Vad gör vi? Del CLXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev bjuden av en fd kollega på lunch en gång, var nog första gången jag med åt japanskt. Kan ha varit -90? Han berättade iaf att han hade suttit hemma och tränat på att äta ris korn för korn för att behärska tekniken. Jag som var nybörjade på pinnar hann äta upp före honom, jag pratade väl inte lika mycket utan åt istället. :d
När jag var 5,5 år hämtade vi min bror i Kina. Jag kunde inte äta med pinnar då så mamma och pappa fick fråga efter kniv och gaffel på varje restaurang vi kom till. Min brors stad var långt ifrån en turiststad då (och är väl inte det nu heller, men de har mer turister nu än för 15 år sedan iaf) och de tenderar ju att ta en till icke-turistaktiga ställen. Så många reaktioner blev typ såhär: :confused: :confused: :confused:

Mamma har berättat att en gång kom de ut med en stor kökskniv för det var det närmsta kniv och gaffel de hade 😅🙈
 
När jag var 5,5 år hämtade vi min bror i Kina. Jag kunde inte äta med pinnar då så mamma och pappa fick fråga efter kniv och gaffel på varje restaurang vi kom till. Min brors stad var långt ifrån en turiststad då (och är väl inte det nu heller, men de har mer turister nu än för 15 år sedan iaf) och de tenderar ju att ta en till icke-turistaktiga ställen. Så många reaktioner blev typ såhär: :confused: :confused: :confused:

Mamma har berättat att en gång kom de ut med en stor kökskniv för det var det närmsta kniv och gaffel de hade 😅🙈
Men skedar används ju, hade det inte varit enklare att be om en sån? :)
 
Men skedar används ju, hade det inte varit enklare att be om en sån? :)
Jo :D Men jag kunde vara envis som en åsna och hade svårt nog att bryta rutiner för hur det var hemma. Jag har aldrig gillat att äta med sked (äter typ bara yoghurt med sked). Jag vet inte hur det slutade förutom att jag inte fick använda den stora kökskniven, men det är nog rätt troligt att de förklarade för mig att det inte fanns någon kniv och gaffel utan att skeden var enda alternativet :)
 
När jag var liten och sjuk så fick jag följa med mamma till hennes jobb. Hon kunde inte vabba även om det skulle funnits något sådant då, så när en äldre släkting inte kunde passa mig så var jag och min syster båda där. Hon hade en liten madrass och filt i ett skåp och vi fick vila i hennes rum.

Mamma jobbade vid Fridhemsplan i samma hus som McD ligger i högst uppe. Så jag och syster fick välja var vi ville gå och äta, McD eller den lilla kinakrogen mitt emot (som fortfarande finns kvar!). Vet inte om det var därifrån min första kärlek till asiatisk mat kom. Hela grejen med att få gå ut och äta på restaurang. Jag kan inte ha varit mer än nio-tio år då. Kan inte komma ihåg när jag inte kunde äta med pinnar.
 
I dag akte Maken och jag till Son och barnbarn, vi hade med oss "fika brod" och hade riktigt trevligt ... Sonen foljde med nar jag ville aka ut med barnen for att kopa skor.
Barnbarnen ar nu mycket nojda med sina nya fina skor (jag koper ofta skor at dem, jag anser att barn ska ha LAGOM stora skor ... deras mor (som nu ar ute ur bilden sedan lite mer an en manad) kopte flera nummer for stora skor, sa jag borjade kopa skor at dem ett par ganger per ar. :p

Dessutom akte vi forbi Cosco och jag handlade allt fran ost (har i Oregon har Costco "Flagship" ost som ar to die for), hundmat och toapapper till att tanka bilen. Just nu sitter jag med ett glas vin, en Malbec som gar under cosco's "Kirkland" och ar riktigt, riktigt, bra for $8 dollar (89 kr per flaska).

Nu ar det dags att ga ut med hundar och sedan lite forberedelser for imorgon innan jag gar i sang.

Natti, natti :sleep:
 
Fyra grader "varmt" och stjärnklart kom jag ut till nu på morgonen. Vindstilla och så vackert med alla tindrande stjärnor :) ! Har förberett för maskinen som ska komma och ta ner våra granar idag. Känns lite vemodigt, men ändå rätt att slippa oroa sig över dem varje gång det stormar. Samt att få in lite pengar. Som ska gå till nytt avlopp... :cautious:
Hoppas på att höra av snickaren med offert denna vecka. Jag vill ju veta om trapprojektet är genomförbart! SÅ många saker på gång samtidigt... 😱:D
 
Förresten. Tack @MJLee för tipset om "Victorian Farm" på youtube :)! Vilket härligt program! Jag älskar att grotta ner mig i hur folk levde förr. Vad de åt, hur de sov, hur de klädde sig...och hur fruktansvärt LÅNG tid allt som de behövde göra tog.... O_o "Vi behöver några nya staketstolpar!" Aaaa, men då börjar vi ju med att såga ner ett stort träd - för hand. Det momentet tog 5 timmar för två man. Och sedan behövde de självklart dela det stora trädet i lagom stora stolpar. Först testade de att såga, men kom sedan på att stolparna inte behövde vara perfekta till utseendet utan att det var smartare att kila isär bitar istället. Inget tal om att köra och köpa något! Om du ville ha en ny klänning, ja då handlade du tyget men sydde plagget själv med hjälp av en trampsymaskin (och det var ju ändå modernt att slippa sy hela härligheten för hand!)...
 
Ville inte gå upp. Vill inte göra ngt. Ångestig.
Men det går nog över när dagen är igång. Dricker kaffe så länge.
 
Spionen har varit på sin morgonpromenad och tjurar nu över att jag ska jobba. Själv äter jag yoghurt och dricker te för att orka med dagen. Tänkte verkligen "För helvete, inte redan väl?!" när alarmet ljöd i morse. Men jo redan!

Det brukar bli bra när jag kommer igång, så jag får väl bli klar med mitt och så komma igång med dagen, antar jag.
 
Efter hemkomst igår packade jag upp. tog ner den torra tvätten, tömde diskmaskinen, tittade på ett avsnitt av Below Deck Sailing Yacht, duschade och åt yoghurt. La mig redan vid 22.30 så när jag gick upp vid 4.36 var jag förhållandevis pigg.
Har hunnit vara på jobbet i lite drygt en timme och mest försökt pussla runt personalen. Tre sjukningar ger en del pyssel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 054
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 754
Senast: monster1
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Matte har sjukstuga och Isis leker klätterapa.
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp