 20 inne så snart kanske kanske dags att ställa undan AC-maskinerna och börja elda lite 😊.
Sen iväg till stan och skjutsa mamma till sjukan för medicinen- jösses vad mycket folket ute på E4n vid halv nio- fick ju kryssa fram mellan lastbilar och bilar 😄.
 
Ska åka buss hem nu. Inser att om jag klivit på bussen hemifrån sist av alla och på så sätt sparat lite tid på bussbiljetten, då hade jag kunnat spara 40kr på den här resan för att slippa betala för hemresan. 80 spänn för 20 min buss känns dyrt, framförallt när jag ändå måste gå massor för att komma fram
 
Förresten. Tack @MJLee för tipset om "Victorian Farm" på youtube :)! Vilket härligt program! Jag älskar att grotta ner mig i hur folk levde förr. Vad de åt, hur de sov, hur de klädde sig...och hur fruktansvärt LÅNG tid allt som de behövde göra tog.... O_o "Vi behöver några nya staketstolpar!" Aaaa, men då börjar vi ju med att såga ner ett stort träd - för hand. Det momentet tog 5 timmar för två man. Och sedan behövde de självklart dela det stora trädet i lagom stora stolpar. Först testade de att såga, men kom sedan på att stolparna inte behövde vara perfekta till utseendet utan att det var smartare att kila isär bitar istället. Inget tal om att köra och köpa något! Om du ville ha en ny klänning, ja då handlade du tyget men sydde plagget själv med hjälp av en trampsymaskin (och det var ju ändå modernt att slippa sy hela härligheten för hand!)...

Glöm inte att kolla in alla de andra serierna, wartime, baker (passar dig som handen i handsken!) tales of the green valley (17-talet) victorian pharmacy, tudor monastery, railway. I princip lika bra. Sweetmakers är också ok men håller inte riktigt samma standard imo. Sedan är det också några christmas specials som hör till varje serie.

Som historiker är det extra roligt eftersom det sätter in hur de levde i ett kontext.

Edit: appropå engelskt te så handlar några avsnitt i edwardian farm om hur ett äkta devonshire cream tea med clotted cream ska tillagas, från det att det mjölkades.
 
Ligger hemma och vilar. Min första sjukdag sen januari. Fantastiskt vad allergivaccinationen gjort för immunförsvaret.
Nästan glad att det bröt ut nu dock, för har känt mig ganska deppig i helgen och hellre att det beror på att jag börjar bli sjuk än att jag går in i en sämre period psykiskt. Nu är det ju ”bara” att ta det lugnt och återhämta sig så är jag tillbaka på jobbet om några dagar :)
 
Pillar lite i jobb. Blir så otroligt lätt överväldigad. Kan jag lyckas med det här, eller behöver jag hamna som junior i en organisation där jag blir spoonfed små lagom uppgifter med tydliga direktiv (drömmen).

(Nej men jag ska fortfarande ge det iaf 6-12mån, men ändå)
 
Brr, tycker det har blivit lite svalare och blåser. Skönt med vinterdun särskilt på kvällen. Efter att ätit ugnspannkaka har jag nu ett stort sug till mer snabba kolhydrater. Glömde bort att ringa till Triumf glass och kolla om deras citronsorbet har utgått, tyckte att det såg ut så när jag kollade på deras hemsida. Antar att de sålt ut allt som finns i lagret. Suck.
 
Jag ar vaken och det regnar 😶 Jag vet att vi behover regnet efter tork perioden, men det kanns inte alls lika kul som nar man tar for givet att solen skiner varje dag och hela dagen. I gar bestallde jag paraplyn ☔ till barnen.

4-aringen korde en lang invecklad forklaring pa varfor han behovde paraply och hans regnjacka inte var tillrackligt sa klart Farmor maste se till att de far paraplyn ... deras pappa var inte lika fortjust i det, han misstanker att det kan bli mer svards lek av det hela :sneaky:
 
Äter en lyxig lunch bestående av smoothie, som är min standardlunch men som idag kompletteras med kex med brie och fikonmarmelad, stavar av manchego som doppas honung och slutligen kex med Roule :d Märks det att vi åt ostbricka i helgen eller? :D Ska snart halta bort till apoteket för att se om jag kan få tag på lite sårtejp samt nya plåster, min stackars cèilidh-tå har börjat göra ont på riktigt och behöver lite extra inpackning för att jag ska kunna ha skor på mig utan att lida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 054
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 754
Senast: monster1
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Matte har sjukstuga och Isis leker klätterapa.
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp