Vad gör vi? Del CLXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det beror helt pa VILKEN lax vi pratar om och hur den ar tillagad. Har har vi 5 olika sorters lax, Chinook, coho, pink, chum, och sockeye.
Chum kallas ocksa "dogfish" eftersom den ofta gavs till sladhundar, (sa manga att det var mycket enkelt att ta upp dem ur floderna nar de kom tillbaka fran havet) men ar nog den som ar allra mildast och "mjukast" i smaken och min favorit. Mycket, mycket god, men alla har en dragning at smaken av Atlant lax men smakar inte alls pa samma satt.

Sedan har jag sallan fatt lax i Sverige som inte ar "over cooked" och den blir da valdigt torr och trakig. Jag tror faktiskt att det bara var en gang (Vaxholm borg?) jag fick riktigt bra tillagad lax. Nu ar det ju nagra ar sedan jag var dar, sa jag hoppas det blivit battre med det.
Det är själva laxsmaken jag inte kan med. Den finns i vad jag än gjort med laxen. Och egentligen i det jag äter till jul också, men då brukar jag bara äta en skiva eftersom det finns godare saker att äta.... så egentligen borde jag inte vara förvånad över att jag inte tycker om lax kanske.
 
Det beror helt pa VILKEN lax vi pratar om och hur den ar tillagad. Har har vi 5 olika sorters lax, Chinook, coho, pink, chum, och sockeye.
Chum kallas ocksa "dogfish" eftersom den ofta gavs till sladhundar, (sa manga att det var mycket enkelt att ta upp dem ur floderna nar de kom tillbaka fran havet) men ar nog den som ar allra mildast och "mjukast" i smaken och min favorit. Mycket, mycket god, men alla har en dragning at smaken av Atlant lax men smakar inte alls pa samma satt.

Sedan har jag sallan fatt lax i Sverige som inte ar "over cooked" och den blir da valdigt torr och trakig. Jag tror faktiskt att det bara var en gang (Vaxholm borg?) jag fick riktigt bra tillagad lax. Nu ar det ju nagra ar sedan jag var dar, sa jag hoppas det blivit battre med det.
När jag tänker lax så är det den portionsförpackade i frysdisken.
Den laxsmaken är skarp och inte speciellt behaglig. Jag har inte med nån enda tillagningsmetod lyckats får den att inte smaka otäckt.

Köpte en gång laxfärs eftersom den var så billig. Gjorde burgare/biffar. Men även de smakade alldeles för starkt av lax.
Slutsatsen är att jag helt enkelt inte gillar smaken.

(gravad är helt ok. Fast det får jag inte äta pga att den är rå och jag är transplanterad)
 
Jag har inte haft problem med Postnord, däremot med DHL. De skickar ibland till fel utlämningsställe. Rekordet var när de skickade fel och bytte trackingnr så paketet "försvann" för mig.
Till slut fick jag ringa DHL och fråga vad som pågick och fick då svaret att de bytt nummer vid varje felsortering(!) :banghead: De gjorde så 3-4 gånger och varje gång bytte de till ett nytt trackingnummer (!) så jag kunde inte se var paketet var eftersom jag inte fick de nya numrena.

DHL har tappat bort sa mycket for oss. Nar vi bodde i Asien sa var det enda sattet att fa brev och paket till Europa eller USA. En julkartong som en kompis vandrade in i deras mottagning vid Arlanda och hade inga problem att hitta i ett horn, men som DHL inte sett till pa veckor.

Eller nar ett stort kuvar med mycket viktiga papper som jag skickades fran Sverige och skulle mota i USA inte kom fram. Ingen kunde hitta det, vi fixade med mycket moda och stort besvar (och avsevarda kostnader) fram nya dokument och skickade (vi blev ersatta for portot).
Nar den nya pappers hogen varit i USA i ett par veckor stod plotsligt ett kuvar fran DHL lutad mot postladan vid vagen. Det var det forsta kuvaret ... med en check for motsvarande 7000 sek och annat som absolut inte skulle komma fel.
 
När jag tänker lax så är det den portionsförpackade i frysdisken.
Den laxsmaken är skarp och inte speciellt behaglig. Jag har inte med nån enda tillagningsmetod lyckats får den att inte smaka otäckt.

Köpte en gång laxfärs eftersom den var så billig. Gjorde burgare/biffar. Men även de smakade alldeles för starkt av lax.
Slutsatsen är att jag helt enkelt inte gillar smaken.

(gravad är helt ok. Fast det får jag inte äta pga att den är rå och jag är transplanterad)

Det ar den skarpa smaken av Atlantlax jag inte gillar heller. Det blir dock sa mycket battre smak nar man gravar den, sa till det anvander jag oftast Atlantlax da den ofta ar lite hardare (dense) och ar lattare att skara nar man gor gravlax.
 
I em/kväll blev det middag på ena restaurangen utmed kanalen och Hjortmedaljong med ramslöksmör och andra tillbehör och vaniljpannacotta med sommarbärspegel var verkligen fint och gott! 😍😋. Trevlig och mysig middag tillsammans när mellanmoster med familj som är uppe och mamma med särbo och brorsan med familj 🥰 och fick vi fick lite sällskap av en igelkott som tassade förbi 😍.
 
I em/kväll blev det middag på ena restaurangen utmed kanalen och Hjortmedaljong med ramslöksmör och andra tillbehör och vaniljpannacotta med sommarbärspegel var verkligen fint och gott! 😍😋. Trevlig och mysig middag tillsammans när mellanmoster med familj som är uppe och mamma med särbo och brorsan med familj 🥰 och fick vi fick lite sällskap av en igelkott som tassade förbi 😍.
Den där kanalen är matnyttig,jag åt här idag

360172113_766058832186648_8908535364068241051_n.jpg
 
Plockade fram en topp att ha på mig idag men insåg att den hade lite väl mycket cleavage. Eller iaf för mig, man kan se lite av klyftan :nailbiting: Inte för att jag har mycket klyfta.
 
Varit hos kompis idag och tapetserat. Så kul. Första gången jag tapetserar när jag är den som kan mest och styr upp och gör det mesta arbetet. Blev så himla bra! 🤩

1A805BBE-2C17-4289-B550-7DE9AEB16943.jpeg

Och då har hon ändå en väldigt svår hall med massa dörröppningar och element och hörn och krångel. Till och med hörnet med elementet klarade vi på första försöket 😁 Bara några veck men de syns inte bakom elementet ändå 😅

Åkte hem och bakade lite inför helgen och åt chokladdoppade jordgubbar till kvällsmat 😋
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 716
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
563
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 898
Senast: grodan21
·
Hemmet Hittade idag flera tvestjärtar i min bil :yuck: Troligen kommer de från att jag missat att en filt i hundburen var fuktig och där fick...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp