Vad gör vi? Del CLXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska ta med mig eran pepp inorgon när jag stirrar misstänksamt på sjuksköterskan. :eek: Jag tror jag är lite traumatiserad av nålen min mormor med diabetes stack i magen på 90-talet, jag är ju född -91 och minns den som otäck.

Då kan du tänka dig nålarna typ liknande mamma fick ge sig själv ms-behandling genom första åren....Stackars dem bägge! Men som sagt, var glad din nål är minimal i jämförelse 😃🤗
 
Jag ska få pennan demonstrerad av sjuksyster på hälsocentralen imorgon, så jag förutsätter att vi ska sätta första sticket där och då. Jag läste att medicinen kan sättas i lår, mage eller överarm och jag tänker att jag inte upplevde vaccinationerna i överarmen som alltför illa, men hjärnan vill inte lyssna. :cautious:



Jag trodde att jag främst var rädd för att ge bort kontrollen till någon annan efter att ha blivit fasthållen och given en injektion under en panikattack förut. Men tydligen så sitter det djupare än så när jag får sådan ångest över att göra det själv hemma. Funderar på om jag ska ta Olanzapin innan sticket och om det kan hjälpa mig att slappna av. :nailbiting:

Om jag var du så skulle jag börja med att bara sätta pennan mot huden (jag sätter den alltid i magen eftersom jag har en del av den och känns inte som jag måste måtta). Upprepa det flera gånger tills du börjar känna dig lite bekväm av att bara känna den mot huden. Håll pennan mot huden längre och längre tills du vänjer dig vid känslan. När du känner dig lite mer bekväm. Sätt på nålen på pennan men låt plasten vara kvar och sätt den mot huden längre och längre tills du slappnar av. Det är hela tiden du som har kontroll. Gör det så länge eller så kort tid du behöver.
 
Jag ska ta med mig eran pepp inorgon när jag stirrar misstänksamt på sjuksköterskan. :eek: Jag tror jag är lite traumatiserad av nålen min mormor med diabetes stack i magen på 90-talet, jag är ju född -91 och minns den som otäck.

Jag har tagit injektioner med penna en gång i veckan i många år nu och en lär sig :heart Jag har också testat spruta och pennan är mycket lättare att använda :)
 
Jag förstår dig precis :heart
Jag har också nålfobi och minns känslan när jag skulle börja med inj.penna.
Som en liten pepp, det ÄR inte samma sak som en spruta - det är mycket mildare.
Får du proffs-hjälp med 1a injektionen? Det fick jag av sköterskan på reumatologen, guld värt! Så om inte, be om det.
:heart

Jag har aldrig varit sprutradd sa jag bad min doktor andra sa jag fick sprutor i stallet for penna ... men jag ar ett kontroll freak av rang i vissa situationer.:p
 
Då kan du tänka dig nålarna typ liknande mamma fick ge sig själv ms-behandling genom första åren....Stackars dem bägge! Men som sagt, var glad din nål är minimal i jämförelse 😃🤗

Ja, herregud ja! Hade mina varit som mormors så hade jag sagt Mysimba i tablettform eller inget. :eek:

Om jag var du så skulle jag börja med att bara sätta pennan mot huden (jag sätter den alltid i magen eftersom jag har en del av den och känns inte som jag måste måtta). Upprepa det flera gånger tills du börjar känna dig lite bekväm av att bara känna den mot huden. Håll pennan mot huden längre och längre tills du vänjer dig vid känslan. När du känner dig lite mer bekväm. Sätt på nålen på pennan men låt plasten vara kvar och sätt den mot huden längre och längre tills du slappnar av. Det är hela tiden du som har kontroll. Gör det så länge eller så kort tid du behöver.

Det här ska jag försöka ta till mig och anamma! Jag önskar nästan att det var som när man tar kapillärprov, att man trycker och nålen skjuts ut. Så ser det inte ut att vara? Känns som att jag kommer att sitta och inte våga trycka hårt nog.

Mina kanyler är 6 mm långa och 0,25 grova. Och jättevassa. (Ju vassare desto mindre känns det).

Haha, sällan har något så litet skrämt mig så mycket! Kanske ska jag få be att se nålen innan? Fast i och för sig blir det kanske bara värre. Jag brukar få be om att se kanyler efter att jag lämnat blodprov för att se vad jag faktiskt klarar av.

Jag har tagit injektioner med penna en gång i veckan i många år nu och en lär sig :heart Jag har också testat spruta och pennan är mycket lättare att använda :)

Skönt att höra! Jag hoppas rädslan ska lägga sig när jag väl fått prova, men den är stark. :(
 
Ja, herregud ja! Hade mina varit som mormors så hade jag sagt Mysimba i tablettform eller inget. :eek:



Det här ska jag försöka ta till mig och anamma! Jag önskar nästan att det var som när man tar kapillärprov, att man trycker och nålen skjuts ut. Så ser det inte ut att vara? Känns som att jag kommer att sitta och inte våga trycka hårt nog.



Haha, sällan har något så litet skrämt mig så mycket! Kanske ska jag få be att se nålen innan? Fast i och för sig blir det kanske bara värre. Jag brukar få be om att se kanyler efter att jag lämnat blodprov för att se vad jag faktiskt klarar av.



Skönt att höra! Jag hoppas rädslan ska lägga sig när jag väl fått prova, men den är stark. :(

Jag kan ju inte garantera något men innan jag blev sjuk var jag livrädd för nålar... och nu lämnar jag prover och injicerar mig själv utan problem. Jag har helt enkelt vant mig :)
 
Jag kan ju inte garantera något men innan jag blev sjuk var jag livrädd för nålar... och nu lämnar jag prover och injicerar mig själv utan problem. Jag har helt enkelt vant mig :)

Jag tyckte ju att vaccinationerna gick lite lättare för varje gång, så jag hoppas på något liknande nu. Men imorgon kommer verkligen sätta tonen. Om sköterskan inte lyckas få min tillit på den korta tiden brukar de inte få komma nära. De har det inte lätt – jag säger att jag är livrädd och då känner de nog att de vill vara så snabba att jag inte hinner gå in i en full panikattack, men inte så snabba att de missar eller upplevs stressade. Det måste bli perfekt. Psykiatriska avdelningens två senaste försök på 15 stick vardera har inte gjort mig mer positivt inställd. :cautious:

Du behöver inte alls trycka hårt dessutom är nålen så kort och fin att den bara glider in.

Det är otroligt att jag utan tvekan kan självskada men sätta en tunn nål? Freakar ur. Är lite rädd för att jag inte ska klara av att hålla kvar den 6 sekunder som rekommenderas utan att jag ska titta och panika av misstag.
 
Dessa vidriga myggor!! Fick ett stort myggbett på hakan bara för jag kom in i huset från kaninerna med en blodtörstig jävel som satt där utan att jag ens märkt den (sambon som såg och hade ihjäl den). Gillar inte dessa onormalt varma dagar pga mygginvasionen som blev samtidigt som jag är tacksam för den så skitleran förhoppningsvis torkar så pållarna slipper göra typ slidestopp nedanför slänten som jag såg idag någon av dem gjort 🙃.
 
Gipsskena, hem,tillbaka imorgon för röntgen
20230906_213854.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 703
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 887
Senast: grodan21
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 653
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp